Pakking og sending

Først og fremst bør en unngå å rulle trykk inn og ut av tuberør med mindre det er helt nødvendig, grunnen er at dette sliter på fibrene i trykket (papir er organisk materiale).

Hvis en derimot skal sende et trykk i posten kan trykket sendes rullet i et tuberør eller flatt.

Tuberør
Det anbefales å bruke så vide tuberør som mulig da dette minsker slitasjen på trykket. Hvis en skal sende et spesielt dyrt trykk kan det lønne seg å bruke et dobbelt tuberør; det er rett og slett 2 rør plassert inne i hverandre for å minimere sannsynligheten for slagskader. Det kan også anbefales å surre tuben inn i bobleplast før den sendes for å minimere sannsynligheten for skader.

Slik pakker du et trykk i tuberør for at det ikke skal bli skadet under transport:

Ett mint trykk.

Brunt papir som er større enn selve trykket. Posisjoner trykket nederst på midten av det brune papiret.

Silkepapir legges på toppen av trykket for å beskytte overflaten til trykket.

Rullet sammen og plassert i tuben. Alltid sikre at det er “luft” mellom trykket og enden av tuberøret.

Minimum tykkelse på tuberøret bør være 3mm for å beskytte mot slagskader.

Legg alltid silkepapir i hver ende av tuberøret slik at en er 100% sikker på at trykket ikke forskyver seg og får ødelagte kanter under transport.

Merk gjerne tuben med tekst som “forsiktig - kunst” etc. for å sikre at postens ansatte behandler tuben varsomt.

Flatt

Legg trykket på syrefri papp festet med teip i hjørnene for å hindre at trykket forskyver seg. Bruk teip som kun har lim på noen av sidene slik at trykket ikke får lim på seg. Legg silkepapir over trykket, og deretter fest en ny pappplate på oversiden. Legg deretter pappen i esken som skal sendes, fyll gjerne opp med silkepapir slik at en er sikker på at trykket ikke forskyver seg.

Sende innrammet kunst
I noen tilfelles vil en sende kjøpe kunst som er ferdig innrammet, her ligger en fin guide for dette. Begynn med å bygge opp noen sterke hjørner med papp (eks. kutt opp doruller) slik at rammens hjørner tåler slag og surr deretter bildet inn i flere lag med bobleplast og gaffateip. Tynne isoporplater på hver side av rammen beskytter mot stikkskader, man kan også bruke litt tykkere pappplater. Det kan også være en ide å teipe glasset med vanlig teip for å forhindre at plasset sprekker eller knuser. Sikre før avsendelse at det ikke er rom for bevegelse.

2 Likes

Jeg vet ikke helt hva andre gjør, jeg bretter den ene kanten på det brune papiret slik at ikke trykket skal skli ut der. Begynner å rulle på den andre enden, altså den uten brettet kant.

For å unngå at trykk forskyver seg under transport pleier jeg å ta en ingeniørtilnærming til det. Ikke for bred/stor tube til trykket da det vil ligge for løst i tuben og ikke for liten da jeg (i hodet mitt) tenker at for kraftig sammenrulling vil kunne føre til skader i trykket.

Mtp størrelse, rulling og forflytting av trykk tar jeg å bruker prinsippet om friksjonsmotstand i tuben. Etter at trykket er nede i tuben tar jeg tak i en flipp av papiret og rister det slik at trykket og det brune papiret utvider seg i tuben og går helt ut til ytterkant av tuben. Da blir det motstand mot forflytting. Etter dette rister jeg litt på tuben for å se om det sitter eller ikke. Sitter det ikke vil jeg tape fast det brune papiret mot tuben. Holder ikke det heller (ikke skjedd). Tenker jeg at jeg må ty til “fyllmasse” som vist over.

1 Like

Når det gjelder friksjonsmotstand i tuben er jeg uenig i måten du gjør det på. Etter min mening bør trykket aldri hvile mot tubeveggen fordi det da er utsatt for trykkskader utenifra. Ta heller å rull printet litt strammere enn tuberøret og bruk en teipbit til å feste det brune papiret slik at det ikke utvider seg når du slipper rullen. Så tar du bobleplast og surrer rundt rullen (bobler ut mot tubeveggen). Da vil du både få friksjonsmotstand og en buffer mot slag utenifra.

2 Likes

Enig i at det høres ut som en bedre deal ja :slight_smile:

Er nok lurt ja. Har selv mottatt skadet trykk i tube som følge av for slapp pakking.

1 Like

Flott guide på hvordan sende trykk!

Har ikke tilfeldigvis noe erfaring og tips til hvordan sende allerede innrammede bilder?
Bobleplast og treplater e.l. ?

…Jeg la i dag ut noen bilder jeg har hatt på veggen en stund, og fikk selvfølgelig øyeblikkelig interesse fra Oslo - men vet ikke om jeg bare skal si det kun selges ved henting i Bergen, ser for meg innpakking blir mye styr og dyrt…?

Lag en trekasse, pakk inn bilde med boble. Ligger ved bilde hvordan jeg gjør det.

3 Likes

Mottaker må selvfølgelig betale frakt hvis du skal være intr i å sende :wink: blir fort noe hundrelapper

Hmm, dårlig tilgang på verksted her, men kunne gjerne fått til noe. Hvor kjøper du de treplatene du bruker og ca pris i materialer…?

Ja, frakten blir vel likevel ikke mer enn 259,- om man kommer under 10 kg…? (155 for adressekort og 104 ekstra for spesialgods…)

Har god tilgang på jobben, platene er sikkert litt kostbar… Men man trenger ikke bruke de dyreste tjukkeste platene… Hvis du har en sag og en drill er du hjulpen :wink:

http://videocenter.van.fedex.com/learn/how-to-pack-artwork
lag på lag og more is more!

1 Like

Hehe, sag og drill har jeg, men denne hobbien tok først tak i meg etter jeg fikk EBV og nå postviral-utmattelse, så tror det ender på “pickup only” selv om jeg gjerne må vente lenger på salg :wink:

Ahh, kjedelig… Lykke til med salget :wink:

Hei igjen.

Beklager om jeg kaprer denne guiden litt - men tenker samtidig det kan være pakke/sendespørsmål som dukker opp for flere forumbrukere…

Interessenten i Oslo (jeg i Bergen), sier det kan være aktuelt å betale for budbil om det er et mulig alternativ.
Jeg fant at jetpak.no kan frakte Bergen-Oslo, og avhengig av vekta (5-10kg) blir det med mitt bildemål kr 700-1100 inkludert 100kr forsikring på verdi 10K,

Men spørsmål blir igjen det samme selvfølgelig, hvor godt må det pakkes inn når man sender med budbil kontra posten? (Med posten føler jeg jo egentlig at man trenger titaneske, selv om jeg hadde nøyd meg med tre-eske da…)
Vil det holde å surre mye bobleplast rundt når mange bruker budbil?

Har dere noe erfaring med budbil og evt andre firma enn JetPak å sjekke ut?

@Jtraet, du har ikke vurdert å tilby salg av slike tre-bokser du lager? …Hva ville det i tilfelle kostet for en eske som kunne romme en ramme på 114 x 66 cm ?

2 Likes

Hei igjen :slight_smile: nei det har jeg ikke mulighet til. Tar meg noe friheter på jobben hvis jeg skal sende noe selv :wink:

Hehe, ja tenkte i grunn det.
Men når du har utstyr og materiell på plass, så er det jo fort gjort - kanskje en tjeneste firma du jobber for kunne supplert med :wink:

Men… Noen som har brukt budbil og tanke på om det krever samme solide innpakning som Posten?

Vurderer å sende et canvas over dammen. Noen som har noen gode erfaringer de vil dele?

Benytt pakketipsene her i tråden og sikre at pakken er meget godt pakket. Benytt et selskap som eks. FedEx og få dem til å hente og levere. Avtal med kjøper hvilken type frakt han ønsker (hurtig, med/uten forsikring etc.) og send avgårde :smile:

1 Like

Jeg sendte nylig et lerret 60x60 til Spania. Laget en kasse i tre, pakket lerretet inn i silkepapir, gråpapir og bobleplast. Kjøpte bare en finérplate og en 1 1/2"x3" på coopbygg, så var det bare å ta mål og kappe til. Brukte kanskje 20 min på jobben, resultatet ble bombesikkert :slight_smile:

2 Likes

Hvem brukte du til å frakte?