Paypal fees

hei,

jeg er ikke så kjent med bruken av å ta imot betaling via Paypal

er det noen som vet hvor mye som forsvinner i gebyr mellom avsender og inn til paypal kontoen. evt om det er noe man bør tenke på innen man gjør det (gave VS faktura etc)

anyone ?

Når du sender en invoice så ser du hvilket beløp / valuta mottaker skal betale og hva du får tilbake. I tillegg er valuta kursen dårlig når du videre skal overføre fra paypal til bankkonto.
Ved F&F blir du bare belastet paypal valuta kurs når du flytter pengene til bankkonto.

Du kan starte en invoice og se akkurat hva du mottar på profilen din.

Ved faktura betaling har kjøper alle rettighetene om det skulle oppstå problemer.

Benytt deg av paypal friend transfer / gift. Null avgift, mer sikkerhet som selger.

1 Like

Men null sikkerhet for kjøper. Da kan man like godt sette penger rett inn på bankkonto. Det har jeg gjort. Men selvfølgelig etter nøye sjekk av selger.
Det var mye å spare på det kontra å godta paypal sin elendige vekslingskurs.

Hvis du skal ta imot betaling er det ofte disse gebyrene:

  • paypal fee: totalt mellom 4-6% avhengig av hvilket land vedkommende sender penger fra. Fra usa er det ca. 5%. Denne slipper du hvis du bruker F&F (er jeg 80% sikker på :stuck_out_tongue:)

  • valuta veksling, her kan du tape ganske mye. Hvis jeg ikke husker feil så var det mellom 500-1000kr per 10k i tap.

Det er mulig å lage flere «lommebøker» i paypal. Hvis du lager/har en USD lommebok, så kan du sende f&f forespørsel til vedkommende og velge USD som valuta for å motta pengene i USD. Hvis du ikke har opprettet USD lommebok, kommer paypal automatisk til å konvertere pengene til NOK og dermed taper du på valutaveksling.

Til syvende å sist så kommer valutatapet uansett, når du overfører penger til bankkontoen.

1 Like