Pejac - Love Letter - Mva

Hei. Har alle fått full mva på denne?

Da har jeg gode nyheter, jeg fikk medhold i å ikke betale moms/toll (NULL). Jeg ringte DHL (ikke Fedex som jeg skrev ved en feiltakelse) og hadde en hyggelig snakk med dem, de sjekket papirene, snakket med juridisk avdeling og vipps var det gjort på under 1 dag. Dette ble gjort for en stund siden, men jeg har rett og slett glemt å svare her på KV - Kort fortalt: Føler man seg urettferdig momset så plukk opp telefonen/ta pennen fatt.

– nedenstående paster jeg en kladd jeg opprinnelig skrev, men ikke fikk postet, ikke akkurat dagsfersk, men men :slight_smile:

+++

Denne posten fikk i hvert fall litt bein å gå på. Det er jo godt for forumets del.

Ulrik: Nå er det (heldigvis/dessverre) verken deg, meg eller de andre som til slutt får lov til å definere hva som er den ene eller andre formen for kunst, det skal lovverket ta seg av. Dernest vil jeg også ta Witchdoctor + Desperado i forsvar. Jeg oppfatter ikke at de snakker om å snike seg rundt lovgivningen, men kun ment som konstruktiv veiledning/diskusjon i et åpent plenum. Dette er vel det formålet et forum egentlig er tiltenkt.

Her er det jo ikke snakk om å prøve å lure systemet, men å bli momset korrekt.

Om du mener dette er et standard trykk og “faller inn under punkt B”, men dessverre ryker på opplaget så er det fair. Men å si at alle som mener annerledes enten er smuglere eller lurendreiere som skuffer deg er vel litt Trumpish :slight_smile:

Når ikke engang Pejac selv klarer å definere verket som et rent print, så vil jeg mene at det sier litt om kompleksiteten i saken:

Included in the package: Signed and numbered envelope print/sculpture

Men men, i bunn og grunn er vi nok alle sammen enige om at ting skal momses korrekt, samt glade i kunst :slight_smile:

Etter å ha studert loven litt og fått tenkt litt på saken, så lander jeg på å ta denne videre.

Som Andthenpush sier, så dreier det seg i bunn og grunn om hva verket skal defineres som.

I mine øyne har jeg endt på at verket klart faller inn under § 1-3-2. pkt c.

Jeg mener selve trykkprosessen kun utgjør en brøkdel av det totale verket. Ettersom jeg ender med å ramme inn hele verket, inklusiv kassen, så vil jeg påstå at trykkbiten utgjør marginalt lite mtp. på både tidsbruk brukt av kunstneren, utstyr brukt under utførelsen, samt materialbruk. Akkurat i dette tilfellet tror jeg både, saksen, lim tuben, hammeren og skrujernet til Pejac har fått kjørt seg en del mere enn selve trykkeriet.

Vi må ikke glemme at selv om en kunstner i 95 % av tilfellene er kjent for å lage trykk, så vil det i 5% av tilfellene altså IKKE være trykk. Det finnes tross alt annen kunst en trykk der ute. Samt det er det gjeldene verket som skal momses/fortolles, IKKE kunstneren.

§ 1-3-2. Kunstverk

(1) Med kunstverk menes originale

b) grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk. - NEI

c) skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale -JA -

Love letter går i mine øyne IKKE inn under rent trykk. Dette er en form for 3 tredimensjonalt verk/installasjon/skulptur.

+++

God Lørdag godtfolk!

2 Likes

Trumpish? Synes det var litt voldsomt.

1 Like

var vel egentlig ment som en morsomhet rettet mot en kommentar eller 2, no offence - rettet til en litt kulere kar nå :slight_smile:

stengt for retting, men bytt ut Trump med Bill Clinton :slight_smile:

1 Like

Men godt å høre det endte billig. Spent på hvordan disse rammes inn… Selv med nesten 500 solgte har jeg ikke sett mange klare til å henges opp :sweat_smile:

sant nok - vel, jeg brukte 1 år på å få hengt opp min Enigma, så det kan nok ta litt tid, men blir spennende å se - det blir vel en eller anne form for kasse rundt hele sjiten mon tro :slight_smile:

1 Like

Kjøp UV70 glass i samme størrelse som frontplaten, skyv det på plass og du har brevet ferdig innrammet klar for plassering på en hylle (blir da også enkelt å snu brevet), syntes boksen er fin nok til å bli selve rammen. vil man ha det på veggen setter man på oppheng bak.

:slight_smile:

ikke dumt, har du evt et bilde du kan dele ?

Ikke gjort det selv enda. Men ser for meg at det er en fin løsning. I tillegg til å bli veldig billig.