Pejac - Love Letter - Mva

Hei,

Nå har Pejac’s Love letter kommet i hus. Med tanke på moms, hva er riktig ?
Fedex har momset den 25 % på hele verdien (kjøp + frakt)
opplaget er vel 460 eller noe ? det er IKKE trykk og det er signert, SAMT handfinished

spm er. skal denne momses 25 % av full verdi, ELLER av 20%-momsgrunnlaget

kort fortalt: Har Fedex gjort det riktig, eller skal jeg ta en diskusjon med dem ?

Ser du noen grunn for at det ikke skal betales full mva her? :slight_smile:
Det er ett signert trykk, vel og merke brettet og med frimerker + medfølgende opphengsramme. Opplaget er over 300 og da faller det dessverre utenfor fritak.

Ganske sikker på at hensikten med lovendringen var at denne ville vært fritatt ved opplag under 300, og full mva over. Uansett tenker jeg selv betale denne til Fedex, så får heller tolletaten vurdere om det finnes noe grunnlag for fritak om diskusjonen drar i den retningen. Men jeg ser ingen grunn for at det skal være fritak her.

Takker for svar Tommy og tenker egentlig det samme selv. Men siden jeg ikke kan reglene 100% så kunne det vært fint om jeg tok feil/sparte 1000 kr :slight_smile:

så det at det er handfinnished kan ikke brukes som et argument ?
Normalt betaler jeg bare blindt selvom jeg har rett. men 1000 kr er nå 1000 kr

Du mener at vi faller på feil side av momsvekten ?

Jeg tror nok denne faller utenfor og at det var den opprinnelige hensikten fra Stortinget. Men det er jo bare å søke refusjon via tolletaten og selv definere det som en skulptur/installasjon og se hva utfallet blir. Søknadsprosessen er jo bare en e-post unna.

joda, det er sant nok, kun en epost unna, spm er bare om jeg orker… skal tenke på saken

Er dette deffinert som kunst ihh Lovdata, så er denne mva fri (Kjøpt direkte fra kunstner ved førsthåndssalg).

Så svaret til ditt spørsmål kan forenkles slik:

  1. Er dette kunst pr deffinisjon? Hvis ja = Mva fritatt.
  2. Er det per deffinisjon kunst, men kjøpt på annenhåndsmarkeded? Hvis Ja = 25% mva på 20% av kostnaden. (Altå 5% mva av hele kosten på frakt, forsikring og kunstverket inkludert).
  3. Er det per definisjon ikke kunst? 25% mva på hele kostnaden.

§ 1-3-2. Kunstverk

(1) Med kunstverk menes originale

a) malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker

b) grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.

c) skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale

d) billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst

e) kunstneriske fotografier.

Link: Forskrift til merverdiavgiftsloven (merverdiavgiftsforskriften) - Kapittel 1. Forskriftens virkeområde. Definisjoner - Lovdata

Reffusjon: https://www.toll.no/no/verktoy/skjema/tilbakebetaling-av-toll-og-avgifter/

For denne ville mitt hode sagt at det kanskje finnes en mulighet på §1.3.2.(1) c. men blir nok i bestefall tvilsomt (les feil) pga opplaget…
Du kan jo besøke/sende en mail til tolletaten og søke kunnskap, og oppdatere forumet her underveis :+1:

God helg!

1 Like

Her er hva det selges som, det vil ha stor betydning (står print/sculpture), så må man gå i gjennom innholdet og vurdere, enkelt deler og helhetlig vurdering. Trykket i seg selv vil ikke gi fritak. §1-3-2 - har også punkt 3 som skal vurderes og sikkert mest avgjørende i tvilstilfeller ift punkt 1. Som skulptur har man en god sak. Altså, argumenter for 1- C sammen med punkt 3. Kanskje noen kan gjøre noe nytt her? Sende en mail til en “kunstinstitusjon” og få deres uttalelse. Anses det som kunstverk av en kunstinstitusjon, står man nok sterkt i en søknad. Pakken fyller andre kriterier under punkt 3.

Edition of 470
Time-limited edition features:
Custom made envelope from Paper Arches 250 gr
26 x 16 cm (10,23 x 6,3 inch)
Signed and numbered by the artist
Photopolymer hand-pulled print (main image)
Digital print (airmail envelope markings)
Custom made postal stamps
Custom made AirMail stickers
Custom made rubber stamp imprint

Included in the package:
Signed and numbered envelope print/sculpture
Background mount board with 2 magnetic spacers/holders
Handling cotton gloves
Certificate of Authenticity
Packing: Wooden slide box with custom-made foam spacers

Release date December 5th 2018

1 Like

Veldig godt poeng med punkt 3. der :slight_smile:

Ingenting er som en lørdagsmorgen med litt samarbeid på kunstforumet for å gjøre kunst mer tilgjengelig i det byråkratiske landet vårt! Helt suverent!

Personlig ville jeg tatt en tlf.
Er du heldig treffer du på en hyggelig saksbehandler
Start med å si at du har kjøpt kunst direkte fra kunstner via et galleri. Hvis fraktpapierene også har noe denne informasjonen hjelper det stort på.

Ringte selv DHL, og ila 5 min. med samtale så fikk jeg beskjed om at alt taler min sak og jeg så ikke noe mer til purring av regning eller noe annet skriveri.
Og selvfølgelig ha en hyggelig tone med saksbehandleren

Hvis de kommer med argumenter, noter de ned, be dem sende dette også pr e-post, så sjekk opp detaljene i ro og ring opp igjen.

Momspolitiet her inne må ihvertfall ta seg en bolle. Hva spiller det av rolle om et kunstverk er i opplag på 300 eller 460 sånn egentlig med tanke på om man skal betale moms eller ikke? Annet enn at det er et tall i boka. Vi bør vel alle som en håpe att vi kan få så mye kunst som mulig inn i landet. Så jeg går for, “selvfølgelig skal det ikke momses” :wink:

1 Like

Hvis kundebehandlerne blir vant med at alle prøver å lure de vil det ikke akkurat bli mindre problemer fremover. Skuffende utsagn fra deg @Witchdoctor
Det er en grunn til at man ikke diskuterer hvordan man smugler klokker inn i Norge på tidssonen, da synes jeg ikke vi skal diskutere hvordan man lurer tollerne her inne.

2 Likes

Mulig, da beklager jeg det!
Jeg bare elsker å være litt badboy

@Ulrik, hvis du oppfatter svaret mitt som lureri, har du missforstått.
Fraktselskapene sitter med egne folk som kan regler inn og ut. Her inne kan en diskutere og leke mva polititet. Da er det bare å ta en tlf.
All annenhånds kjøp fra utlandet har jeg gledelig betalt mva regningene fra DHL, UPS Fedex og posten :grimacing:.

Uten å legge ordene i munnen på @Witchdoctor, så antar jeg at han mener at definisjonen av kunst som sier at trykk med edition 300 er ‘kunst’, mens edition 301 ikke er kunst, er merkelig. Grensen kunne med fordel vært satt høyere.

I tillegg har akkurat dette verket element ved seg (håndlaget lokk, skulptur etc) som gjør at det havner i en gråsone, og ergo kan man argumentere overfor Tolletaten at dette er kunst, selv om det er edition 460.

Tror ikke man bør dra dette over i en diskusjon om smugling…

1 Like

Jeg er enig i det første du sier, men å kalle dette en skulptur fordi den kommer i en treboks blir søkt i mine øyne.

1 Like

Absolutt, er litt enig i det :slight_smile: Jeg har også forståelse om dette blir fortollet fullt inn under gjeldende lover.

1 Like

fra uaa;
The fact that the box itself is numbered out of /470 with the stencil on the lid kind of implies it’s a part of the overall art work

Skal love deg at fraktselskapene ikke kan de reglene/lovene, og om de kan de, skal jeg love deg at de forsøker villede deg :slight_smile: Diskusjonen er uansett på hva pokker Pejac har laget: 1. Print eller 2.skulptur, det kan de iallefall ikke svare på :smiley: Reglene er veldig klare for begge deler. Det passer ikke inn med norsk lov at det kan være begge deler :slight_smile: Derfor må man se til punkt 3. Jeg hadde ikke gått all-in for å argumentere for at dette er utelukkende skulptur nei…:grimacing:

Åååå, hva hadde skjedd hvis bare konvolutten hadde blitt sendt uten boksen med posten ? :joy::joy::joy:

1 Like