Toll igjen

Bare dobbeltsjekk at de ikke har pålagt deg 5% mva. Ring de og be de spesifisere. Gebyrene pleier ikke være så høye som 341kr…

1 Like

Tenkte og det var litt dyrere enn vanlig. Sendte tidlig e-post med info og kvittering. Om det sitter et menneske og vurderer dette manuelt er det vel fair.

De tar vell 158kr om verdien er under 3000kr inkl frakt. og 341kr om verdien er over 3000kr som er grensen deres for “ordinær fortolling”.

Denne løsningen er noe de selv velger å gjøre, mens UPS eller DHL ikke praktiserer dette på samme måte. Unngår å bruke posten så langt det lar seg gjøre etter min erfaring med dem over de siste årene…

2 Likes

341kr er kostnad som Posten ta for tollbehandlingen. Altså… Dei ta 341kr uansett om pakken skal fortollast eller ikkje.

@Sanstad Du kan reservere deg mot Postfortolling og gjøre jobben selv hos Tollvesenet, hvis du mener den jobben er verdt kr 341,- Ingen gebyrer hos Tollvesenet for privatpersoner.

1 Like

Det er så mye bra info på her på KV og vil henvise til mitt tidligere tips om søk.

@Grunnleggere + Moderator, burde vi fått på plass noen Wiki innlegg ? Det er fint med emner, men en må lese og lese og vurdere hva som er gjeldende.

Tilbake til hva som fungerer.
Har tidligere delt min erfaring med DHL og nå med Posten.

Jeg fikk også min Sjøhest, men en fortolling på over 950 kr. (glemte eksakt beløpet).
Fant ut av dette ved å laste ned appen til posten, la inn referanse nr. og der sto det at jeg måtte betale.

Da brukte jeg mitt eget tips og søkte her på KV.

Trykket på første treff, som førte meg til her

Leste @Shagga_Son_of_Dolf sitt svar og scrollet et hakk ned til @Shagga_Son_of_Dolf sitt svar igjen:

Brukte malen til @Shagga_Son_of_Dolf, men byttet ut hans MW avhengighet :laughing: med Louis Masai info og la ved fakturaen

Sendte mailen til ksutland@posten.no

Fikk raskt tilbake mail med et referanse nr.

Ventet så noe pr. timer før følgende svar poppet inn i mailboksen:

Deretter dro jeg til hentepunktet, butikken(post i butikk)
Viste frem henteseddelen via app’en
Rullen ble hentet fra, men var merket med betaling.
Jeg, høflig sa at betalingen er slettet fra Posten og ba dem sjekke PC’en, noe som stemte.
Kom hjem, pakket opp gebyrfritt Sjøhest.

7 Likes

Men 341 kr betalte du?

Nei 0,- NOK

1 Like

Sjøhesten lagret i syrefri mappe

3 Likes

Hei,

Kjøpte Findac sitt siste trykk, som nå er ankommet postkontoret. Jeg har oversendt all informasjon som nevnt over, ringte de også nå nettopp for å sjekke status. Fikk beskjed om at jeg må betale 351,-

Jeg ba han sjekke nærmere opp, da det er feil. Så sender posten meg denne tekstmeldingen:

Har det kommet nye retningslinjer?

Dette er riktig. Varen må tolles inn selv om den er momsfri. Det er arbeid posten må gjøre. Derav gebyret

1 Like

Ok. Har kjøpt fra GP flere ganger tidligere, og dette er første gang jeg måtte betale. Derfor jeg ble usikker. Men takk for svar :blush::+1:

Du kan også reservere deg mot beregning av import-mva.

1 Like

Det gjelder vel kun varer med verdi over 3000,-?

1 Like

Om sendingen merkes riktig, dvs at det er trykk i mindre enn edition 300, og at at det selges på vegne av kunstner, så skal det ikke være hverken tollavgift eller fortollingsgebyr. Det er det samme som med bøker eller varer under 350 Nok. Posten må også ‘fortolle’ disse varene, også dette uten gebyr. Om varen derimot ikke er merket riktig er det rimelig at man må ut med gebyr…

1 Like

Here we go again :joy:
Noen som har ettergått 351 gebyret til posten eller er vi tilbake til synsing?

Ikke helt korrekt dessverre.
Gebyr blir det uansett. Posten kaller det derimot oppbevaringsgebyr om du fortoller selv slik at de «mister» oppdraget.

Jeg har fått det tilbake hver gang jeg har sendt inn klage. Skal jo ikke betale noe når det er fritatt toll.

1 Like

Har aldri betalt gebyr om det var riktig merket. Alltid fått kravet slettet om de først har tatt feil. Senest for 1 måned siden. De kan ikke ta gebyr om det ikke skal tillegges importavgift. Om du derimot ønsker betale gebyr sier de sikkert ikke nei takk.

“De kan ikke ta gebyr om det ikke skal tillegges importavgift”

Håper jeg tar feil, men jeg finner ikke noe om skriftlig om det.