Fortolling

Forstår godt din frustrasjon, @Shagga_Son_of_Dolf.

Jeg har et par Connor Brothers incoming, og den ene ligger hos Posten for behandling. Er meget spent på det caset…
Frykter det blir litt “tenk på et høyt tall…”-utfall…

2 Likes

Jeg kjøpte en sort Vandal King på eBay som ble stoppet og da lastet jeg opp info på postens side og sendte e-post til ksutland, tok 1 time eller noe så fikk jeg svar fra ksutland at denne var klar og ble videresendt uten noe å betale, og dette var ikke fra kunstner eller mellommann.
Men en liten ulempe er at de nå ikke kan finne sendingen noe sted og måtte sende inn reklamasjon :angry:

Trodde jeg måtte betale 25% moms ved fortolling av kunst inn til landet (ikke solgt av kunstner eller mellommann), gleden ble derfor stor da jeg i går fikk faktura fra fedex på kr 2.500. Plutselig hadde jeg kr 10.000 mer å legge i neste kunstkjøp :star_struck:

Kjøp på annenhåndsmarkedet er 5% mva (25% av 20% av verdien), men det er gitt at du kjøper KUNST pr definisjon.
Defineres det IKKE som kunst, er det 25% mva, som veldig mye andre ting en kan importere inn i landet :slight_smile:

1 Like

Dette viser jo nok en gang at de mangler kunnskapen om hvordan “kunst” skal tollbehandles… Det er synd, for at en skal betale 5% ved kjøp fra annengangsmarkedet er helt greit for meg, men de må lære seg reglene.
Og at de klarer å surre det vekk er jo skikkelig krise…

2 Likes

Tydligvis noen saksbehandlere som er mer behjelpelige enn andre, så sjøl om pakken din er blitt ordinært fortollet, er det mulig å hente uten å betale feilaktig ilagt mva:

Takk til Heidi H. og Aud Ingrid :grinning:

4 Likes

Til alle som er heldige i ettermiddag, for så å bli feilaktig ilagt moms av Posten - værsågod :slight_smile:
Mailen kan proaktivt sendes til “postfortolling@posten.no” før den ankommer Oslo, eller etter at den er feilaktig fortollet til “ksutland@posten.no

Hei,

Vedlagt ligger faktura på innholdet i kollienummer: XXXXXXXXX (Royal Mail UK - Posten Norge). Denne skal være fritatt for meirverdiavgift og tollbehandlingskrav!

Bakgrunn for fritak:
Pakken inneholder kunst etter meirverdiavgiftsforskrifta § 1-3-2 (1) b.
Innholdet er print i opplag under 300 eksemplarer, signert og nummerert av nålevende kunstner Martin Whatson, kjøpt ved førstegangssalg gjennom Martin Whatsons offisielle mellommann/galleri - Giancarlo Petruci v/Graffitiprints (THE ART FACTORY (NE) LIMITED/PRIMARY MARKETS ART) og er derfor som nevnt ovenfor, fritatt for både meirverdiavgift og fortollingsgebyr.

Innhold:
Artist: Martin Whatson
Print name: The Connection - Main edition
Year: 2018
Technique: 19 colour screen print on 300gms somerset paper
Edition of 195
Size: 75 x 54.5cm
Signed & Numbered by Martin Whatson

Verdi:
Verdi inkl frakt: £295+£25= 320 GBP se vedlegg.

Vennligst ta kontakt om dere trenger mer informasjon!!

Denne pakken har verdi over 3000kr, som gjør at posten mest sannsynlig tar “ordinær fortolling” på den. Dette kan føre til (om du møter på feil kundeservicemedarbeider) at de sier at du MÅ betale for pakken på posten, for så og søke reffusjon fra tolletaten… Altså de ber deg om å rette opp i sin egen feil - noe som vi ikke bør finne oss i. Skjer dette er det bare å be om å få snakke med en annen saksbehandler som faktisk er villig til å hjelpe deg, ref mitt forrige innlegg :wink: Lykke til alle sammen!

13 Likes

Godt at du engasjerer deg @Shagga_Son_of_Dolf:wink:

Tror posten m.fl kjører storkonserns uttrettingsteknikk og regner med at vi gir opp til slutt :disappointed_relieved:

Helt klart, jo flere kontakt navn og adresser vi har til “normal fornuftige personer” hos posten, større sjans har vi til å få vår sak gjennom!

Godt jobba :+1:

1 Like

Takk! Lei av å sponse AS Norge pga. min egen utolmodighet og sløvhet.

1 Like

Hva om man har betalt feilaktig toll/mva? Hva er best practice for å få refundert dette?
Jeg har gjort dette 2 ganger nå, og sendt mail til post@toll.no for å få det refundert. Er dette veien å gå eller er det en bedre måte - har hørt det kan ta ganske lang tid…

@Gtos

Om eg har forstått dette korrekt, så gjelder følgende:

Hvis du har betalt fortollingsgebyret som er ilagt (typisk 181/348 kr + 25% av verdien på forsendelsen) til posten for å få pakke ut, så har ikke posten noe med denne saken å gjøre lenger (før du har vunnet frem hos tolletaten).

Da må du så samle dokumentasjonen din, sende den på mail eller i post til tolletaten og her hører eg det kan være lang ventetid. Har personlig aldri gjort dette, så kan ikke gi deg konkret tidsforløp.

Tolletaten vil reffundere deg feilaktig utlagt tollkrav om du får gjenonmslag for saken din, det vil si kun de 25% mva du betalte (ikke behandlingsgebyret posten tar til seg selv på 181kr ved enkel fortolling eller 348 kr ved ordinær fortolling (pakker med verdi over 3000kr))

Når tolletaten har gitt deg godkjent/gjennomslag for å refundere det feilaktig ilagte mva-kravet som posten har gjort, så kan du du denne informasjonen og sende til posten. Så tar posten å behandler saken hos seg, og du skal da få refundert behandlingsgebyret på 181 eller 348 kroner.

Håper dette hjelper, og beklager for litt kronglete forkaring, men dette greiene er ikke helt enkelt før man har gjort det et par ganger :slight_smile:

Ønsker med det samme og gi toll sine nettsider skryt, man finner mye gode forklaringer med eksempler der inne :slight_smile: Her leser du om hvordan rette en fortolling: https://www.toll.no/no/netthandel/rette_fortolling/

Lykke til :slight_smile:

2 Likes

Takk for svar =)

Får vente å se hva tollen svarer og hvordan prosessen blir! Har blitt belastet 158,- i fortolling i tillegg til MVA i begge tilfellene.

Heretter skal jeg heller være proaktiv å sende mail til posten som du så fint har beskrevet over her før jeg henter ut pakken hos posten.

1 Like

Det går helt greit å søke refusjon hos tolletaten. Har du rett så har du rett og får penger igjen. De gangene jeg har gjort det, har det tatt 4-6 uker.

Det er tydelig at noen kjører sitt eget løp uten at jeg skjønner hvorfor. Mest sannsynlig finnes det instrukser fra høyeste hold. Og da mener jeg over både post og toll. Ellers hadde tolletaten reagert på å måtte behandle alle disse unødvendige sakene.

Er det det at de regner med å tjene mer penger på dem som ikke gidder søke refusjon enn det det koster å behandle sakene?

Dere som kan dette, er det mulig å tolle varene inn selv, slik som alle andre ting man kjøper?

@Gtos Stemmer bra med 158 og 341kr er det vist. Blanda litt her, begynner vist å bli dårlig i husken :wink:

Eg er nesten helt på kanten til å påstå at Posten faktisk bare fortoller alt, uansett, og håper å tjene disse 158 eller 341kr i hvert eneste tilfelle!

Eg har flere ganger blitt spurt om å laste opp dokumentasjon til posten.no/toll - har lastet opp 100% korrekt informasjon - for at de så bare ignorer den og ilegger meg tollkrav. Om man blir ilagt dette tollkravet så skal man bare kopiere mailen min over her, fylle inn korrekt informasjon og sende til ksutland@posten.no. Du får så et saksnummer host posten, og da kan du også ringe og forklare saken.

Min kjappeste korrigering av feilaktig ilagt tollkrav var direkte i telefon, 4minutter etter eg hadde fått saksnummeret mitt (traff på en hyggelig herreman som hjalp og fjerna kravet med det samme)
Min lengste behndling var 10 dager.

Har hatt over 10 slike saker, alle har posten (tilslutt) fikset for meg, før eg har hentet ut pakken.

PS. Det heter tollkrav selv om varen er tollfri - nesten alle varer er tollfri (foruten kler og mat) men er mva/moms/merverdi-pliktig etter gitte regelverk.!

Alt dette står fint skrevet på toll.no sine nettsider.

1 Like

Leste om dette også. Fortolle inn selv er så klart mulig, og det er det svaret posten gir meg når eg ringer dem og “klager” og prøver å få dem til å ta tak i problemet.
Det som er “problemet” med å fortolle selv er at da tar posten “lagerleie” for at varen din ligger å venter på tollklarering fra deg, på posten sine lager. Og på toll.no skriver de at kostnaden for leien ofte kommer opp mot tollbehandlingsgebyret til posten, og dermed går vinninga opp i spinninga… Men her kan sikkert noen med praktisk erfaring gi eit bedre svar :slight_smile:

Eg frykter at posten en dag kommer til å sette seg på bakbeina tvert, og nekte å hjelpe oss på ksutland, og at vi må ta saken med tolletaten selv.
Det er en “ond” sirkel med påløpende kostnader og tidsforbrukt som begynner idet posten faktisk fortoller varen feil. Dette fører til mye mail/telefon og korrigeringsarbeid for dem, oss, tolletaten og andre…

De er kanskje redde for jobbene sine?.. Hva hvet jeg. At det koster penger og er veldig frustrerende for alle parter i det lange løp, det er eg overbevist om… Og som du sier, alt dette ekstra-arbeidet må jo koste enormt med tid og penger for posten i det store bilde…

Da var det en ny sak med posten og deres fortollinger.

Fikk forklart av kundeservice (Anne Brit/Berit) at de nå har satt 25% på 20% av verdien, slik som det skal være på kunst. Det virket som at Graffitiprints var godt kjent og at de nå kom til å gjøre det på dette viset framover… Andre som har fått tollkrav på ca 550kr, som @MAVA, @sentagoda?

Denne fruen på kundeservice tok saken min til reklamasjon, og ringte meg tilbake idag med svar om at det desverre ikke var mer som kunne gjøres på denne. (Det var det første hun sa igår også, men etter forklaring av saken og tidligere saker ville hun sjekke sa hun).

Ser ut som at dette blir første saken eg bare må ta å betale selv, for så å ta med tolletaten i ettertid, for ønsker ikke å ha trykket liggende i rullen på posten i ukesvis…
Plagsomt at de ikke kan få fikset dette, og de mener at dokumentasjonen fra GP er mangelfull, derfor ilegges tollkravet.

Snart på tide at GP byttet fraktselskap? Trykk som kommet med DHL har jeg aldri hatt problem med toll og rot.

3 Likes

PS: Om posten sier at de ikke kan hjelpe, refferer til deres nettsider som sier følgende:

Jeg fikk 518kr. Var lite jeg tydeligvis kunne enn å lage en case. Skjema for å sende en henvendelse til vår kundeservice.
Fikk bedskjed om jeg måtte ta et valg om å hente ut pakken å ta saken direkte med tolleaten om dette ikke stemte.

Måtte gi meg denne gangen, men fikk mye hjelp fra en som heter Håvard!
Så da har vi iallefall 3 navn å benytte: Heidi H, Håvard og Anne Berit :slight_smile:

Husk å få tilsendt “Inførselsdeklarasjon” fra posten, denne skal legges ved dokumentasjonen til tolletaten :smiley:

2 Likes