Dette er et motiv mange helsearbeidere kjenner seg igjen i. Ikke bare i forbindelse med covid-19, men det har i lang tid blitt stadig flere byråkrater i helsevesenet som skal bestemme hvordan ting bør gjøres for å få ting billigst mulig. Samtidig har arbeidere/pasient blitt færre og færre pr bruker/pasient, antall sengeplasser går ned på sykehusene, det er på ingen måte nok sykehjemsplasser i kommunene etc etc.
Situasjonen er forferdelig mange steder. Flere og flere har ingen mulighet til å gjøre jobben sin forsvarlig og slik de ønsker og ikke minst så for seg da de valgte å bli helsearbeidere. Nå er vel dette det neste som står for tur fra den blå siden - privatisering slik at de rike kan tjene seg enda rikere på helsevesenet. Om ikke privatisering av skolesektoren kommer først da…
Norge har vel omtrent 350.000 mennesker ansatt i helse-og sosialtjenester, noe som selvsagt bidrar til at nettopp dette trykket får ekstra drahjelp i markedet, og muligens vil stige godt i årene som kommer. Og det er bra, fordi jeg sikret meg en liten versjon.
Kommer nok aldri på veggen, og kan vurdere bytte i pent brukt Rolex, Breitling, Mazerati eller en mindre penthouse på Bygdøy.
Jeg er desverre litt enig med deg her @Chuey, men det er mye fordi det ikke legges ressurser og medbestemmelsesrett nok i potten idag til at det kan drives et godt offentlig helsevesen