Jeg mistenker at Pøbel nå har avslørt identiteten sin. Kunstner om natta, helseminister om dagen.
Denne veggen er ikke på oppdrag av Helse Vest. De skal males siden.
Eller sykepleier
![]()
Motivet er en hyllest til folk som skal på jobb på det lokale sykehuset og blir nok ikke et trykk i portfolioen. Forstår de ambivalente tankene om den nye kommersielle Pøbel i media, SoMe og samarbeid med Kommuner som bryter med konsensusen som mystisk og anonym gatekunster. Motivet er bra og riktig av Pøbel imo…
Dagsaktuell. Det kan vi vel trygt si at denne er… ikke provoserende… men det er jo elementer av politisk budskap og setter nok igang en tanke eller to for de som ser den i det de passerer. Her ønsker Pøbel å hylle mennesker i en ellers jækla vanskelig tid. Det gjør han etter min mening med høy kvalitet.
Det er heller ikke lenge siden Pøbel leverte på alle de områdene du beskriver. Det med verket hvor Trump rider rundt på en «flaggstang». Der får du dagsaktuell, provoserende, politisk budskap som også er tankevekkende. Det verket har vel knapt rukket å tørke
.
At vi begynner å bli lei alt rundt denne pandemien kan en nå trygt si… men synes Pøbel sin nye hyllest er godt stykke arbeid. Kanskje ikke alle oss er målgruppen ;). Så jeg applauderer mannen nok en gang. Nå er det ikke heller lagt skjul på at jeg er ihuga fan av alt fyren gjør. Så kanskje ikke akkurat nøytral. 
Angående selve motivet - jeg har forståelse for hyllesten av sykepleierne, men hva gjør egentlig Bent Høie der? Skjønner egentlig ikke hvorfor det framstilles som at han løfter fram sykepleierne. Hva har han egentlig gjort for dem? Mer lønn? Bedre arbeidstider? Flere intensivplasser…?
Kanskje en oppfordring til myndighetene og Bent Høye om å løfte de høyere opp?
Kommer an på hva man mener med dagsaktuelt. For meg er det noe som er nytt og aktuelt. Dette er ikke nytt, det er same same, slik det har vært de siste 365+ dagene. Jeg ser masker og sykepleiere i kunst over alt, Pøbel er bare en i rekken (ikke var han først heller), og han har nå i tillegg 3 motiver på rappen. For meg blir dette nå utvannet og kjedelig (selv om kvaliteten er god).
Men det er klart det er ambivalent også, med huset fult av Pøbel så setter jeg pris på at han får økt oppmerksomhet. Håper han kommer sterkere tilbake, så får det heller være greit at andre mener han nå er på sitt sterkeste. Det er kunst - det er vanskelig å være enige om alt 
For delvis å forsvare BH her så er vel lønn og arbeidstider noe han ikke har noe med, dette er noe partene i arbeidslivet har ansvaret for. Og, det hjelper ikke bare å øke antall intensivsenger, det må også følge med intensivsykepleiere og det er ikke gjort på 1-2-3 det heller.
Og nå er jeg personlig så møkka lei munnbind og når det dukker opp gang på gang så blir det som @Gateprofeten sier, kjedelig og repeterende. Selv om det ser bra ut.
Jeg mener han kommer til å bli enda sterkere. Om han velger å fortsette. Trump verket var for meg en god bekreftelse på det. At han samtidig bruker sin formidlingsevne til å hylle en yrkesgruppe på sin måte. Supert.
Det er i hvert fall ingenting som tyder på at Pøbel har tenkt å legge sin karriere på hyllen. Kommer nok flere verk som er både dagsaktuell, provoserende, politisk og tankevekkende fra den kanten.
@paagra Tror du målgruppen for dette verket tenker det samme?
Nei
Har selv provoserende og politisk kunst fra han så det er jeg helt klar for.
Pøbel har ryddet i skapet. Han skal flytte og i den anledning har han funnet frem noen gamle skatter. Mer detaljer her;
Her er det så klart mange meninger. Personlig noe stive priser spesielt på bunad og tønnen. Fiskeren tenkte jeg faktisk skulle vært noe høyere i pris. Dvs.. jeg regnet med det når jeg så den var ett av verkene som nå skal selges.
Så lurer jeg litt på din kommentar @Gateprofeten . Du mener det vil være en stund til noen kan hente inn verdien på verkene. Hva baserer du det på? Nå virker ikke du til å være den som er mest begeistret for de siste stuntene til Pøbel (se over). Eller misforstår jeg? Hva med at kunstneren klarer å selge en video til 180k? Du tenker at det da skal være vanskelig å få solgt fysisk verk til 60k+?
Ja, jeg mener det. Fete verk, men prisen er også satt slik at det ikke er noe å hente for flippere eller folk med kortere investeringsøyemed. Ikke noe negativt i det - tvert i mot.
ok, da forstår jeg litt mer hva du mente med kommentaren :). Enig at flipping kanskje ikke har like høy verdi på akkurat dette “salget”.
Når prisene er på det nivået kan muligens dette være et godt kjøp:
Hva er dette i norsk kr ?
100k ish, plus frakt, toll og moms (5%)
Er det noen som har tenkt å prøve lykken da? Selv har jeg reg. et lodd på fiskeren. Prismessig kan jeg ikke strekke meg lenger.
Noen som trenger et ekstra lodd så si ifra.