Posten - er det mulig? EON, Norgespakken og Forsikring

De fleste(?) er vel kanskje klar over dette, men jeg har alltid tenkt/ trodd at verdien man skriver på pakken er det man kan forvente å få tilbake i erstatning om pakken skulle forsvinne/ bli ødelagt. Det gjelder tydeligvis ikke for de ordinære carry on cash-produktene til Posten.

Lang historie kort. Solgte et bilde til en amerikaner. Bilde mottatt totalskadet, for å si det mildt. Meldte skade til Posten. Jeg får bare akseptere at erstatningssummen er mye lavere enn angitt verdi, da reglene er sånn - men er likevel veldig overrasket:

«Hei,

Viser til henvendelse angående savnet pakke med kollinummer XXX

Vi beklager for at bildet kom frem skadet.

Erstatning for produktet Pakke Utland baserer seg på pakkens vekt, ikke varens verdi. Dette er erstatningsregler bestemt av Universal Postal Union (UPU), se vilkår for produktet her: Vilkår for pakke til utlandet

Denne pakken veier 4,8 kg og gir en erstatning på inntil kr. 763,- pluss frakt Kr. 596,-
Vi overfører nå denne summen til kontonummer XXX

Merk at det kan ta 3-5 virkedager før pengene kommer på konto.

Vi beklager det som har skjedd

Med vennlig hilsen

XXX | Kunderådgiver | Posten og Bring Kundeservice»

Sikkert greit for folk å vite før man velger forsendelsesmåte neste gang du kanskje skal sende til utlandet

2 Likes

Wow, så utrolig surt!
Man kan forsikre forsendelser for verdien «pakken» er verdt?

Bare tull. Vet ikke hvilke verdier det er snakk om. Men ville ikke akseptert det der uten videre.

Allmenn erstatningsplikt gjelder ved uaksomhet, er det bevis for grov uaktsomhet, har nok du nok rett på full verdi.

4 Likes

Ja, det virker sånn. Man må kjøpe en tilleggsforsikring for innholdets verdi for å få full erstatning

Blåser liv i denne her igjen.

Har noen faktisk vert så uheldige å måtte bruke forsikringen på EON (Ekspress Over Natten), som eg nå mener har byttet navn til “Norgespakke neste dag” VILKÅR , hvor de stiller ansvar for 50 000kr.

Slik eg leser vilkårene står 50 000kr nevnt, klart og kortfattet, men er det godt nok å vise til en evnetuell betaling fra mottaker f.eks. Eller hva om mottaker skal betale etter mottatt vare, hvordan viser man til verdien på varen i slike tilfeller?

Ansvar

Bring Parcels erstatter pakkens verdi inntil kr. 50 000 ved skade eller tap. Følgeskadeerstatning inntil kr. 50 000.

Har noen faktisk måtte bruke denne forsikringen og fått utbetalt verdier opp mot 50 000kr?

All info mottas med takk, her eller på PM om du ønsker å holde det privat.

3 Likes

Godt spørsmål! Håper egentlig ikke at noen har erfaringer å dele :sweat_smile:

1 Like

Søk eller spør på «Klokkeriet» på Facebook, folk sender dyre klokker EON hele tiden :blush:

4 Likes

Takk :slight_smile: