Posten - er det mulig? EON, Norgespakken og Forsikring

Synes nesten Posten må få en egen tråd her etterhvert,da de aldri slutter å overraske. Kanskje andre også har noen “gode” selvopplevde historier.

1 Like

Posten har nå innført at de skal sjekke begge sider av pakken før noe blir destruert. Så nå er det ingen grunn til bekymring lenger🖒

2 Likes

Jeg har akkurat samme erfaring med Posten/Bring. Mistet to store bilder fra utstilling tilbake til kunstner på størrelsen 120x150 cm. De aner ikke hvor de ble av. Vi mistenker at de har lidd samme skjebne som bildet til Hilde Sletvold

De er flinke til å knuse ting (spesielt tuber som Norgespost), men aldri hatt problemer med å motta erstatning. Obs, ikke send trykk med verdi over 10.000 NOK med Norgespakke (maksimal erstatning)…

1 Like

Norgespakken er et produkt med spesifikke størrelsesmål. Sender du noe utenfor disse størrelsene så får du heller ikke Norgespakken. Da støtter de seg på NSAB 2000/2015, samt Lov om Vegfraktavtaler som er et hån mot kundene.

1 Like

Herlig… Nesten akkurat samme skjedde med en orginal jeg hadde kjøpt, sikkert pakket imellom kryssfinerplater. Etter en større leteaksjon klarte de å finne den innimellom diverse planker/plater de brukte som “hyller” i vare-/lastebilene sine. Heldigvis var ingen skade skjedd.

Kan du utdype i korte trekk hva det vil si? :wink:

Norgespakken gir inntil 10.000 kr i erstatning da dette er et produkt Posten tilbyr som inkluderer sporing og forsikring. Mål og vekt må ikke overstige angitte verdier, så hvis du har noe som enten veier mer eller er større enn det Norgespakken tillater så får du ikke det produktet.

Da støtter de seg på Lov om Vegfraktavtaler der fraktførers ansvar begrenset til 17 SDR pr. kg.
SDR er en internasjonal verdimåler som brukes i transportretten. Kursen på SDR noteres hver dag og kan finnes i bankenes og avisenes valutalister. Pr dags dato er SDR kurs 11,65

Dvs at hvis du har et kolli som veier 2 kg så får man 17 * 11,65 * 2 = 396,1 kr i erstatning. Jeg ble rimelig forbanna når jeg ble avspist med snaue 1500 kr i erstatning på en frakt til omtrent det samme der verdien var 36.000 kr. I tillegg mente de at fordi 6 av 7 kolli hadde kommet fram så skulle jeg betale 6/7 av fraktgebyret.

Helvete så brutalt

Takk for infoen, blir å bruke andre speditører for frakt over 10k eller som ikke passer i en Norgespakke da…

Mener ekspress over natten kan forsikres til 50k… Var ihvertfall slik for noen år siden.

Noen som kan bekrefte EON (Ekspress
Over Natten) fortsatt lever i beste velgående hos posten?
Fant iallefall all informasjon på hjemmesiden deres angående soner og priser.
Har noen kjennskap til om det er mulig å sende med oppkrav i samme slengen?
At kjøper må betale ved overlevering av pakke?
Noen som har fått bekreftet forsikringssum på 50 000kr?

hola,

  • EON eksisterer i beste velgående
  • funker IKKE med postoppkrav
  • forsikrer MAX 50000 kr, alt utover dette på du forsikre selv (ikke Posten)
  • feks. dør/dør, Bergen/Oslo (kommer an på hvor) - 500-600kr ish på verk a 2 kg ish

så kommer jo an på hva du skal sende :slight_smile:

3 Likes

Dessuten, EON har leveringsgaranti, så om den ikke kommer innen avtalt tid får man refundert hele fraktbeløpet. (Skjedde meg en gang med eon at pakka ikke kom med flyet, og tok en dag ekstra. Frakten ble da gratis, men fortsatt plenty rask)

1 Like

Takk for svar @johnj og @Ulrik :+1:

Ser at noen har måtte betale ekstra for å sende et bilde flatt. Jeg sendte en helt vanlig tube før jul og måtte betale ekstra fordi det var tube. Da gjaldt ikke den vanlige portoen for Norgespakke.

Triks: Kjøp og betal norgespakken på nett hjemme, så leverer du bare den på posten. Har selv aldri måtte betale den da :wink:

Du kan også lime på en liten papp bit, som bare forhindrer tuben i å rulle, og da slipper du gebyret. Har gjort dette også, etter anmodning fra ansatte bak skranken hos posten :slight_smile:
Lykke til!

1 Like

Tuben hadde en slik «boks» rundt som gjorde at den ikke rullet, men det hjalp ikke.

Det har hjulpet for min del, som nevnt på anbefaling av posten personellet i butikken :thinking:

Da har den ansatte du møtte gjort en feil dessverre.