Print som har blitt buklete med tiden

Hei! Jeg har et trykk som er innrammet med passepartout, for sikkert 30 år siden. Trykket (papiret) er blitt litt buklete i toppen, ligger ikke helt flatt mot passepartout. Antar at det var perfekt når det ble rammet inn, ser ut til å være gjort av en proff. Er det fukt over tid som har gjort dette?

Er det noe jeg kan gjøre med dette selv? Jeg har forseglingstape liggende, så jeg kan bryte forseglingen og legge på ny tape. Vet ikke om jeg syns det er verdt kostnaden å levere til rammemaker for en sånn “filleting”.
(Men det irriterer meg sånn :slight_smile: )

Noen tips?

Espen

Det er vel egentlig å forvente at en innramming som er 30 år gammel ikke er helt perfekt på samme måten som en sykkel, sofa etc selv om du har tatt godt vare på det. Reparasjon må påregnes. Det som sikkert kan hjelpe er å legge ny bakplate på bildet slik at det presses hardere mot passepartoutet.

2 Likes

Rammemakere bruker syrefri tape. De taper heller ikke over hele oversiden av trykket, så ikke prøv dette om trykket har verdi. Rammemakere lager isteden små hemper med tapen, slik at minst mulig tape er nær trykket. Ny bakplate er nok tingen, som Azidops nevner.

1 Like

Hehe, ja jeg er ikke overrasket over at ting har skjedd på 30 år. Det er ingen big deal - bare et lite irritasjonsmoment. Tror jeg enten lar det være eller tar det med til rammemaker, heller enn å fikle med det selv.
Takk for innspill!

Takk - tar det nok heller med til rammemaker enn å fikle selv. Bildet har om ikke annet affeksjonsverdi, så jeg tar ikke sjansen på å rote det til, når originalinnramminga er såpass proft utført som den er :slight_smile:

Du kan prøve å presse en finger bak bildet hvor det buler seg og se om det hjelper med å jevne ut sprekken. Da ser man om det kan være lurt med ekstra press i bakkant eller ei.

1 Like