Pris på innramming?

Helt fersk i gamet… Har et flott trykk på 86 x 106 som jeg tenkte å få rammet inn med god kvalitet.
Skal innom ila neste uke, men skulle gjerne visst sånn ca hva dette bør komme på. Skjønner at det vil variere ut fra diverse valg, men hvilket område snakker vi om ? :wink:

Mellom 3500 og 5000. Kan sikkert få det dyrere også :wink::joy:

2 Likes

Hold deg unna Fineart så er du trygg :sweat_smile:

1 Like

For god kvalitet skal du nok enda litt høyere

3 Likes

Hva koster en bil? Hehe :slight_smile:

Avhenger helt av kvaliteten/eksklusiviteten på treverket og kvaliteten på glasset (vanlig glass, UV70 og UV92) - Mellom 3500 og 7500 vil jeg tenke avhengig av valgene over…

5 Likes

Å ramme inn kunst med vanlig glass burde ikke vært et alternativ spør du meg… UV70 er et must. De ekstra kronene det koster er det definitivt verdt å bruke :framed_picture:

7 Likes

Aldri glemme OMA glass! Svindyrt, men verdt det.

OMA ??
Hva er det?

Kort fortalt: 99 % uv-beskyttelse, lett, knusesikkert, antirefleks og meget dyrt.

1 Like

Jeg har aldri brukt det, men har også hørt at det får riper veldig lett?

Jeg har aldri opplevd at det riper lett, akryl med coat har sannsynligvis en noe mykere overflate enn glass, men du kan bruke dine vanlige kluter på OMA uten problem. OMA er betydelig hardere i overflaten enn “billig” akryl.

Største fordelen jeg ser med OMA er vekt og knusebeskyttelse. Gjør frakt og oppheng utrolig mye enklere og sikrere.

OMA veier rundt 3,5 kg per kvm, for enkeltlag. Jeg har ikke vekta i hodet på annet glass, men spesielt opp i størrelse er det ekstreme forskjeller.

4 Likes

Ang OMA: Hvor mye dyrere er «meget dyrt»?
Fra UV70 til UV92 er vel ikke prisforskjellene voldsomt store, i alle fall.

Jeg handlet et veldig veldig dyrt glass i 60x80 en gang.

Jeg synes ikke at prisen fra UV70 til UV99 var avskrekkende heller. Jeg snakker dog ikke om OMA men Artglass UV99. Tror prisen var ca. dobbelt av UV70 om jeg ikke husker helt feil.

Hensikten må jo uansett være å ivareta verk man er glad i og som har en viss verdi. F.eks et trykk til 40k hadde jeg nok investert UV99-glass til om det skal henge i stuen der mye lys slipper inn gjennom vinduet, selv om lyset ikke treffer rammen direkte. Skal det henge i en gang uten vinduer derimot så holder vel UV70 i mitt hode.

Usikker, lenge siden jeg har rammet inn noe nå, men mener det er minst 10000kr pr m2 i innkjøpspris til butikkene. Vil anta det ligger litt over det.

2 Likes

Før man anbefaler noe sykt dyrt og eksklusivt som knapt nok gallerier bruker er det jo greit å vite noe om verdi på selve bildet som trådstarter skal ramme inn. Om ikke verdien på bildet er helt den store bør det første første svaret være innenfor (3500-5000).
Når man er ny i gamet kan det være greit å vite at man også kan kjøpe ferdig rammer, med antrefleks glass hos BGAfotobutikk.
Et besøk hos en rammemaker er å anbefale for de sitter på ekstremt mye kunnskap. Der får du også se forskjellen på vanlig glass og antirefleks, enkel ramme og dobbel ramme, flytende vs passepartout, avstandslister +++. Kanskje greit og besøke de en dag og se på forskjellige løsninger, og så tenke over pris og løsninger noen dager før man tar det endelige valget?

9 Likes

Gode refleksjoner. Man må selv vurdere hvor mye man ønsker å legge i innramming. På rimeligere bilder kan det være greit å gå for en ferdigløsning, men jeg har sett ferdigløsninger der bildet limes opp med teip rundt hele bildet eller klippes til for å passe rammen. Det er ikke lenge siden en kunde kom inn med et Rain fra AFK som var klippet for å passe til rammen. “Rain” er det dyreste trykket til AFK og blir omsatt for over 30k…

86x106 cm er stort. Man må nok forvente å betale mer enn 5000 for det om man da ikke har gode rabatter hos en rammemaker.

2 Likes

Med en releativ enkel sort ramme og paspatur, samt kunstglass (type UV70); så mener jeg du burde regne med rundt 5000,- for dette hos en flink rammemaker.

Lykke til. Støtter forøvrig forslag om å dra innom rammemaker dersom du er ny. Vanskelig å se for seg ulike løsninger fra f.eks BGA om man ikke har rammet inn litt før. Min erfaring er at BGA ikke tilbyr noe særlig rimeligere innramminger dersom du ser på løsninger med kunstglass (UV-beskyttende og redusert refleksjon i glasset) og denne dimensjonen.

1 Like