Prisras for Dolk?

Har ikke gallerier drevet opp prisene på gatekunst? Uten gallerier ville ikke gatekunst vært verdt en døtt. At du, som driver galleri, og attpåtil et gatekunstgalleri, ikke innser det er nesten litt sjokkerende.

Nå er jo jobben til gallerier å promotere og selge kunst og hjelpe kunstnere til å bli bedre kjent, få solgt kunsten sin og øke markedsverdi over tid. Økte priser er i felles interesse for kunstnere og galleri (og samlere…) Inntjening for gallerier er som regel prosentbasert og dermed ønsker disse høyere priser for å tjene mer penger, som en hvilken som helst annen kommersiell aktør.

MEN uten kjøpere tjener man ingenting og derfor må tilbud og etterspørsel balanseres slik at riktige markedspris etableres over tid.

Hva er mystisk med dette…? @rekechips

2 Likes

Ingenting var mystisk med det i det hele tatt. Det underbygger jo bare poenget?

Her mener jeg du tar feil.

Til forskjell fra andre kunstsjangrer har vel gallerier aldri vært de som har vært premissgivere for prisnivået på «streetart».
Størstedelen av handlene skjer mellom privatpersoner, og hypen/etterspørselen som skapes rundt ulike kunstnere er svært sjeldent drevet frem av gallerier.

Det er egentlig et svært fascinerende fenomen; plutselig skal alle ha Invader og Kaws, og prisene stiger til himmels. Dette har mer å gjøre med at feks Hypebeast og Kanye West digger de, enn at artistene er kjøpt inn av museer/gallerier.

Dette er kanskje også endel av «utfordringen» til denne kunsten mtp verdi. Plutselig er de ikke like hot i «street-kulturen» - uten at dette har noe som helst å gjøre med et galleri.

2 Likes

Nå er det mulig jeg også tar helt feil, men trodde både Kaws og Invader har/hadde store gallerier i ryggen med en bevisst strategi for å drive opp prisene? Og de har jo lykkes til de grader!

Når det er sagt så tror jeg ikke Gategalleriet (no offense) er i samme liga når det gjelder prisstyring.

Får ta samme disclaimer som deg @Gammel_Erik, mulig jeg tar feil.

Mitt inntrykk, basert på det jeg ser på internettet, er at disse kunstnerene (og andre selvsagt) er en del av «Yeezy-sko, Supreme og musikk-kulturen». Interessen er ikke drevet frem av en trøtt rammemaker eller galleri.

Det er masse penger i kunst og det du beskriver mht gallerier med «bevisst strategi for å drive opp prisene» skjer sikkert, men her blir det fort en diskusjon om hønen og egget… hvem startet hypen?

Som et av få gallerier som satser fullt på gatekunst så skulle jeg gjerne tatt på meg æren for å skape hele interessen for gatekunst, men sannheten er faktisk at det er gatekunsten som har skapt Gategalleriet.

Jeg tenkte primært på Dolk, Whatson, Pøbel og de andre som var tidlig ute, men det er riktig det at jeg promoterer de kunstnerne som jeg samarbeider med i Bergen. Likevel er det historieløst å si at gatekunstinteressen er skapt av galleriene. Galleriene har bare koblet seg på etter hvert som interessen for gatekunst har økt, men som regel har gatekunstnere blitt invitert inn etter at de har nådd en viss kommersiell størrelse.

Det er Internett som har vært viktigst for gatekunsten og senere Facebook og Instagram. Kjøpskanaler som Finn, Expressobeans og eBay har vært langt viktigere enn galleriene. Det er de private samlerene som har drevet opp prisene, ikke kuratorer som overtaler samlere at dette er verdt å samle på.

Det er dette som har frustrert den øvrige kunstverden. Gatekunsten har man ikke klart å temme og har levd sitt eget liv og det har ikke blitt godt mottatt. Gatekunsten har i mange tilfeller utkonkurrert tradisjonelle kunstformer med salg til førstegangskjøpere, men jeg mener at på sikt så tjener alle på det. Gatekunst har gjort mye for rekruttering til kunstverden.

7 Likes

@azidops “Gatekunst har gjort mye for rekruttering til kunstverden”. Det kan du banne på. I min kameratflokk hadde det neppe vært stor interesse til kunst om det ikke hadde vært for gatekunst. Den sjangeren åpnet opp dører for oss. En kompis fikk en canvas av dolk på veggen, da var det gjort.

4 Likes

Klart, men nå sklir det jo helt ut her. Jeg har aldri snakket om interessen, og i hvertfall ikke påstått at du har skapt interessen for gatekunst. Hadde ikke gatekunst blitt tatt inn i galleri og stilt ut, som f.eks Banksy gjennom Lazarides, ville det jo aldri oppstått et marked som på Finn, Exprossobeans eller eBay. Men det er selvfølgelig lov å være uenig.

klart det er lov å være uenig, men hva er egentlig poenget ditt. Det er vel det folk ikke forstår ? (inkl meg selv)

3 Likes

Utstilling på Kgalleri i dag med noen Dolk originaler:

CHE 225k
Winner 89k
Toy 115k
Idea Paintet 98k

Om det blir full pott i Lotto i kveld, går jeg for alle fire :slight_smile:

9 Likes

Ser ut som eier av Idea painter prøver lykken hos et galleri fremfor på Finn.
https://www.finn.no/152212269
Spennende å se om det blir solgt.

Tar en titt innom Fineart en gang iblant.
Ser ut som det er Dolk dager hos dem, kan kategoriseres som godt kjøp med tanke på noen priser på finn

https://www.fineart.no/galleri?kunstner=2256&pager_start=0

5 Likes

Samtlige priser her er vel høyere enn på FINN?

Markedet for Dolk har tatt helt av siste 3-4 mnd virker det som. bilder selges igjen for ATH.

Var noen som var billigere enn på finn, ihvertfall da jeg sjekket og postet, hva som har skjedd i etterid har jeg ingen peiling på.

Det er 1 motiv som er dyrere på FINN enn her, og tror det på finn var nede i 16000 før ny eier kjøpte
(Rød GR), ellers har ingen av motivene på finn vært dyrere enn her.(med forbehold selvfølgelig)

4 Likes

Her var det ikke mange (noen) gode kjøp dessverre…

2 Likes

Er jo fra et galleri så forventet ikke akkurat noe annet heller…

2 Likes

Ingenting med prisras og gjøre, men er dette noe som er plukket ned fra gaten?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=206430736

1 Like