Digger streetart, og da er det ikke til å komme utenom Dolk. I alle fall ikke her til lands.
I all hypen for noen år siden, kjøpte jeg to canvas av ham - ikke kun fordi jeg så på det som god invest, eller stooooor kunst - for det gjorde jeg også dessverre…men for at jeg liker motivene.
Når jeg nå vurderer åselge, ser jeg at prisene på bildene hans er i fritt fall på andrehåndsmarkedet - og nei, ikke bare det noen her inne har kallet upopulære motiver, men faktisk alle… Synes faktisk det er rart og trist at en så anerkjent norsk streetart kunstner er blitt såpass dårlig investering.
Håper noen kan forklare hvorfor, og ikke minst si noe om hva hans canvas (om noen) omsettes for i disse dager?
populærer motiver av han omsettes fortsatt for gode summer. gjerne ikke på FINN men i bakhånd. 1/6 motiver eller 1*1m omsettes fortsatt for 60-80.000,- men det tar tid.
Det stabiliserer ser, hadde 4 trykk som lå i 1 år til salgs, ble solgt til utropspris til slutt. Men like “hot” vare er det ikke.
Det ligger en god og lang diskusjonstråd et sted på forumet, der mange hadde meninger, inkludert undertegnede.
Det er klart at da han «snudde ryggen» til gatekunsten så ga det seg litt selv hva som kom til å skje…
Tror nok dessverre alt av dolk stuper… At du brukte så lang tid på å selge selv trykk av ham, som for noen år siden ville blitt revet av hyllene, forteller sitt.
Virker dog som at trykk holder prisen bedre enn canvas - utrolig nok, med tanke på at canvas nå er «bare» x 2-3 av prisen på trykk.
Tror det har mye med motiv å gjøre også. Uten sammenlikning forøvrig, men det ligger feks en Pøbel original (på papp) ute på finn til 18K - tilsvarende Lofoten på papp tipper jeg er nærmere 5-gangeren eller mer.
Om noen har et Dolk GWT lerret til 50K er det bare å rope ut
Han gjorde nok en strategisk bommert med galleriprosjektet sitt, og at han stod frem. Hypen ville vart mye lenger hvis han heller hadde vært litt gnukk på nyutgivelsene, og fortsatt med det som gjorde ham populær. Prisene er fortsatt ganske gode da, men kjøper man på toppen av en hype, så bør man være ganske sikker på at hypen skal fortsette, eller rett og slette elske verkene.
hvilke motiv selger for 2-3 gangen av trykket? jeg kjøper på dagen
Og nei, pushwagner, Banksy osv tar tid å selge om du skal ha topp krone for det. går det for fort, selger du for billig.
18000kr for Pøbel på papp var vel faktisk ganske billig? Ellers er jeg enig med @Norpimp. Synes ikke verkene til Dolk har gått drastisk ned, men heller stabilisert seg. Så klart, det tar nok noe lenger tid å få solgt en canvas men det har vel like mye med at det faktisk er snakk om en del penger. Snakket i går med en som for øyeblikket skal selge en Dolk canvas og der ligger prisen på over 100k.
Ja, ser trykk ligger ute på Finn for ca 20k.
Jeg har en GR og en Policeline til salgs. Ligger ute for 50 og 60k. Lar GR gå for 45k og Police Line for 50k… det er under 3x ett dolk trykk… Noen av dere som vil kjøpe? Frakt, må evt dekkes av kjøper.
At noen ønsker 100k er mulig, men at de får i nærheten av det, selv om det er en 1/1 ed, tviiiiiler jeg på. Ikke min erfaring i alke fall. Om en snakker om bytter, vil verdien naturligvis settes annerledes.
Andre motiver på trykk forsøkes solgt for vesentlig mer. Jeg sa «av pris på trykk» ikke GR trykk og policeline trykk… uansett, ordkløyveri… skulle gjerne sett en dolk der en privatperson har fått 100k eller mer i reine penger de siste to årene, men d tror jeg ikke har skjedd. Og om det har skjedd, er d ikke regelen men ett sjeldent unntak for selger, og uhell for kjøper. Skulle ønske jeg har feil, men fakta er - Dolk er ikke i nærheten av det han var for bare 2-4 år siden… ergo PRISRAS!
Tipper prisene på dolk kan falle 80-90% til, dette har skjedd med utallige opphypede kunstnere før og noe som skjer stort sett hver gang folk tror de skal tjene masse penger på å kjøpe kunst. Selv kjøper jeg kun for å ha på veggen hjemme.