Prissjekk Banksy - beste måte å selge på?

Er litt usikker på om det er riktig å legge denne i prissjekk, men det er en del av greia.

Har et usignert Banksy trykk som jeg i utgangspunktet ikke har hatt lyst til å selge. Men nå som jeg ser verdien har steget såpass høyt, er det ikke lenger like komfortabelt å ha det hengende hjemme. En blir redd for om noe skulle skjedd med det, ser hva annet en kunne kult en kunne fått istedenfor (og hva annet en kunne brukt pengene på). Så en begynner etterhvert å vurdere salg.

Har sett salgspriser på auksjoner, men hva tror dere det vil være mulig å få for en innrammet usignert B/W Trolleys med COA? Og hva vil være beste måte å selge den på her i Norge? Har tidligere kjøpt og solgt for litt lavere summer uten å betale noe skatt e.l, men når det er snakk om høyere beløp må en kanskje betale noe også?

På forhånd takk for svar.

Jeg kan svare deg på det siste.

Man skatter ikke av privat kunstssalg uavhengig av pris. Det er kun hvis man driver kjøp og salg i stor skala slik at det tar form av næring at man skal skatte. Det kan likevel være greit å skrive en salgskontrakt som man kan framlegge for skattevesenet hvis de lurer på hvorfor du fikk en stor sum inn på konto.

Kunstavgift kan tilkomme om man annonsere i offentlige kanaler: galleri, finn.no, ebay og også her om man skal se strengt på det.

1 Like

Skjønner, takk for klart svar @azidops :slight_smile:
Så om jeg ikke annonserer det her, men tar direkte kontakt med noen jeg vet er interessert, eller noen som jeg vet er interessert tar kontakt med meg, så utløser det ikke kunstavgift heller?

1 Like

Jeg så en til salgs i UK fra et galleri for et par dager siden for GBP 29,500.-

Du bør få det profesjonelt tatt ut av rammen og få eventuelle limrester profesjonelt fjernet. Kjøpere i denne prisklassen kjøper ikke innrammede trykk som ikke kan inspiseres 100%

Selg via profesjonelle kanaler i UK da 95% av all Banksys kunst omsettes derfra og de kjenner markedet best. Sjekk med flere om referanser og kommisjonsrater.

Send trykket flatt og forsikret.

Ikke noe marked i Norge. De få som er kjøpere her ønsker helst å kjøpe til 4-5 år gammelt prisnivå…

Det stemmer

Åja såpass, var det også usignert? Hadde ikke sett for meg at det var såpass mye :slight_smile:

Har fått sjekket at det er rammet inn med syrefri tape og sånn, men sikkert godt poeng å få det helt ut av rammen for inspeksjon hvis det skal selges.

Legger ved et bilde av det aktuelle trykket :slight_smile:

9 Likes

Et kjapt google-søk viser endel sprikende priser ifht hva de er til salgs for. Kommer nok mye an på hva slags COA/provinens du har også, og ikke minst markedet du prøver deg i.

1 Like

Ja, har sett litt ulikt. Både på det private markedet og på auksjon. I mitt tilfelle har jeg coa fra Pest Control, registrert i mitt navn :slight_smile:

1 Like

Enig i at markedet nok er størst i UK. Finnes flere seriøse der som kjenner markedet og kan selge til kommisjon kanskje. Men å ta det ut av rammen og inspisere det skikkelig er jo viktig. Mange kjøpere er ekstremt opptatt av kondisjonen til trykket.

Ellers skal jeg ikke være så bastant på pris, men tenker vel kanskje 29.500 er ganske bananas i dagens marked. Ville kanskje hatt forventningene ganske godt under det, men et galleri kan jo spørre om hva de vil.

Lykke til. Liker godt det trykket der.

3 Likes

Angående pris ville jeg lest meg opp på UAA. Vil si at de setter markedspris hva private salg av Banksy-print gjelder.

Du kan feks begynne med denne fra midten av fjoråret: http://urbanartassociation.com/thread/159397/sale-banksy-unsigned-trolleys-edition

1 Like

UK har mange samlere, synes GBP 29,500.- virker noe høyt i dagens marked? Mange gallerier som setter høye priser uten å få solgt. Banksyforum er nok mer relevant, masse samlere og gallerister som kjøper derifra.

Selger du i utlandet gjennom et galleri blir det fort 10-25% kommisjon, fordelen er at du får en god valutakurs med dagens svake krone. Selger du gjennom Banksyforum som privatperson hadde jeg vurdert å tatt en dagstur med trykket selv.

Kunstsalg som privatperson er skattefritt btw…

Lykke til med salg :slight_smile:

1 Like

Nydelig Banksy. Lykke til med salg. Hadde nok dessverre ikke hatt råd til å ha den på veggen selv😢

Lite spm ang dette og selge til utlandet!?
Er det slik da at man kan reise selv med bilde under armen uten og tollklarere eller skatte? noe man må gjøre før overlevering til kjøper? mitt tilfelle er i Miami om det har noe og si?

Mvh siggis

Takk takk! :slight_smile:

Takk for gode innspill og svar, virkelig til god hjelp! :slight_smile:)
Lurer også litt på det samme som @Siggis her, er det noen av dere som har tatt med dere et trykk på tur? Får man det med i håndbagasje, og evt hva gjør en i tollen?

Jeg har ved et fåtall anledninger sendt noe til utlandet med litt høyere verdi enn vanlig. Har brukt Flight logistics. Pakket det skikkelig og de tar seg av papirarbeidet med fortolling, forsikring under sending osv. I mine øyne en trygg og god måte å få det fra A til B. De kommer jo og henter det der du måtte ønske og leverer det på døren til den som kjøper.

For meg virker det bare som mer risiko og hassle å ta det med under armen på et fly. Ville ikke stolt på meg selv nok til det, men det kan jo være meg :slight_smile: . Det må jo uansett gjøres riktig ift papirarbeidet og kjøper er jo ansvarlig for å betale toll iht regelverket.

1 Like

Hvor finner du Flight logistics i Norge? Har hørt mye bra om de, men samtidig hørt at de ikke sender fra Norge (?) Hjemmesiden deres er jo helt kryptisk, så finner ikke noe info om Norge der :roll_eyes:

Dhl tar pakkene til FL i Norge. Tror ikke de har noe kontor her

Ja, riktig. Det er DHL som fysisk har hentet pakken/sendingen, men jeg har hatt en kontaktperson som er engelsk og som jeg fikk anbefalt en gang i tiden. Hun har ordnet alt for meg de gangene jeg skulle sende noe og pakkene er blitt både hentet og/levert til kontoret eller hjem.

Det finnes nok andre også.

1 Like

Takk for tips folkens, fikk noen innspill på USA, men spriker veldig i hva en vurderer den til. Noen som har noe erfaring med å selge til noen bestemte galleri, Norge eller internasjonalt?