Pruting på galleri?

I dette konkrete tilfelle gjelder det en forholdsvis ukjent kunstner (i mine øyne) med malerier som ligger i prissjiktet til originaler av feks Ståle Gerhardsen osv. Er det innafor å prute på kunst på galleri dersom det har hengt en stund, og man føler det er overpriset?

Man kan jo i utgangspunktet prute på alt mulig, men hva er kutyme her?

Som du selv skriver, kan man prute på alt mulig. Dette gjelder særlig på kunst og andre objekter/produkter hvor prisen er satt ut fra en rent skjønnsmessig vurdering. Så er det selvsagt opp til den enkelte om man ønsker å støtte kunstneren og/eller galleriet ved å droppe prutingen. For ferske/ukjente kunstnere i gallerier gjelder regelen om at de ikke må sette prisene så høyt at de ved neste utstilling kanskje må sette prisene ned for å få solgt. Det er er et dårlig signal til markedet. Er det mye usolgt på en utstilling, vil kunstner og gallerist derfor være svært motivert for å få solgt en del av det utstilte til en “hemmelig” avtale om redusert pris, siden det ikke vises på prislisten. Er det kun få usolgte bilder igjen på en utstilling, behøver det ikke nødvendigvis være gunstig å få disse verkene til redusert pris, hvis ingen andre enn deg kan tenke seg å kjøpe dem. Alle kunstnere leverer ujevn kvalitet.

3 Likes

Flott med utfyllende svar, takk. Det er vel i all hovedsak de tankene jeg også har.

Som jeg kan se, er det fortsatt mange usolgte verk, noe som tilsier at prisen i utgangspunktet er satt for høyt. Selv om maleriene treffer meg, følger jeg oppgitt galleripris ikke rettferdiggjør innkjøp. Jeg får ta en prat med galleriet og høre om det er rom for en liten justering.

Jeg har lurt på det samme. Det er mer åpenlyst at man kan prute på kunst på sekundærmarkedet, men når man kjøper direkte fra kunstner eller kunstners galleri har jeg vært mer usikker. Det er jo åpenbart ikke ulovlig, men jeg har tenkt at det er noe man bare IKKE gjør… (internkultur).

Men ser at gallerier på artsy åpner for at man kan gi bud, også på primærmarkedsalg. Så såååå «ulovlig» kan det ikke være😂

Tenker at det er helt greit å prute innenfor rimelighetens grenser. Samtidig må jeg jo innrømme at jeg er redd for å bli «svartelista» av kunstner/galleri om man går alt for hardt ut.

Hva tenker du, @Gard, som driver et galleri? Og @Ulrik og @andthenPush, som har en bra samling og sikkert vært i kontakt med mange/gjort mange (gode) handler?

2 Likes

Man må forvente å betale en premium på galleri vs feks Finn, det regner jeg med er innforstått. Men om prisen i galleri er helt off og/eller forblir usolgt over lengre tid vil jeg si det åpner for mulighet til høflig å spørre galleri om de har noe å gå på når det gjelder pris. Ofte er svaret at de skal sjekke og du får en hyggelig liten rabatt. Det er ofte i alle sin interesse å få solgt verket fremfor at det forblir usolgt og opptar plass. Vinn-vinn for alle parter.

2 Likes

I mine øyne er det bare å prute. " en god handel er når både kjøper og selger føler det er en ok pris" eller noe slikt.
Trenger sikkert ikke gå helt tyrkisk marked dem. Men en salgsprosess med diskusjon rundt pris er som oftest hyggelig.
For min egen del har jeg prutet hos flere gallerier både i inn og utland. Men har også bommet og endt opp med fullpris.
Det verste som kan skje er at du får nei.
Autoreply: “jaja ,det er lov å prøve seg”

4 Likes

Situasjonen galleriet er i dikterer hva man kan forvente av svar, eventuelt hva de forventer at man ber om. Mye kunst skal man være glad om man får lov til å kjøpe til en gitt pris. Begynner man da å diskutere lukker døra seg fort.

Derimot, om ting er mer tungsolgt er det mer åpenhet for en diskusjon rundt prisen. Ikke skambud som folk gjerne opererer med på finn, men heller komme med mer åpne spørsmål om det kan gjøres noe med prisen eller lages en pakkedeal feks.

Jeg føler det sier seg litt selv hva situasjonen tillater og man kan trekke paralleller til de fleste andre transaksjoner; som med klokker (du pruter ikke på rolex i butikk, men omega får man gjerne 15% avslag på) bolig (noen ganger budkrig, andre ganger selges det til både verdivurdering og under verdivurdering), bil (elbiler med lang ventetid får man ikke noe killer deal på) osv osv…

9 Likes

Vær blid og høfflig. Man har gjerne en dialog med ansatte i galleriet. Si at et verk er utrolig flott, men at det dessverre er xx tusen over budsjettet ditt i denne omgang. Gjør deg klar til å dra. Er xx tusen ikke så langt unna, så kommer rabatten gjerne av seg selv. Er man for langt unna - så blir det tur hjem, tomhent.

3 Likes