Pushwagner - artikkel i Dagbladet

Dette har jo flere vært inne på før, både når det gjelder Push og andre kunstnere i et purt norsk marked.

http://www.dagbladet.no/kultur/kunsteksperter-om-pushwagner---ingen-god-investering/60850755

1 Like

Men kommer ikke denne saken hvert år?

Det kan godt være, men fortsetter Push sine folk å pøse ut i et norsk marked så får de jo rett før eller siden…

Særlig når det nye som kommer i stor grad er kopier av eldre utgivelser.

Veldig spesielt da, at enkelte av trykkene har doblet seg i pris. Får kanskje ikke solgt for dobbel pris, men garantert mer enn original utsalgspris

Skjønner ikke helt hva du mener tror jeg…

Joda, enig i at det kommer mye. Og nå snart kommer det vel seks nye verk fra den kanten. Så enorme mengder. Men enkelte av bildene blir jo som regel utsolgt. Vil prisen på disse falle? Neppe.

Det er veldig mange push trykk der ut. Tror ikke på noen boble, men kommer til å bli store variasjoner I pris på de ulike over tid. Forunderlig nokk er de beste push trykka fremdeles mulig å oppdrive til en ok pris.

“- De tror de gjør en god investering, men det skal uhorvelig mye til at de får igjen pengene sine, sier Krogh Hansen.”

Er vel dette @Benbjo sikter til som etter min erfaring er direkte feil. Har både kjøpt og solgt litt push til over kost og etter min mening fungerer det andrehåndsmarkedet godt. Men det er klart at det er motivspesifikt og om du legger 170k for et håndkolorert trykk og forventer å selge dagen etter med profitt så er man jo i en annen arena enn den jeg opererer i. Og hva som skjer om 1-10 år skal jeg aldeles ikke spekulere i :slight_smile:

Teamet rundt Hariton Pushwagner er profesjonelle til fingerspissen. De utnytter mulighetene i et umodent norsk kunstmarked, og tilbyr uerfarne, kunsthungrige nordmenn hva de vil ha. Men samtidig besudler de, dessverre, et ellers interessant kunstnerskap http://www.kunstgunst.net/wordpress/pris-pusherene/

2 Likes

Jeg er nok så ny innen kunstverden og ny på forumet her, selv om jeg har sneket litt i flere poster. Og holder på å lære meg det meste :slight_smile:
Men forstår meg nok så godt på markedsføring. Og er veldig enig i at Pushwagner og hans team gjør det ekstremt bra markedsførings messig (i Norge ihvertfall). Ville da tro at det å skape en merkevare (slik som blir nevnt i teksten på Kunstgunst.net) som f.eks Munch, Warhol og Banksy har gjort, gjør at kunsten blir mer verdt? Flere får jo vite om bildene/trykkene… Correct me if I’m wrong.

F.eks for meg som er ny innen dette, så har jeg ikke råd til å kjøpe noe til 100.000,- men starter heller “smått” med trykk av kunstnere som har en god status. Det vil jeg tro veldig mange andre også gjør.
Ser bilder bli solgt på andrehånds marked hele tiden, og alle kan vel ikke være spekulanter? Selv om jeg ser mange som “flipper”.

Hvis Norge er så umodent kunstmessig, hva er det vi egentlig skal like? :slight_smile:
Er det noe jeg har lært meg av å lese litt på dette forumet, så er det at man skal kjøpe kunst man selv liker.

7 Likes

Ja, helt enig, men denne artikkelen tok vel for seg de økonomiske aspektene, ikke personlig smak? Problemet er at disse folka selger “en god investering” ikke bare kunst.

1 Like

Kunstverden er jo alltid litt elitistisk så da blir Push feil fordi han snakker til massene. Men samtidig er jeg helt enig det som står i artikkelen. Push er noe overpriset skit. Han er et norskt fenomen og per i dag er det ingenting som tilsier at han skal få noen form for annerkjennelse utenfor landet vårt. Kan et norskt marked støtte disse prisene over lengre tid? Neppe. Av en eller annen grunn er nordmenn ekstremt sultne etter trykk istedenfor original arbeider som da tvinger frem karrierer som utnytter dette.

Jeg syntes det er synd at folk dytter pengene sine på trykk av en kunstner som ikke har malt på flere år (når var siste utstillingen til Push som ikke handlet om trykk?) istedenfor å hjelpe yngre gallerier og kunstnere. Hvis du vurderer å kjøpe deg et Push trykk bruk heller pengene på en Ole Martin Lund Bø som åpnet en utstilling på Melk i går. Fantastiske verk som stilles ut på det mest annerkjente fotogalleriet i Skandinavia til en veldig god pris, eller dra lenger ned i gata på Rod Bianco og plukk opp en skulptur av Haik til 1500 kr.

6 Likes

Gleder meg til de nye trykkene, da blir det handel igjen …:sunglasses:

1 Like

Ja, grunnen til at jeg tok inn personlig smak, er da jeg mener man bør kjøpe først og fremst fordi man liker det. Så får det bli bonus om man har gjort en god “investering”.

Edit: trykket svar litt fort og måtte fullføre setningen. :slight_smile: