Pushwagner Collage Pål Enger. Prisantydning/ kjøp uten kvittering

Hei!

Er ny her på kunstveggen, og gir meg ut på min første post. Beklager på forhånd om jeg plasserte posten i feil kategori, vet ikke helt hvor jeg skal stille dette spørsmålet.

Har sett litt på finn de siste månedene og er spesielt interessert i Collage av Pushwagner og Pål Enger, ikke bare pga det er et flott verk, men også pga en ganske gøy historie.

Har vært i kontakt med 2 selgere som ikke bare spør om forskjellige beløp, men som ikke har kvittering/ kjøpsbevis/ bevis på overtagelse eller noe som kan autentisere verket.

Hvilke erfaringer har dere med å kjøpe verk hvor det ikke medfølger noe som kan autentisere verket? Begge selgerne har mottatt verket i gave og har derfor ikke papirer.

Hvordan burde jeg gå frem her? Eller burde jeg bare droppe det?

Tanker?

Takk på forhånd!

1 Like

Vil tro verket er ekte, men sett det har ligget slike verk på Finn.no lenge.

Ikke alltid nødvendig med kvittering, men tydeligvis ikke så populært i markedet, dvs. du bør få det for en god pris :slight_smile:

Ta evt. kontakt med Pushwagner Gallery, send dem et bilde og de kan si om det er ekte.

Ja, for er det noe Pushwagner.no står for så er det service. Det er sannsynligvis lettere å vinne i lotto enn å få et svar fra dem. Ikke svarer de på henvendelser man sender dem via nettsiden, ikke svarer de på mail, og når jeg fikk googlet meg fram til et telefonnummer så svarte de ikke da heller.

8 Likes

Vær obs på at dette bildet har vært nede i en svært levelig sum, og oppe i en helt hårreisende sum. Du bør kunne få det for en hyggelig pris, med tanke på at de som ligger ute har gjort det en stund.

Takker så mye for hurtig svar. Er godt kjent med at det har ligget ute til nærmere 30 og helt ned i under 15. Er altså litt over alt.

Har snakket med selgeren av dette verket tidligere (3mnd siden) og hun har selv fått det i gave av pål. Har vært oppbevart i rør (noe som kanskje er litt skremmende?)

Mener det startet rett under 20, ingen som er interessert ser det ut som, er nå helt nede i 13. Vurderer å sende et noe lavt bud, men frykter for tilstanden.

Hva anbefales?

Frykter du for tilstanden, må du forsikre deg om at alt er bra med tilstanden :slight_smile:

1 Like

Du liker bildet, bra. Og vil ha det på veggen.
Sett deg selv en makspris du er komfortabel med og villig til å betale. By det for bildet- ferdig.
Evt tilstand sjekker du ved overlevering :slight_smile:

1 Like

Jeg så på det samme, men hun har bilde trykket på lerret, ikke silketrykk som jeg tror de andre er. Det er lysere i fargen og signaturen er annerledes.

Pushwagner-galleriet på tjuvholmen vil ikke se på bildene engang og sier det ikke har noe med Push å gjøre i det hele tatt. De kalte det en “hyllest”, men antydet at Push ikke har bidratt. Nå skal det sies at de ha motiver for å skille de to ad etter tyveriet Pål gjorde av Push-bilder på det aktuelle galleriet.

Noe ugler er det i mosen, men dama sa hun har barn med han og at hun fikk det som personlig gave. :slight_smile:

1 Like

Det der er i allefall ikke Pushwagner sin signatur… Verket er dermed av Pål Enger, hvor Pål er inspirert av Push tydeligvis (nok til å stjele bildene hans også ;))

Et slikt lerrett bestilt fra en fotobutikk på nettet i edition 50 er heller ikke veldig eksklusivt IMO.

Tror ikke dette verket har noen særlig markedsverdi, betal det du føler for. Jeg ville ikke betalt mer enn 1-2000 NOK for noe slikt, rett og slett fordi det bare er en kuriositet…

1 Like

Gammel tråd. Men jeg føler dette er noe som er verdt å få dokumentert fram.

Her i intervjuet til NRK med Pushwagner er det jo åpenbart at det har vært et samarbeid. Det bekreftes at Pushwagner var den som skisserte verket. Og han sier jo rett ut at det skal henges opp i galleriet.

Historien til dette verket er ekstra interessant ettersom Fineart forsøker å benekte et samarbeid, men det faktisk finnes videobevis der Pushwagner selv bekrefter at det eksisterte!

Se dette klippet fra ca 04:50 og ut.

3 Likes

Hei svar på en gammel tråd. Jeg er i dialog angående sikkert samme bildet.
Men det jeg lurer på er det noen som gidder å forfalske et bilde som mange mener ikke har annen verdi en om man liker motivet?
Så at en skrev at han ikke ville gitt mer en 2000 for det. Hva er grunnen til at andre som selger her med ramme skal ha 25.000,- og det virker som de også har hatt dette til salgs lenge.
Gav et bud på 10.000,- han ble fornærmet. Så hva er det egentlig verdt?

1 Like

Det er verdt det markedet er villig til å betale…

Ikke alltid selgere skjønner dette og da blir ting liggende usolgt…

2 Likes

Hei,

Jeg har gjort grundig research på denne, den Finn annonsen her blir brukt til å distribuere alle disse 50 kopiene ved å selge samme story (Fått det i gave av Pål, og har bare blitt liggende):

Har hatt dialog med alle som har annonse ute på finn, og hver en av dem hevder de har kjøpt det av “noen som hevdet hun hadde barn med Pål Enger” hva kan være grunnen her, er dette en ren ponzi da noen allerede vet at Pushwagner selger. Er det noe lovverk rundt det å trykke malerier av denne kopi?

Jeg har avslørt denne damen som jeg holder anonym for nå, og har endel bevis jeg kan bruke. Det som er trist her er at alle som har kjøpt å prøver å selge til nye personer betydelig over kjøpssum går på en scam/navivitet.

Teori:
Dama har fått/samarbeider med Pål Enger ved å distribuere disse 50
silkeprintene (det må jo ha printet fra en orginal piece?) ligger lavest i pris ute på finn der annonsen er tildels anonym og du ikke ser nr. Selges fra et sted mellom 9-15000NOK.

Jeg har et slikt maleri, og gikk rett i nybegynner fellen, utrolig naivt av meg å ikke gjøre mer grunding research, ønsker å belyse dette da for meg er helt etisk ukorrekt å selge dette videre til noen som er like dumme som meg selv.

Noen med tips, skyt gjerne inn spørsmål.

12 Likes

Bra jobbet og fint du informerer! :clap: Ut fra Finn de siste årene har mange gått i fellen.

Slik jeg ser det uten å ha noen fasit, så er dette ett shady verk helt fra start av. Ingen vet helt sikkert opphavet og Team push vil ikke erkjenne det. Det jeg legger merke til er at signatur/navning på disse «nye» versjonene ser for meg annerledes ut enn de som florerte på Finn for en del år siden… jeg vil tro disse verkene du nevner kanskje en kopi/forfalskning av de opprinnelige verket som også var litt shady… Høres ut som en suppe av komplikasjoner som jeg ikke ser for meg at man kommer noen vei med. Opphavsrett og kopibeskyttels (?). Nei høres vanskelig ut.

4 Likes

Hva ville du gjort i denne situasjonen da, la oss si et parti på 50 for 2/3 år siden + 50 til i omløp nå. Åpenbart i grenseland mener nå jeg, men kommer absolutt ikke noe lenger vei enn å få fjernet Finn annonsene.

2 Likes

Jeg har kjøpt dette bilde og har rammet det inn med svart ramme og svart passepartout, er veldig kult og utrolig stort.
Historien er den samme som flere forklare her, damen er en eks av Enger og har felles barn (mulig bare en), men vi var veldig usikker på om vi skulle kjøpe bilde eller ikke. Det var så mye vi leste om det bilde, men vi så videoen fra NRK som ble filmet hos Fineart da Pushwagner hadde åpning av bilder og Enger kommer innom med nettopp dette bilde i trykk nr.1. Jeg har tatt kontakt med Fineart og Pushwagner galleri, de kjenner til dette, men kan ikke bekrefte noe samarbeid. Og spesielt nå som ikke Pushwagner er med oss lenger. Men vi kjøpte bilde av flere grunner, men det viktigste var at vi likte det og har en historie som mange mener noe om. Den tar mye plass i stua og mange er nysgjerrig på den, da den tar oppmerksomhet. Vi angrer ikke. :slightly_smiling_face: Innramming ble dyrere enn bilde!

5 Likes

Hva tenker dere?

1 Like

Ser som andre det er ulik signatur på noen av de senere her. Jeg har selv hatt mitt siden nyttår 2016-2017. Og det kostet meg ca 20k. Har aldri vurdert å kvitte meg med det og jeg syntes det er veldig kult!
Legger ved et bilde for sammenligning.IMAG0063|375x500

2 Likes

Hei er dette trykk på lerret. Har selv et som er det