Pushwagner – en guide til «En dag i familien Manns liv»

Introduksjon

Jeg mener Pushwagners (Terje Brofos) sin serie En dag i familien Manns liv er et nøkkelverk i norsk kunsthistorie. Jeg har derfor laget en tråd der jeg deler informasjon fra ulike kilder om denne myteomspunnede serien. Enten du vurderer å kjøpe et verk eller ønsker å samle hele serien, håper jeg informasjonen vil være nyttig :blush:

Serien markerte et gjennombrudd både for Pushwagner og for popkunsten i Norge. Den ble utviklet i tett samarbeid med forfatteren Axel Jensen og trykket som silketrykk av Gunnar Fredriksen i årene 1979–80. Første gang serien ble vist samlet, var på Henie Onstad Kunstsenter i 1980.

Pushwagner med Axel Jenssen under sin første separatutstilling hos Henie Onstad Kunstsenter i 1980

En dag i familien Manns liv består av 34 silketrykk og skildrer én hel dag i livet til familien Mann – fra morgenrutiner og pendling, via et strømlinjeformet arbeidsliv, til kveldens stillhet og utmattelse. Med en begrenset palett i rosa, grått, svart og hvitt viser Pushwagner et hverdagsliv preget av gjentakelse, effektivitet og tap av individualitet. Menneskene glir gradvis inn i systemet de er en del av. Det særegne ved serien er hvordan popkunst, tegneserieestetikk og samfunnskritikk smelter sammen. Forbrukersamfunnets eget billedspråk vendes mot seg selv – med en direkte kraft som fortsatt oppleves slående aktuell.

Da Nasjonalmuseet i 2025 kjøpte de originale skissene til serien, ble verkets sentrale plass i norsk kunsthistorie ytterligere bekreftet. I dag står serien som en presis og urovekkende fortelling om det moderne livet.

Historien bak serien

Serien ble utviklet mens Pushwagner arbeidet om bord på Axel Jensens skonnert Zeus i Stockholm. Under Jensens opphold i India (1978–79) utarbeidet Pushwagner bildebokmanuset Oblidor Guide Book A–Z som igjen ble raffinert ned til «En dag i familien manns liv». Dette materialet førte Axel Jensen til Oslo, hvor ideen om en serigrafiserie oppsto gjennom reklamefolkene Claus Fjellberg og Fritz Bjerkeli. Gunnar Fredriksen tok på seg både silketrykkingen og det økonomiske ansvaret.

De 34 serigrafiene ble trykket i Keysers gate i Oslo ble hver farge blandet og trykket separat. Opplagene varierer fra 113 til 190 eksemplarer, inkludert noen prøvetrykk på siden som ble beholdt av Push og gitt til venner og familie. Serien beskriver ikke en siste dag, slik Soft City gjør, men en helt vanlig dag – og nettopp derfor er den så treffende.

Nr. 18. På vei II

Ved utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter i 1980 kostet trykkene mellom 140 og 290 kroner. Hele serien kunne kjøpes for 6000 kroner. Dette var også første gang samarbeidet mellom Jensen og Pushwagner ble vist for et større publikum.

Senere ble serien vist i Stockholm i 1982 og universet ble videreført i malerier malt i New York på 1980-tallet, samt i monumentale installasjoner og friser på 1990-tallet – blant annet Dadadada på Kunstnernes Hus i 1997. Utstillingen i 1997 het «Continuous» og er Pushwagners kanskje beste og mest monumentale utstilling med motiver på store planer og svære oljemalerier.

Dadadada: Continious fra Kunstnernes Hus i 1997

Disse akrylmaleriene ble laget under et opphold i New York i 1988-89 og vist for første gang siden 1991 i 2008 hos Oslo Kunstforening

Handlingen

Ved første øyekast er alt mildt og gjenkjennelig: Rosa flater, en sol som går opp og ned, hverdagsrutiner i en boligmaskin. Under overflaten styrer «Big brother» tempoet og verden gjennom et kontrollpanel: Produksjon av både våpen og informasjon driver fram konflikt som en varelinje, designet, distribuert og akseptert. Serien følger Herr og Fru Mann gjennom én dag der samlebåndets logikk har blitt hverdagen: Livene blir monotone, koreografert av et system som selger trygghet med den ene hånden og uro med den andre. Ved siden av dem ligger Bingo, barnet som sover og ser. Bingo er motfortellingen: Håpet om at noen kan bryte mønsteret, at søvn kan bli oppvåkning og motstand mot rutinen. Fortellingen er en konsis, bitende kritikk av forbrukersamfunnets automatiserte strukturer og vår frivillige ufrihet. Pushwagner var også veldig fremtidsrettet; smartklokken, hamsterhjulet og massemedia skulle vise seg å bli veldig likt som det han så for seg i 1980.

Nr. 10 - Goddag alle sammen

Verkene i serien

Prising og markedet

Siden trykkene ble solgt rimelige og lenge før Pushwagner fikk sitt gjennombrudd har mange trykk gått tapt eller ikke blitt tatt vare på. De oppgitte opplagstallene samsvarer derfor ikke med antallet eksisterende eksemplarer i dag, noe som gjør enkelte motiver langt sjeldnere og mer ettertraktede enn andre. Samtidig har noen av de mest populære motivene senere blitt gjenskapt som DGA-trykk – et format som ikke kan sammenlignes med disse originale silketrykkene.

En dag i familien Manns liv vil etter all sannsynlighet stå igjen som Pushwagners mest sentrale grafiske verk. Serien markerer et kunstnerisk gjennombrudd og samler i én sammenhengende fortelling de temaene og bildene som senere definerte hele hans kunstnerskap.

Da Nasjonalmuseet i 2025 kjøpte inn de originale skissene til serien, ble verkets varige betydning i norsk kunsthistorie tydelig institusjonelt bekreftet. Dette har bidratt til å styrke både verkets status og etterspørsel i markedet. Kombinasjonen av kunsthistorisk tyngde, reell knapphet og vedvarende relevans gjør serien særlig attraktiv for samlere og gir et solid grunnlag for fortsatt prisvekst i årene som kommer.

Jeg har forsøkt å gjøre min egen vurdering av attraktivitet og delt motivene inn i 3 kategorier, så blir det spennende å se i fremtiden hvilke verk fra serien som står igjen som de mest populære.

Trykkene har oppnådd gode priser hos Blomqvist de siste årene hvor flere av trykkene har gått for over 50 000 per stykk og prøvetrykket av Nr. 28 - 3D1 gikk i 2025 for hele 175 000 (kommisjon inkludert). Det er sjeldent å finne verk i “mint” kvalitet grunnet alder, så trykk i god tilstand trekker prisen opp.

Nummer Navn Beskrivelse Opplag Kvalitet på motivet
1 Mor´n Bingo våkner 136 God (3)
2 Her kommer jeg Bingo klatrer ut av sengen 125 God (3)
3 Mamma & Pappa Mamma og Pappa sovende i sengen 135 God (3)
4 Nam Nam 1 Mamma og Pappa tar en pille for å holde ut dagen 190 God (3)
5 Dæ - Dæ Mamma løfter opp Bingo 125 God (3)
6 På plass 1 Bingo plasseres i lekegrinden 190 God (3)
7 På plass 2 Bingo som i fengsel i lekegrinden 190 God (3)
8 Heng i Pappa får en beskjed via klokken 128 Svært god (2)
9 Goddag Herr Mann Pappa klar for jobb - går ut døren 190 Svært god (2)
10 Goddag alle sammen Pappa møter alle (identiske) naboer også på vei 190 Ikonisk (1)
11 Hei Alle ved bilen vinker til partner og barn i vinduet 190 Ikonisk (1)
12 På vei 1 Pappa kjører til jobb i lang tunell 190 Svært god (2)
13 Nesten fremme Enorme bilkøer - alle i hver sin bil i en fremtidsby 122 Ikonisk (1)
14 På plass 3 Ved pulten på jobb - endeløse rekker av like pulter 190 Svært god (2)
15 På plass 4 Sjefen (Big Brother) som overvåker det hele 190 Svært god (2)
16 Produksjon Det produseres raketter og militærutstyr på samlebånd 169 Svært god (2)
17 Aksjon Sjefen styrer raketter og fly 122 Svært god (2)
18 På vei 2 Alle mødre på vei til barnehagen i samlet tropp med barna 113 Ikonisk (1)
19 Frihet Ironisk tittel? Barn og voksne fungerer som på et samlebånd. Lekeplassen var samtidig der Push følte seg trygg som barn 128 Svært god (2)
20 Musikk 1 Ved flygelet - eneste sted med individuell frihet? 130 Ikonisk (1)
21 Musikk 2 Folk handler musikk i en stor butikk (bestemmer BB smaken?) 122 Svært god (2)
22 Oppover 1 Folk underholdes på jobben - så forlater de den Svært god (2)
23 Hjemover Bilkø med identiske biler og mennesker - alle slutter samtidig 128 Ikonisk (1)
24 Oppover 2 Alle på vei hjem til sine høyhus og identiske leiligheter 121 Svært god (2)
25 Fremme Far kommer inn døren (identisk, dog motsatt av “Goddag Herr Mann”) 119 Svært god (2)
26 Sov godt 1 Bingo blir lagt 190 Svært god (2)
27 Sov godt 2 Mamma synger mens hun slår av lyset og forlater rommet 130 God (3)
28 3D 1 Mamma & Pappa koser seg foran stor-skjermen (Krigsparade) 190 Svært god (2)
29 3D 2 Mamma & Pappa koser seg foran stor-skjermen (Maestro) 135 Svært god (2)
30 3D 3 Mamma & Pappa koser seg foran stor-skjermen (Karate) 128 Svært god (2)
31 3D 4 Mamma & Pappa koser seg foran stor-skjermen (sangkor) 122 Svært god (2)
32 Sov godt 3 Mamma & Pappa sjekker på Bingo som sover 137 God (3)
33 Nam - Nam 2 Mamma & Pappa legger seg og tar en sovepille 137 God (3)
34 God natt Bingo om natten (identisk, dog motsatt av “Mor´n”) 113 God (3)

Hvilket verk fra serien er din favoritt? Del gjerne annen relevant informasjon eller bilder av «En dag i familien Manns liv» på veggen din :blush:

30 Likes

Takker, @Gulosten for veldig interessant og informativ tekst! Ble jo nettopp avslutta en liten Push-spesialauksjon på Blomqvist i kveld. Og apropos at mange trykk antakelig er tapt, og kanskje enda flere er i dårlig stand - de går gjerne greit over antydning likevel. Som denne, fra i kveld

5 Likes

Herlig gjennomgang. Jeg er helt enig, «En dag i familien Manns liv» er Push på sitt absolutt beste. Denne perioden representerer en kunstnerisk topp som står i kontrast til de mer kommersielle utgivelsene fra senere år. Det er i denne perioden (rundt 1980) at både streken, samfunnskritikken og komposisjonene virkelig treffer blink.

3 Likes

Husker Dadadada utstillingen godt, en av de første samtids utstillingene jeg var på - på tur i Oslo som 14 åring - de store salene på Kunstnernes Hus fylt med den massive muren med de rosa og grå bilder, var lamslått da og er sansynligvis det ennå. Har katalogen ennå.

7 Likes

Takk for en veldig god og interessant gjennomgang, @Gulosten

1 Like

Jeg var så heldig å få en lukket visning av skissene til EDiFML ved Nasjonalmuseet, kort tid etter at de kom tilbake fra konservering. Skissene var i svært god stand, og serien inneholdt rundt ti motiver jeg aldri tidligere hadde sett. En helt fantastisk samling – det er bare å glede seg til disse blir tilgjengelige for publikum. Nationalmuseet har nå lagt ut gode bilder av hvert enkelt verk her.

Jeg var også så heldig at jeg fikk besøke magasinet og fikk de Push sitt mesterverk fra 1988 “Job Kill”. Tror dette er det beste verket jeg har sett hittil i mitt liv…

22 Likes

Fantastisk!

Takk for at du deler bilder

Dette så bra ut

Kult! Likte motivet med slottet, Frognerbadet(?) og robotene som serverer. Tror du at det kan bli silketrykk av disse, så de inkluderes i serigrafien til Familien Mann? Er jo flere andre trykk som sluppet etter hans død.

Ja, det er veldig mange kule “nye” motiver blant disse skissene.

Det vil ikke skje. Serien er komplett med 34 trykk slik Push valgte dem ut til historien. Jeg synes Pushwagner sin produksjon nå skal få være i fred etter hans død. Hvis du ser på motivene til Push på 70/80-tallet så er nesten alle “nye” trykk gjenbruk av eldre motiver fra denne perioden.

4 Likes

Enig i det. Det er vel en grunn til at disse motivene er utelatt fra serien. Men de var kule.

Selv synes jeg at det virker litt spesielt at mange av de signaturløse trykkene utgitt post mortem går til såpass høye priser. Mulig at det ikke er så viktig for mange.

1 Like

Et av trykkene jeg ser desidert sjeldnest er Musikk II. Jeg opplever at det svært sjelden dukker opp for salg, og det får meg til å lure på om det er blant de vanskeligere motivene å få tak i. Personlig synes jeg også dette er et av de sterkeste motivene i serien, både når det gjelder komposisjon og kvalitet. Er det noen her som har erfaring med hva Musikk II har blitt omsatt for, enten privat eller på auksjon de siste årene?

1 Like