Råd til kunstinteresserte og samlere: Lær å tegne akt

Bildekunst handler om å se. Jeg vet ikke om noe bedre råd til kunstinteresserte enn å melde seg på et kurs i akttegning eller aktmaling. Man kan være så elendige som mulig i tegning og maling, men jeg garanterer at et slikt kurs vil gi deg en helt annen innsikt i kunst, også som samler.

Så hvis du har lyst, tid og råd, så er dette mitt beste råd til deg. Bruk heller pengene på et slikt kurs enn på nok et bilde. Det vil gi deg dypere innsikt.

Jeg sier farvel til Kunstveggen, og vil gjerne få repetere rådet til kunstinteresserte om å lære å tegne akt. Menneskekroppen har alt som trengs for å forstå linjer, form og volum. Hvis man lærer å tegne menneskekroppen kan man tegne alt. Da er man et stykke på vei til å forstå kunst.

4 Likes

Det er notert.

Å tale til døve ører kan føles som å kaste ord ut i et tomrom, men i det stille ekkoet reflekteres likevel noe – kanskje ikke forståelse, men kanskje en ny innsikt? Takk for godt råd, det er alltid verdifullt, men noen ganger er det en liten pause som virkelig gir rom for refleksjon. :smiling_face_with_three_hearts:

1 Like