Registrering av egen samling

Hei,

Nå ønsker jeg å få ordentlig oversikt og system over samlingen min. Ser derfor etter et databasesystem hvor jeg kan plotte inn informasjon om verkene i min samling. Jeg har googlet litt og sett at det kryr av options. Hva er det dere bruker? Finnes det en god løsning som er gratis? Jeg prøvde først ArtCollection.io, men de krevde abonnement for registrering av over fem verk. Akkurat må prøver jeg artAttendent.com, som ser ut til å være en gratisløsningen.

Snakk om å plotte inn verksnavn, årstall, kunstner, kjøpsdato, kjøpesum, teknikk, fritekstfelt for notater osv.

Henvis meg gjerne til tidligere tråd på dette temaet, dersom det eksisterer! (Fant ikke noe når jeg søkte.)

På forhånd tusen takk!

Eksempel er salgstråden til Gard, bruk av airtable: https://airtable.com/shrryWIH8pwkBKg87

Lykke til.

3 Likes

Jeg bruker Airtable og er veldig fornøyd
Gratis til det jeg trenger det til


2 Likes

Dere som bruker AirTable - finnes det en preset/theme for kolonnene - eller har dere satt opp alt selv?

Og hva er den store fordelen over f. eks Excel?

1 Like

Må man jobbe på pc for å kunne dele link ala den Gard har delt? Jeg finner ikke ut av det på iPhone… :expressionless:

Jeg bruker Airtable privat og Artlogic profesjonelt. Har også tro på at det norske Locarto kan kommme i mål og levere noe bra for kunstnere og samlere.

Har noen prøvd ArtCollection.io? Det så litt spennende ut.

Airtable er en mer visuelt enn Excel, den har litt flere database funksjoner som gjør at du kan knytte ting til hverandre, du kan lagre bilder og dokumenter i celler, alt ligger i skyen og du har en app så du har alt lett tilgjegengelig på mobilen.

Et lignende verktøy som jeg egentlig liker bedre, har bare ikke kommet i gang er Notion.

@thopet du må gjøre det fra PCen.

Men hvis ArtCollection.io fungerer bra eller at Locarto kommer i mål ville jeg heller betalt litt for å ha noe som tar bedre vare på samlingen min digitalt.

1 Like

Har følgende som er kanskje et godt utgangspunkt.
Name - navnet på verket
Artist - Artisten
Main picture - hovedbilde
Purchased - dato når jeg kjøpte
Cost - pris jeg betalte ink frakt + toll event. ramme
Medium - Silketrykk, Canvas, ++++
Framed - Rammet inn eller ikke
Value - Dagens verdi basert på salg fra ebay, UAA, KV, FB, privat salg.
Number - hvilket nr i serien
Number in Edition - totalt verk
Size - størrelse uten ramme
Released - Når verket ble lansert.
COA - om COA er med eller ikke
Pictures - Bilder fra forskjellige vinkler, kanter og annet.
Description - Beskrivelse

Har kommet langt med det over i pr. år

Jeg har brukt Artland tidligere, men ble skuffet over at ikke kan registere artiseten selv, hvis denne mangler i dere DB, dette må et galleri gjøre som bruker Artland.
Invoice - Vedlegg av kvitteringen

3 Likes

Simplicity

2 Likes

Tusen takk! Fint utgangspunkt :slight_smile:

Sabla mye jobb uannsett det der, har holdt på med et excelark noen år nå og gruer meg hver gang jeg manner meg opp til å slå på pcen. Er det mulig å leie folk til sånt?

1 Like

Lag en konto, så kan jeg sette opp for deg :slight_smile:

4 Likes

Tror faktisk det er mulig å lage en template som kan deles:)

Jeg har mye av samme som deg Desperado, men har i tillegg med et felt for salg og salgspris, sted kjøpt, link til evt nettbutikk, et kommentarfelt som er fritekst.

Lastet også opp bilder fra nettsiden jeg har kjøpt fra, alltid fint å ha noen “gode” bilder.

Her er en kopi av den jeg bruker. Fulgte Airtable sin hvordan dele manual.

6 Likes

Likte airtable. Slår Excel. Er dog ikke helt sikker på om jeg faktisk trenger det ettersom min samling ikke er gigantisk (40 verk cirka), men kan jo være kjekt likevel.

Mine foreldre kunne der i mot kanskje trengt en slik database. Talte samlingen i julen. Over 250 verk.

4 Likes

Tips, om du har 10 eller 50, så er det best å starte tidlig, da har du kontroll og slippe skippertak, som kan bli krevende

4 Likes

Tusen takk! Jeg har nå fått registrert hele samlingen min i Airtable, med utgangspunkt i malen din, Gard. Glemte helt å svare, er ikke her inne så ofte, men tusen takk for alle svar altså!

4 Likes