'Regler' ved kunsthandel

Hei,

Kjøpte et Kåre Tveter maleri på digital auksjon, og så viser det seg at det er skader på maleriet.

Er det noen som har formeninger om hvordan ‘reglene’ er for dette? Kjøper man alltid annenhåndskunst ‘as is’, selv om man ikke har fått sett verket på forhånd, og det ikke er informert om skaden?

Brekster

Er vel ikke noe rett frem svar her, men tenker i utgangspunktet på samme måte som når en selger et hus eller en bil at selger skal opplyse om feil/mangler personen kjenner til / burde kjenne til.

Du skriver digitalt auksjonshus: Hvis du kjøper verket av en proff motpart med kunstkompetanse sier det seg selv at dette skal opplyses om eller at bildene er gode nok til at kjøper kan sjekke ut ting selv. Her ville jeg krevd at avtalen oppheves eller prisavslag for evt. å reparere skaden dersom det er mulig. Hos eks. Blomqvist.no opplyser de alltid om evt. skader på verket.

Hvis du derimot har kjøpt av en privatperson gjennom QXL.no som ikke har greie på kunst tenker jeg at du som kjøper har et visst undersøkelsesansvar. Hvis jeg hadde kjøpt noe usett ville jeg bedt om gode bilder, stilt spørsmål etc.

Ja, dette var en auksjon holdt av kunstforeningen på jobb, så et sted mellom Blomqvist og privatperson :slight_smile: Men tror virkelig ikke det var noe intensjon om å holde tilbake informasjon med vilje, så kan være jeg får hevet kjøpet eller finner en minnelig løsning på det. Men takk for svar, får forsøke å få maleriet taksert, så jeg kan vite hvor dårlig kjøpe det evt er. Tar gjerne imot tips om hvor man kan få en omtrentlig verdivurdering av et Kåre Tveter oljemaleri også :slight_smile:

Det er bare å ta det opp med dem. Fortell om dine betenkninger og vis frem det du lurer på. Blomqvist er veldig proffe og ordentlige. De svarer bestandig høflig og konkret - ingen sure miner. Og ikke minst får du uttømmende informasjon om objektet. Jeg har på en annen side erfaring med folk som mister hode TOTALT fordi man stiller et ekkelt spørsmål. Man kan ikke drive med salg av kunst på et annenhåndsmarked og ikke tåle spørsmål rundt skader og autensitet. Det er kunstverden. Dessuten, er kvaliteten vesentlig dårlige enn beskrevet og hva du rimeligvis burde forvente, så kan man kreve sitt. Å studere et kunstverk tar tid. Det holder ikke med 10 minutter. Ikke en time heller. Aller helst burde man fått en hel kveld til å studere det. Dessverre, er det ofte vanskelig å få til på små kunsthandler. Ser noen galleriet tilbyr slik service, og det er gledelig. At det trenger ikke være snakk om et Chagall for å få lov til å studere kunstverket nøyere over liten tid.

EDIT: Ta det opp med kunstforeningen du kjøpte fra. Forhåpentligvis tar de det med fatning.

1 Like