Reisebrev fra Graffitistreet - Underground utstillingen

Hallais folkens.

Jeg har nettopp kommet hjem i fra en fantastisk tur til London for å få med meg utstillingen “Underground” til Graffitistreet.com. Været var bra, utstillingen strålende og jeg var også så heldig å få komme inn før utstillingen da jeg ankom London tidlig og ikke hadde noe bedre å gjøre. Der var jeg heldig å få se artistene i aksjon med siste forberedelser og fikk snakket med mange hyggelige mennesker. Det viser seg at artister er mennesker de og.

Jeg dro hovedsakelig for å se Pichi & Avo og Bisser, men viste ikke hva som kom til å bli stilt ut da forhåndsvisnings-PDFen ikke ble sluppet før 3 timer før utstillingen. For min del var det spennende å få se hvordan utstillingen ble til og det ble bedre enn jeg kunne se for meg. Fri øl i baren, 5 artister laget kunst med publikum i ryggen og bekjentskap med nye kunstnere jeg ikke kjente til før. Spesielt likte jeg Joachim, Hunto og Bordalo II i tillegg til Bisser og Pichi & Avo. Skadet jo heller ikke at jeg havnet på nachspiel med en del av kunsterene og teamet bak Graffitistreet, så alt i alt en veldig fin tur! Har lagt ved noen bilder for dere som er nysgjerrig på hva som var der.

2 Likes

De 100 første fikk gratis spraykanner med motiver fra de forskjellige kunstnerene. Her er det kanner fra Joachim i første bilde og Hunto i bilde 2

Jeg la min elsk på Hunto - Diptych. To store lerreter som utgjør et, veldig fet.

Joachim var den største overraskelsen for min del. Disse er laget av skapdører. Meget fete live og et spennende nytt bekjentskap for min del.

Bisser er en artist som vokser mer og mer på meg og jeg fant disse to lerretene jeg likte veldig godt. Første er “Mole” og nummer 2 er “As sweet as it gets”. Den var svær.

2 Likes

Jeg var heldig å få snakke med Pahnl mens han sprayet sine gratiskanner. Veldig hyggelig fyr (som ville være anonym)

Så kommer min favoritt: Pichi & Avo, to spanjoler som lager bilder sammen. De mikser fineart med graffiti og resultatene er magisk. Mulig at mitt neste lerret blir fra dem:

Til slutt var det en artist som var helt ukjent for meg. Bordalo II fra Portugal. Han driver for det meste med skulpturer der han lager store verk av søppel. Søk opp navnet på Google og se hva jeg mener. Bildene yter ikke rettferdighet. Hovedattraksjonen var en rotte som var 4 meter høy og laget av bildeler, søppel og en sofa. I tillegg hadde han mange mindre små som tar opp kontroversielle temaer.

10 Likes

Vil legge til at det er fortsatt mulig å kjøpe noen av bildene. Pris ligger typisk rundt £1000 for et lerret, noe som er ganske grei inngangspris for dem som ikke har lerret. Jeg vurderer sterkt å kjøpe noe selv, i så fall kommer skrytebilde i Min kunstvegg-tråden :wink:

1 Like

Høres ut som at turen ga valuta for pengene! Artig å lese om for meg ukjente kunstnere. Den eneste jeg kjenner til, Bisser, er den eneste av disse jeg ville hatt noe på veggen av utifra det jeg ser her. :slight_smile:

Håper også andre skriver lignende reisebrev/anmeldelser av div utstillinger de er på i sommer og senere. Det er “sunt” for forumet. :slight_smile:

1 Like

Glemte denne i oppsummeringen, en av 3 hovedverk i utstillingen.

Bisser - As sweet as it gets

4 Likes

Takk for at du deler, ser ut som en knallbra tur! Som @thopet sier, la reisebrev bli en ny trend!

2 Likes

Ser bra ut, men savner bilder fra min favoritt på utstillingen, JPS. Var de ikke kommet opp?

Som herren bestiller. Men det var ikke mine favoritter og det preger jo selvfølgelig reisebrevet :wink: