Release 07.03 KL 18.00 Snik & Nuno Viegas collab - Everything connected

Tror jeg bare skal kjøre hvit pass og eikeramme på min grå :thinking:

2 Likes

Vurderer å kjører flytende med sort ramme og bakplate.

2 Likes

Har hatt denne oppe i 3 dager (i mappen)
Helt rått
Effekten krona får når det er litt mørkt er helt utrolig, må oppleve live

2 Likes

Malen er hentet fra en tråd her på forumet.

Send denne mailen til:postfortolling@posten.no

Hei,

Vedlagt ligger kvittering på innholdet i kollienummer: xxxxxxxxxxx(Royal Mail UK - Posten Norge). Denne skal være fritatt for meirverdiavgift og tollbehandlingskrav!

Bakgrunn for fritak:
Pakken inneholder kunst etter meirverdiavgiftsforskrifta § 1-3-2 (1) b.
Innholdet er print i opplag under 300 eksemplarer, signert og nummerert av nålevende kunstnere SNIK og Nuno Viegas, kjøpt ved førstegangssalg gjennom Graffitiprints (THE ART FACTORY (NE) LIMITED/PRIMARY MARKETS ART) og er derfor som nevnt ovenfor, fritatt for både meirverdiavgift og fortollingsgebyr.

Innhold:
Artist: Snik og Nuno Viegas
Print name: Everything Connected - Main edition
Year: 2019
Technique: 9 Colour Screen Print on 330 GSM Somerset paper
Edition of 60
Size: 89x 62cm
Signed & Numbered by Snik og Nuno Viegas

Verdi:
Verdi inkl frakt: £250 + £25= 275GBP se vedlegg.

Vennligst ta kontakt om dere trenger mer informasjon.

Hjalp ikke for meg, desverre.

Har fungert før, men nå har posten endret sin tolkning og tar seg betalt.
Tror at jeg selv har 10 gratis advokattimer tilgjengelig årlig i min forsikring, og vurderer å kjøre saken inn der. Bare for å høre om posten har lov å gjøre dette helt uten videre.
plager meg prinsipielt meget over postens byråkratiske makkverk!

3 Likes

Helt enig! Hadde det ikke vært for at @ulrik passer på meg så skulle jeg sagt, få inn så mye som mulig så moms- og gebyrfritt som mulig. La oss lage en egen kunstveggen-buss og så deler vi på å kjøre nedover i Europa for å hente alt mulig snop hjem til gud og hvermans her inne. Fritt for gebyr og venting på 3-4 uker. Men det gjør jeg selvf ikke :blush:

1 Like

Det er vel slik at om pakken er for dårlig dokumentert, som det i mange tilfeller er, så har speditør rett til å kreve gebyr. Det er egentlig rett og rimelig. Er det en saksbehandlingsfeil der speditører har feilbehandlet fortollingspapirene så har man kanskje rett på gratis fortolling

Jeg klarer ikke finne noe som gjør at fortollingsgebyret er “feil”. Tvert imot. Man kan synes det er feil, men for å få gjennomslag for noe må man ha noe å vise til. Det er en jobb de gjør som de tar betaling for utenom fraktkostnadene. Hvor mye de kan kreve for den jobben? Aner ikke.

Litt merkelig at de skal ta seg betalt hvis en på forhånd har sendt inn dokumentasjon ink sendingsnr før pakken ankommer landet.
I den digitale verden idag, burde pakken scannes og si «blip» pakken skal ikke tollbehandles da vi har fått dok.

1 Like

Denne diskusjonen bør fortsette i den endelange fortollingstråden. Og disse samme eksemplene går igjen gang på gang. Man kan reservere seg mot postens tollbehandling og utføre dette selv på tollkontoret, om man syntes dette er verd pengene. Ettersom kunst kan ha store verdier så skal man ikke se bort fra at tolldirektoratet ønsker all import registrert for å ha oversikt over hvor store verdier som importeres mm. Det er denne jobben posten skriver at de gjør i meldingen over. Og tar seg betalt for. Fair enough :slight_smile:

1 Like

“Når en vare blir sendt til Norge, skal den fortolles før du kan ta varen i bruk. Fortolling vil si utregning og betaling av merverdiavgift og eventuell toll eller særavgifter. Det kalles fortolling selv om du ikke skal betale toll på varen”. Selv i det tilfellet er det noen som må gjøre en jobb; registrere saken og dokumentene man har sendt inn. Det gir mening imo. Flyseteavgiften derimot…

1 Like

@azidops Ja, om pakken er dårlig merket er dette helt OK! Men nå diskriminerer Posten på bakgrunn av sender tvert, ikke fortoller etter infoen på pakken/fakrura, for de er jo enige om 0 i mva hver gang… Tjuvradder.

De andre selskapene eg har møtt og fått oppkrav fra gjøre 2 ting annerledes :slight_smile:

  1. De spør etter papirer i ettertid av utleveringen
  2. De takker når de mottar papirene, tar seg av fortollingen (krever korrekt 0 i mva) og gjør dette helt gratis.

341kr svarer også til prisen posten tar for “ordinær fortolling” som gjelder alle varer over 3000kr, som er litt tilfeldig.

@Tommy_Jensen, skal man reservere seg, så oppholder vell posten pakken imellomtiden, og krever 158kr for oppbevaring, (fortillingsgebyret for pakker under 3000kr) sim skal betales når du kan vise til at du selv har besøkt nærmeste tollkontor og gjort jobben, så der blir bukken og havresekken hele opplegget deres!

Jeg har reservert meg mot fortolling hos Posten. Det går ikke an å reservere seg mot forenklet fortolling (varer med verdi under 3000kr)

Jeg har ikke betalt en krone i verken ordinær fortolling eller forenklet fortolling. Heller ikke for lagerhold. Så systemet hos Posten klarer åpenbart ikke skille mellom disse to.

1 Like

Da var det workshop hos rammemakeren og det blir hvit ramme og lagt flytende (hvis det er riktig begrep)

11 Likes

Det har blitt litt endringer i planene hjemme. Hvis noen skulle være interessert i en Burgund ta kontakt.

2 Likes

Har en copper leaf som ikke får plass på veggen etter at siste Sandra kom i hus, så send en pm hvis noen er interessert :v:t2:

Vurderer å kvitte meg med denne, kan kjøpes både med og uten ramme.

Pris?

Tenkte rundt 7.000,- for selve trykket, så kommer rammen utenom.

1 Like