Rimeligere å ramme inn selv?

// Dette emnet er flyttet i fra tråden “Dårlig erfaring med Fineart i Oslo” til eget emne av Azidops //

Ingen andre som har vurdert seg og lære seg og ramme inn verk selv? Det kan jo ikke være så hokus pokus, eller er dette litt ambisiøst tenkt :thinking:

Det er et eget fag om man gjør det ordentlig. Går fint an å leke seg med noe rimelig og smått, men ville anbefalt at de dyre store trykkene/originalene dine blir håndtert av fagfolk.

Det krever mye vil jeg tro! Verktøy, maskiner og lignende + dem har nok bedre avtaler på glass og lignende så prisene blir lavere.

Og så klart så ser man stor forskjell på en som har rammet inn flere tusen bilder mot en som er nybegynner. Men dette er hva jeg ser for meg :slight_smile:

Hvis det er for sporten sin del så kjør på, men du skal ramme inn ganske mye før det lønner seg pga. verktøys- og materialkost

Verktøy og maskiner? Jeg snakker ikke om å sette igang å snekre egne rammer men går vel an og kjøpe rammer til en rimelig sum, så er det vel egentlig glasset som kommer til å koste. Så jeg kjøper ikke helt den med at det koster så mye. Det vil uansett bli betraktelig billigere enn å sende det inn til innramming og betale 4000kr.

Selvfølgelig hadde jeg ikke funnet på og gjøre dette med et dyrebart verk men om man øver seg og gjør det nok ganger så er det ikke så usannsynlig at man etterhvert besitter nok kunnskap til å ramme inn at man ikke lenger trenger å tenke på kostnaden og om jobben blir gjort skikkelig. Jeg var inne på en butikk i dag som heter “Tegne” de skal ha ett lokale i Oslo også. Og der solgte dem ferdig kuttete rammer i forskjellig materialer, tror de dyreste lå på en seks-syv hundre kroner.

Så det er altså ikke en så veldig uvanlig tanke!!

Det er tydelig at du har kastet deg ut i et spor der hva enn andre sier så vil det låte feil i dine ører. Fordi du har fasiten.

Det som selges på tegne er spesifikke faste mål. Du er da avhengig av at du finner en ramme som passer bilde ditt. Si du er heldig å finne dette, og betaler en 900kr. I tillegg skal du ha paspatur og glass. Jeg har null peiling på hva kunstglass koster, men jeg tipper det er den største utgiften.

Du kommer fort opp i 3000 spenn tipper jeg før det bilde kan henges på en vegg. Og da har du også brukt en del tid som i seg selv har en verdi.

En rammemaker skal dekke sine utgifter, og vil naturlig nok måtte ta seg betalt ut fra det. For min del er det enkelt. Jeg betaler med glede den kosten hos rammemaker. Da kan jeg dialog få akkurat det resultatet jeg ønsker, og utført på en profesjonell måte. Enn å risikere ødelegge et verk fordi jeg ville spare noen kroner på å gjøre jobben selv med et dårligere resultat. For et «make it yourself» byggesett vil i høyeste grad ikke gi samme resultatet.

Og før du gjentar deg selv «jeg snakker ikke om den dyreste kunsten»… jeg går på ikea eller clas om jeg skal ha en ramme til et postkort… men i utgangspunktet og i stor grad er det faktisk kunst vi prater om som skal rammes inn.

Om du er overbevist om at gjør det selv jobben er bedre fordi da sparer du mye penger. Selv etter at du har fått svar fra samlere og profesjonelle. Knock yourself out :slight_smile:

9 Likes

You’re hired!

3 Likes

Har ikke nevnt noe som helst om at jeg kan gjøre bedre jobb enn en rammemaker så her høres det ut som det er deg som hører det han vil høre. Jeg skal ikke gjenta meg så sier heller les gjennom ting før du svarer på det.

Kan virke som om jeg traff ett ømt punkt på diverse folk i gruppen her. Det beklager jeg isåfall. For all del stemple meg som galning som snakker om å ramme inn ting selv. Burde ligge meg inn til sinnsykehus for å i hele tatt å ta opp temaet :worried:

Jeg tror også det er fult mulig å få til å lære seg innramming av egne verk om man er litt handy og pertentlig. Tror også det er ganske mye å spare på det om man har en stor samling. Ser på finn.no at far og sønn i Drammen som har kjøpt og solgt bilder der i mange år har begynt å annonsere med nyinnrammet. Men de legger ned mye jobb i dette. Vinninga går veldig fort opp i spinninga med sånne prosjekt

Virker som det var ømt for deg og. Ihvertfall når du konkluderer med at du har fått stempelet gal og burde legges inn. Jeg er veldig for at mennesker skal følge drømmene sine! Det blir tommel opp fra meg. Kan uansett ikke bli noe dårligere enn hva fineart sender ut til sine kunder.

Etter å ha sett hvor mye oppmerksomhet noen få setninger kan få samt det at folk kontakter meg privat og forteller meg at de gjør det samme så har det virkelig fått meg til å tenke. Dette e ikkje noe angrep mot noen men eg tror grunnen til at folk blir så “sur” pga forslaget mitt e fordi det går imot hvilket stempel eller hvordan noen vil at folk skal se de. Nemlig som mennesker med penger… Ironisk nok så e mange av de folk samler på som bansky selvom Banksy var/e imot folk som dette og er dette mye av kunsten hans handler om. Tygg litt på den neste gang dåkker går forbi Banksy bildet dåkkers i gangen på vei til Teslaen. Det gjør meg litt trist for å være ærlig at det Banksy prøvde å vise det lever i beste velgående i gruppen her. Kjør Teslaen deres, eg sitter meg stolt inn i bussen glad over at eg slipper å tenke over alt dere som er så opptatt av penger tenker på.

Ps. Selv om jeg tar buss betyr ikke det at jeg ikke har formue som sikkert overgår mange. Ferdig eg kommer ikkje til å svare på flere kommentarer når det i bunn og grunn e dette det handler om.

1 Like

Det er vel ingen som har svart deg surt ang. spørsmålet ditt. Du lurte på om det var en god idé å ramme inn selv og flere kom med motargumenter. Synes @gnageren kom med saklige innvendinger.

På dette forumet finner du folk i alle økonomiske klasser, alt fra studenten til den velbemidlede bedriftseier. Hovedvekten vil jeg påstå er helt vanlige mennesker i “arbeiderklassen”. Denne tiraden om Banksy og Tesla bare fordi forumet ikke enstemmig er enig i at å ramme inn selv er det beste synes jeg bare blir tøvete.

Mvh.
Tidligere bussjåfør og Toyota-eier

14 Likes

Toyota, ja … snikskryt :sunglasses:

Det går jo an å kjøpe rammer, passepartout, syrefri teip og UV70-glass på ulike standardmål da. F.eks hos BGA.

Men, som folk her inne sier, så er jo ofte kunstverkene i mer odde størrelser. Da blir det tricky. Og skal det i tillegg rammes inn flytende, eller med f.eks ekstra ost (spacers) på kanten, så må nok fagfolk ta jobben.

Men liker engasjement, @Kalle88 ! Kjør på og legg ut bilder når/hvis du rammer inn noe.

Tenkte at noen måtte backe opp litt her nå. Er jo så typisk norsk å sitte stille i båten når andre får motbør, leste jeg her en gang.

Mvh
Tidligere avisbud og DBS Golden Flash-eier som drømmer om Toyota, Tesla, hva som helst.

11 Likes

Det er ikke noe hokus pokus å ramme inn selv, men det krever litt plass å ha en glasskutter, en passepartoutkutter og en rammekutter samt et bord til å sette alt sammen. Innkjøpsprisene på verktøyet kan man selvfølgelig tenke på som en investering/sunk cost, og utelate fra regnskapet per ramme. Men man bør vite litt hva man driver med, og man ha skikkelige materialer. Jeg går med en ide om å starte et rammeverksted på hobbybasis, men det er plassen som foreløpig ødelegger.

8 Likes

Har forsøkt å samme inn selv. bygget om noen eldre rammer feks.
Ender uten unntak opp med å irritere meg over resultatet da jeg ikke er nøye nok, at sagen min ikke sager 100% beint osv, kommer støv bak glasset osv. men for enkle ting så har det fungert helt ok for meg.

Men hvis du er litt mer tålmodig enn meg så ser jeg ingen problemer med å ramme inn selv egentlig. Såfremt du har tid og plass.

Har rammet inn noen print “selv” med rammer, kunstglass, syrefri teip og passepartout på mål fra BGA. Gjør det gjerne med prints som skal henge på soverom/gjesterom, og i tilfeller der printet koster mindre enn innrammingsjobben… Blir ikke i nærheten av like fint som hos rammemaker, men det er heller ikke tanken og liker godt at ikke alt ser helt likt ut :slight_smile:

2 Likes

Det jeg mente med at folk var “negativ” til innlegget mitt er pga latter emojiene. Det er ikke så kult når man tar opp noe man vurderer. Har ikke sagt at jeg har satt igang med full rammevirksomhet. Var en tanke men skal også sier at jeg har funnet gammelt bilde av ukjent artist på “loppemarked” som jeg tok med meg hjem og tok av alt av materiale og plasserte ett printet jeg betalte 500kr for. Jeg gjorde bare det motsatte av hva jeg jeg gjorde når jeg fjernet materialet, altså “reverse engineering” og må si jeg ble veldig fornøyd med resultat.

2 Likes

Jeg har vurdert å lage flyteramme til lerret. Det burde være mulig, bare man får til hjørnene?
BGA tar nesten 3,5k for 80x120cm, så der tror jeg man kan spare litt hvis man klarer det sjøl.

Kjør på.

Dette er sagd med vanlig kappsag og limt i hjørnene med vanlig trelim. Ramme fra Fretex

8 Likes