Roy Lichtenstein, Warhol m fl. Stoler du på COA?

Roy Lichtenstein, Andy Warhol og andre: Hva er et originalt kunstverk? På finn.no er det lagt ut et “kunstverk” av Roy Lichtenstein med COA. Bildet har påtrykket tekst, hvor det fremgår at originalen er et oljemaleri. Er signaturen ekte, blir dette altså en signert og nummerert plakat. COA er fra Royal Palace Gallery i Malaga. Ifølge denne nettsiden, er det mye rart ute og går når det gjelder COA. Kan vi stole på sertifikatene som alle mulig gallerier strør ut til kundene? Alle ser nesten like ut. Se på denne Youtube-videoen, eller denne teksten fra Wikipedia.

Tipper ingen med en original warhol signatur selger denne på finn… Det er et fåtall institusjoner som gir akseptabel provenance på Warhol-verk (er andre tråder her inne som navngir dem mener jeg), så med mindre det kommer fra dem, så ville jeg holdt meg unna.

2 Likes

Ser ikke ut som noe ekte COA nei, kun noe greier printet ut på vanlig papir fra et random galleri. Skal du ha ekte COA må det nok komme fra Roy Lichtenstein Foundation, evt. at du kjøper fra anerkjente gallerier eller auksjonshus. Synes også nummereringen virket litt off?

Istedetfor å kjøpe den på finn til 46.000 - hvorfor ikke heller prøve seg på en av de på ebay? Da sparer man nesten 46.000,- også… :slight_smile:

https://www.ebay.com/itm/Roy-Lichtenstein-Original-Hand-Signed-Print-with-COA/254725813723?hash=item3b4ed775db:g:EqUAAOSwBrxfaQU7

Selgeren på finn.no har plutselig redusert prisen fra 46 000 til 1500. Kanskje han har fulgt diskusjonen på Kunstveggen?

1 Like

Fant denne tråden nå i kveld.
Klikket på linken i hovedinnlegget, og annonsen på finn ligger ute enda (eller, igjen), oppdatert i dag.
Trolig ikke “the real thing”.