Sandra Chevrier (CAN)

Takk, det var gode nyheter!

Tolletaten har nektet meg å få godkjent hverken Sperling lampe eller Calleja vase som kunst. Diskutert i en evighet. Kunne du delt noe av din argumentasjon for å få godkjent teppe?

Jeg bare henviste til loven som spesifikt nevner:

d) billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst

Jeg har skjønt de har blitt vanskelige på samleobjektene fra Case Studyo, men altså ikke dette teppet som også var fra de. Problemet er vel at det ikke nevnes noe om lamper f.eks. i lovteksten. Det vil også for en utenforstående ikke være så stor forskjell på en lampe designet av Sperling (og solgt av Case Studyo) og en lampe designet av Philippe Starck (solgt av Flos) (se bilde under).

Det samme argumentet kan også brukes om vaser - det finnes mye kule designvaser (f.eks. nyeste fra IKEA, eller Jonathan Adler sine vaser(se bilde under)), vanskelig å skille disse fra de Case Studyo selger, og si at noe er kunst og noe annet ikke er kunst… Nummerering har ingen ting å si for loven.

3 Likes

Jepp gir mening, så derfor jeg endte opp med å gå opp:) Takk for svar!

1 Like

Synd at ikke denne kommer som metervare slik at vi kunne hatt Sandra som heldekningsteppe i hele etasjen på alle gulv… :smirk:

2 Likes

Jeg også måtte gi opp når det gjaldt min Sperring lampe…

1 Like

Der behandlet Tolletaten min, og gjorde kontroll selv. De mente den var mva fri.

Jeg kommer til å snart opprette klage til sivilombudsmannen for brudd på feil og urett ifra offentlig forvaltning ifra tolletaten og skatteetaten, inkludert usaklig forskjellsbehandling. Der er altfor tilfeldig om kunst vi importerer er mva pliktig eller ikke. Samme instanser, behandler nøyaktig samme varer ulikt. Dette må vi har klarere retningslinjer for nå vi kjøper.

Stay tuned. Jeg kommer til å be medlemmer komme med uttalelser mtp hvilke argumenter har kunstverkene (skulpturer) blitt vurdert mva fri. Jeg fikk avlsag på Javier Calleja skulpturene, fordi jeg ikke hadde “visningsavtale” (første gang jeg har hørt det). Det har ikke presedens basert på min erfaring.

17 Likes

Neste ut ser ut til å være pins. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor hun gidder å vanne ut konseptet sitt så til de grader.

1 Like

Det er nok relatert til den pop-up boka hun har postet en del om det siste halvåret. Men det begynner å bli i overkant mange releaser.

5 Likes

1 Like

Spørsmålet er da også - hva definerer et samleobjekt…? Er enig i at et skateboard kanskje ikke er kunst, men dersom det er malt et motiv på, i begrenset opplag, så er det like mye kunst som feks. En stol som er sprayet på, eller en skulptur av ymse materialer som feks. Plast.

2 Likes

Denne utviklingen blir bare verre og verre, synes jeg da. Tenke seg å ligge på stranden i sommer på et Sandra-håndkle, kanskje matche det med en Sandra-badebukse. Forhåpentligvis kommer det en Sandra-parasoll også som man kan gjemme seg litt under om det blir for varmt, samtidig som man kjøler seg ned med litt drikke fra Sandra-flasken. Mangler bare kortstokken å legge kabal med nå. :sunglasses::parasol_on_ground:

8 Likes

Nå var du veldig negativ.
Du kan jo heller shake det opp litt da. Ha på en stilig MW-boxer med motiv av en unge som stirrer deg i skrittet, og så ta med et par MW-refleksbånd- og ølbokser på rave etterpå :man_dancing::beers:

3 Likes

Jeg er overrasket over at dette trykket ikke har noen bud. Er interessen for Sandra Chevrier så lav i Norge?

når det i utgangspunktet omsettes for mellom 8 og 10k så hvorfor by? samt første bud er så og si oppe i vurderingsklassen allerede.

Edit: jeg er ikke negativ til SC, har nettopp kjøpt en original av henne fra siste show i NY.

1 Like

Ser ut som det var noen som tok den oppfordringen :smile:

1 Like

Dette av Sandra er også betydelig billigere enn tilsvarende på finn.

Litt småsnacks tilgjenglig nå, som en “10-års hyllest” av hennes beste motiver fra NuArt 2013 :grinning:

Hva tenker folk at det kommer nye XL trykk av chevrier’s første to trykk?