Sandra Chevrier - Triumph and the Beginning XL

Hei,

Jeg har ikke kjøpt noe “dyr” kunst før, men syns Sandrachevrier og MW har mye kult, men jeg ønsker som alle andre å ihvertfall unngå dårlige kjøp.

Har noen her noen tanker om verdien av: Sandra Chevrier - Triumph and the Beginning XL.

Ser det ligger ett par annonser på finn til 45-50.000,- men har ikke peiling på om dette er en god eller dårlig deal.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Heisann og velkommen :slight_smile:

det har vært flere versjoner, hvor den første har gått for 50+ siste tiden, men så ble det lansert en nyere versjon. Om den har blitt omsatt - kjenner jeg ikke til. Men prisern er nok ikke langt unna vil jeg tro, hva du beskriver.

Hei, ville hørt med Sandra om hun har et sett hun kan selge deg før du eventuelt går på annenhåndsmarkedet😊

Tenker også det er viktig å poengtere at flere av de som samler på Sandra her inne på KV kan ha et insentiv til så si at prisen på printene du refererer til er bra uten at de nødvendigvis er det. Gjør god research før du kaster 50 lapper på bordet for noe du muligens ikke hadde trengt å betale mer enn 30-40 lapper for. Vet ikke hva retail på den nye versjonen var, men jeg ville personlig ikke strukket meg for langt over den prisen nå kun en måned eller to etter at de ble utsolgt. Markedet er ikke like bra som det var for et 1 års tid tilbake.

Lykke til med letingen🤞

4 Likes

Retail var 2500 USD

takk for svar :slight_smile: Da sjekker jeg med henne/ studioet først.

Hei, jeg lurte på en annen ting. Hvis jeg skulle få muligheten til å kjøpe fra kunstneren direkte, er det moms/ avgifter inn til Norge ved kjøp av kunst i utlandet?

De hadde muligens ett P/P trykk jeg kunne kjøpe, er disse verdt mye mer?

Ikke moms, hvis pakken merkes ordentlig med «art decleration» (finnes skjema her https://www.kunstveggen.no/uploads/default/original/2X/0/00e362ff4fc25512aa3be1bb2e9587d410b49f1d.pdf ).
Mulig DHL uansett gir lite gebyr.
P/P er gjerne mindre verdt.

1 Like

Hei,

Momsfritaket gjelder om verket er kjøpt direkte fra kunstner eller mellommann som representerer kunstneren. Dette gjelder på originale verk, eller edisjoner på papir med et maks opplag på 300 eller mindre.

Hva angår P/P så vet jeg ikke om man må betale MVA for det, det tanke på at dette ikke er fra det originale opplaget. Det er 5% moms som skal betales i så tilfelle. Vil påstå det er en bedre deal enn å betale 50k til noen som flipper på Finn.no.

Om P/P er mer verdt? For noen. Generelt sett ville jeg sagt nei. Og har det noen betydning for deg om tanken er å få det på vegg?

Selvsagt har det en betydning når man muligens innser at man ikke vil ha dette på veggen sin lenger, og selger det.

Får å ikke lenger regnes som kunst så må vel opplaget overstige 300? Selv om antallet P/P er noe diffust, så ville det vært spenstig med et så stort sideopplag fra et hovedopplag på 25 eks.

Spørsmålet var om det var verdt mer, ikke mindre enn det generelle opplaget. Om motivasjonen for å kjøpe er å selge det igjen, liker man da kunsten eller verdien? I mitt hode blir det da en vurdering på om jeg skal kjøpe eller ikke. Hadde generelt sett latt være å kjøpe om verdien var det som avgjorde om det ble et kjøp eller ikke😊 det meste av kunst faller i verdi.

Jeg er heller ikke nødvendigvis enig i din tolkning om at P/P er verdt mindre enn hovedopplaget. Om du refererer til GP så kan vi trekke den diskusjonen over i en annen tråd. På generelt grunnlag er de verdt det samme, da det er samme trykket du sitter med og som er trykket på ca. samme tid. Det er signeringene etterpå som avgjør hva som blir P/P eller A/P og hva som blir hovedopplag.

Angående opplagets størrelse så er det et definisjonsspørsmål, særlig med tanke på at det står P/P og ikke x/25. Men enig i at totalen her vil være under 300 og at kjøper kan argumentere med dette om et krav om MVA kommer i postkassen😊

Hei,

Trykkeriet skal ha ganske mye mer for P/P enn original så det er nesten samme pris som annonsene på finn.no

Men for meg er dette mer ett kjøp fordi jeg liker kunsten enn en investering, jeg ønsket bare å unngå ett “dårlig” kjøp / overbetale.

takk for gode svar :slight_smile:

1 Like

P/P = Printers Proof

Det er trykkers «gave» fra kunstner som en del av kompensasjonspakken for trykkejobben.

Siden P/P eies av trykker gir det ikke MVA fritak når man kjøper et slikt kunstverk førstehånd.

P/P er normalt helt identisk med ME og A/P og det er vanligvis tilfeldigheter om nummerering starter fra topp eller bunn i bunken og dermed er det kun markedsføring og snobberi (tanken om at ett lavt tall er mer verdt enn et høyt tall) som gjør at noen kjøpere blir fanget på limpinnen og betaler mer for AP eller PP.

Noen kan tenke at AP er litt mer verdt fordi de har vært eid av kunstneren personlig men igjen snobberi. På slutten av dagen er alle trykk kun et stykke papir med et trykket kunstverk på.

7 Likes

Knallhard realitet der :sweat_smile:

@tagmed selv om Chevrier slapp dette for egenhånd, så vil nok P/P-manien fra GP påvirke hvordan man ser på Triumph-P/P. Hvis den i tillegg er dyrere enn main, så ville jeg heller pruta på en av Finn-annonsene, hadde jeg vært @Nyikunstverden

Så klart, var ikke klar over at de priset den høyere enn hovedopplaget. Er mange som praktiserer på den måten med salg av P/P. Er som @Toris64 sier «bare et stykke papir», så er ingen grunn til at P/P skal være dyrere. Kjenner noen samlere som kun kjøper P/P og de betaler gjerne litt mer for det.

Blir en vurderingssak fra kjøper sin side tenker jeg. Prute på Finn og kanskje få den noe rimeligere, eller kjøpe direkte fra Sandra om man er komfortabel med prisen og ikke ønsker å bruke unødig tid med pruting/leting.

takk for svar :slight_smile:

Jeg kontaktet dem for noen uker siden og da hadde de pp sett til $4000. Så ikke helt hvorfor dette skulle koste $1500 mer enn ved release noen uker før så valgte å stå over. Tipper de synker innenfor 30-40 iallfall når hypen har lagt seg litt.