Sende til utlandet- forsikring?

Jeg skal selge et av trykkene mine til utlandet og lurte på i den sammenheng hvordan det er med forsikring på slike forsendelser?

Jeg har forthørt meg med posten og de har forsikring på “Erstatningspris hos oss er grunnpris kr 380,- + kr 42 pr kg”

med et trykk blir ikke det mange kiloene…

De anbefalte meg å få en separat forsikring på dette.

Noen som har erfaring med dette og kanskje noen veiledende priser?

regn ca 1500-2000 kroner hvis du skal sende noe til utlandet forsikret.
Veldig sjeldent jeg gjør det, men har gjort det de gangene jeg har sendt til land som er kjent for å “miste” posten.

Bring er muligens noe rimeligere, men de krever firmaavtale.

Sendte en tube med et trykk for litt siden. Da sa de det var forsikret opp til 10.000,- . Noe med verdi over det ville jeg vurdert andre måter å sende på (budservice etc).

Men jeg tenker jo at dersom det blir skadet så får man jo for alvor testet hvor lett det er å få de 10.000. Det har jeg ikke opplevd før, så jeg kan ikke uttale meg.

Var med utgangspunkt i dette jeg spurte dem. For posten er jo eneansvarlig for alle pakker innad i Norge ved at de er eneste som håndterer fra A til B, men til england er det jo slik at royal mail står for ene halvdelen.

Posten informerte meg at:

"akk for din henvendelse den 25.08.2015.

Det er liten erstatning på pakker til utland. Så vi anbefaler deg event. og kontakte ditt forsikringsselskap for egen transportforsikring dersom du sender noe av så høy verdi.

Erstatningspris hos oss er grunnpris kr 380,- + kr 42 pr kg"

Skal sende et trykk til verdi av 8.000, så det er innenfor de 10.000, men posten mente at pakker ikke var forsikret. 2000 virker da som veldig mye…

1 Like

Ved salg til utlandet så pleier jeg la kjøper velge. Hvis de ikke ønsker å betale for forsikring så er det på eget ansvar.
Har ikke opplevd at noen ønsker betale for forsikring, som regel er det nok å pakke godt og sende med sporing.

Ansatte på posten må du ikke stole på, hverken på postkontor eller post i butikk. Blir gang på gang overrasket hvor lite kunskap de har om egne produkt, og har flere ganger fått direkte feil informasjon derfra.

1 Like