Seriøse gallerier / nettsteder

Fortsetter diskusjonen fra Juleønsker 2021:

Hvilke gallerier / nettsteder vil du si er seriøse gallerier?

Som fersking som oppdager nytt hele tiden bruker jeg internett, Instagram og forum for å lese meg opp. Hender jeg sender melding til enkelte her inne som deler sin kunnskap som jeg setter enormt pris på! :pray: :slight_smile:

Dere med masse kompetanse og kunnskap som har vært i gamet lenge. Hvilke gallerier vil dere si er seriøse gallerier / nettsteder?

2 Likes

Om du bytter ut ‘seriøse’ med gallerier / nettsted som promoterer god samtidskunst så vil jeg nevne (i tilfeldig rekkefølge): L21, Ramp, Richard Heller, Case Studyo, Avant Arte, Carl Costyal, Almine Rech, Monti, Kønig, Nanzuka, Ross Kramer. The Hole, Golsa :ok_hand:

6 Likes

Ojiri Gallery, tidligere Ramp

2 Likes

Tusen takk @jbroks! :slight_smile:

Rettet til gallerier / nettsteder :+1:

2 Likes

Spørsmålet er litt vanskelig. Jeg vil si at de mest «seriøse» galleriene er med på Basel, så da har vi en liste på 272 gallerier. I tillegg er det veldig mange som ikke er med på Basel (f.eks. Golsa, aka mitt galleri), og det er mange av de som er gode.

Gallerier kan ofte vurderes litt sånn som kunstnere, sjekk CVen. Det første jeg ser etter når jeg oppdager et nytt galleri er om jeg kjenner til noen av kunstnerne, hvilke messer de deltar på og hvor lenge de har holdt på. På bakgrunn av det kan man gjøre et «educated guess».

4 Likes

Det finnes flere seriøse gallerier i Norge. Eksempler på dette er Galleri A, Galleri Geo og Shoot Gallery. Dessverre finnes det enkelte useriøse også, av typen der gallerieier selger verk til egen vennekrets/bekjentliste fremfor seriøse samlere.

6 Likes

Hva er forskjellen på galleriets “bekjentliste” og seriøse samlere - hvis du med det første mener kunder som har handlet i galleriet over en viss tid?

1 Like

Slår et slag for Popinked, VSF og Louis Buhl.

3 Likes

Det jeg siktet til her er bekjente/venner av gallerieier eller innehaver. For eksempel har det i nyere tid vært flere gallerier og utgivere som har promotert såkalte lotterier av verk, bare for å dele ut store deler av de utgitte verkene til egne venner og bekjente. Flere av disse har deretter havnet på Finn og andre salgskanaler til flipperpriser, kort tid etterpå. Det er en praksis jeg mener er uheldig.