🤩 Shaggas store identifiseringstråd

Hei,

Ønsker du å være med på skattejakten?

Har påtatt meg jobben å identifisere ca 130 eldre kunstverk. Her finnes oljemalerier på lerret, nyerer signerte trykk, reproduksjoner på papp/plater, karakteristiske plakater m.m. Til ekstra informasjon har de tilhørt diverse hjem i Bergensområdet, og eg setter selv igang med google bildesøk m.m ila dagen :slight_smile:
.
.

For å hjelpe identifiseringsprosessen er det tatt ca 3 bilder av hvert kunstverk.

  1. Størelsen på kunstverket
  2. Nærbilde av motivet
  3. Signaturer og årstall osv (kun bilder om det fantes synlig info)

PS: Du kan enkelt legge inn kommentarer på høgresiden av hvert enkelt bilde. Gjerne kommenter med kunstner, tittel, årstall, mulig verdi osv…
.
.
:star_struck: Her er Dropbox link til ALLE bildene, tilgjenelig for alle.
.
.
PPS: Har du ikke dropbox kan du fortsatt se alle bildene, og legge igjen kommentar her med nummer og tilhørende informasjon:)

3 Likes

For å gi deg en kick start: Har du hørt med Mohn Kunsthandel i Bergen? De har lang erfaring.

1 Like

Takk for tips, skal ta konktakt med det samme :slight_smile:

Noen som kjenner denne signaturen ?

Malt på lerret ,inget årstall eller noe annen info å ta dette fra, så heller vanskelig å finne utav…
Kommer fra eit hjem på vestlandet.

Størelsen er ca 50x70cm

Tolker den slev som H J

Det var en marinemaler som signerte med H.J som het Hans Emil Andreas Jahn. Det jeg har sett av han er dog mer detaljert og finere strøk, men kan jo ha vært et tidlig arbeide eller en skisse.

1 Like

Takker! Sjekker ut og oppdaterer om eg finner svar :slight_smile:

Fredag er dagen for litt morro - noen som drar kjennsel på denne plakaten?
Evnt hvem/hva det skal forestille?
Ser en del karaktertrekk osv i brua bak båten og i folkene ombord, men min hjerne klarer ikke koble noe - året er vist 1994? :slight_smile: M/S Korskadi - “Kor Ska Di” ?

Kan det være en karrikatur i forbindelse med vedtak rundt Hålogalandsbrua? Båtens navn kan jo også høres ut som nord norsk. Jan O tegnet/tegner for Adressa.

1 Like


Jan O. Henriksen. Boka sto godt gjemt i hylla.

1 Like

Takker :raised_hands:

Da kommer nok en nøtt, dette er malt/trykket på papir:

Johannes Von Der Lippe (JVD Lippe) Bergen?!

Kjenner noen til verdi eller markedt for å selge disse 3 kunstverkene ?

Har fått en interresant på disse, men aner selv ikke hvilken pris eg bør kunne forlange.
Finner heller lite på finn.no e. l. sider. Så prøver meg her.
størelse og årstall ser dere på bildene under:

Her er ett maleri som er spent opp på en treplate.
Tolker det som Johan Køyer Top ? 1950?

All tips mottas med takk :slight_smile:

En bokstav til i etternavnet. Bikstav to kan kanskje like gjerne være en "“a”? Merkelig med prikken over nr 3 men det er kanskje en “j”? Kajcer - fant ikke noe i farten på det men. Malt på Top?

1 Like

Hei. Fant du noe ut om denne kunstneren? Jvd Lippe

nope.

En/ei i Bergen hadde en større samling, men ønsket ikkje kjøpe flere eller hadde mer info å komme med.