Skadet Dolk-trykk - mulig å utbedre?

Jeg har et eldre dolk-trykk som har endel mindre/krøller/merker som jeg gjerne skulle utbedret. Venter på svar fra et par papirkonservatorer - men ting tar tid. Noen med erfaring som vet om disse skadene er mulig å utbedre?

Dette er null problem å fikse hos en flink papirkonservator :slight_smile:

Daniel er kjempeflink og holder til i Oslo:
http://www.papirkonservator.no/

Han er populær, så det kan ta litt tid.

3 Likes

Godt å høre - Daniel var den første jeg kontaktet, så jeg skal følge opp med ham :+1:

1 Like

Litt vanskelig å få svar fra papirkonservatorene, så jeg gjorde et forsøk selv.
Tipper det er mulig å få det 100% med en runde til… Visuelt irl er det som natt og dag etter 15 min jobb.

Jeg la printet med trykket ned mot et silkepapir, og fuktet baksiden forsiktig med med en svamp. Etter et par min trekker det lille vannet inn i trykket, og jeg brukte strykejern på laveste varme og uten noe særlig trykk for å jevne det ut. Etter dette la jeg trykket til press under to glassplater med vekter på i et døgn.

33 Likes

Vakkert! Sikkert mye bedre enn mange rammemakere gjør det

1 Like

Hadde du noe i mellom strykejernet og selve printet?

1 Like

Ja, hadde silkepapir mellom trykket og strykejernet (sånn som vanligvis kommer sammen med trykket).

2 Likes

bra jobbet + meget godt innspill !

1 Like

Har hørt rykter om denne metoden, men aldri turd selv. Takk for at du prøvde og at du deler!

1 Like

Jeg trenger litt hjelp med en liten brett på et trykk som skal til innramming - mailet med Daniel, men han har ikke lenger kapasitet til mindre private oppdrag.
Noen som vet om andre i Oslo-området som kan bistå med slikt?

1 Like

Han har så mye å gjøre om dagen at han sender småjobber videre til Hanna. Skal også være meget bra :slight_smile:

Noen som vet hvor man får tak i trykkpapir som man kan prøve seg litt fram på?

1 Like

https://www.nkf-n.no/finn-konservator/item/hanna-finborud

3 Likes

Jeg var i kontakt med både Daniel og Hanna - Daniel tar ikke denne type småoppdrag for tiden og Hanna hadde svært lang ventetid.
Via en rammemaker fikk jeg derimot tips om å sjekke ut Paulina Kolber Hotvedt (Teknisk konservator) som holder til på Fornebu. Kjempeflink og hyggelig dame - jeg leverte trykket samme dag og hentet det to dager etter. Skadene var usynlige og prisen veldig hyggelig.

18 Likes

Flott resultat! Det ser ut til at 31-tallet har blitt svekket, litt utvisket. Er det en følge av prosessen? Kan du røpe prisen?

2 Likes

Mulig det bare er forskjellen i lyset på de to bildene? Prisen for den jobben var noen få hundrelapper :smiley:

4 Likes

Jeg var hos Paulina Kolber Hotvedt på Fornebu denne uken med mitt Dolk trykk, jeg hadde hakk i trykket + et par små merker med mørk farge. Ble 100 % (Tok dessverre ikke før/etter bilde)

Hun er kjempe flink og veldig hyggelig:) ANBEFALES.

6 Likes

Pris?

2 Likes

Det kom på KR 500,-

1 Like

Hei
Jeg trenger hjem til det samme (brett i dolk trykk)
Er det noen i Bergen som driver med slikt arbeid ?

@RammeService @azidops ?

1 Like