Skadet trykk: kan dette fikses?

Kan slike skader som dette fikses slik at trykket blir strøkent?

Jepp, jeg fikk fikset et Dolktrykk hos Daniel ved http://papirkonservator.no. Mitt trykk var mye verre enn ditt, og etter reparasjonen kunne en ikke se at det hadde vært ødelagt. Daniel har også arbeidet med å restaurere Munch sine trykk hos Munchmuseet, så han kan sakene sine :smile:

Vi som bor i Bergen sverger til ekaterina på Sotra

Jeg regner med at “Ekaterina på Sotra” kun tar timebetaling:), men hvor mye må man ut med for å fikse en sånn “crease” som det heter på engelsk.

1 Like

Herlig! Hva kostet dette?

Jeg mener jeg betalte ca. 1500 for en Dolk som nærmest var “tråkket på”, så ikke ille :smile:

1 Like

Rundt 1200 kr

1 Like

Jeg mottok nylig et trykk med en liten skade. Selger sier han aldri har hatt det oppe av tuben, annet enn rett før han sendte det til meg.

Som dere ser på vedlagt bilde så er det en liten skade rett ved albuen til barnet. Dette er jo ikke det dyreste trykket, men kan det fikses, og hva burde jeg gjøre videre?

Jeg har fikset krøller i trykk med strykejern før. Har lagt noe i mellom selvfølgelig.

Men jeg vet ikke om jeg har hatt flaks - eller om det er måten å gjøre det på? Har noen andre erfaringer med dette?

Jeg har selv forsøkt strykejernet på ett blankt A3 ark som jeg krøllet godt sammen / brettet og lagde forskjellige skader på for å se om dette var mulig å reparere selv. Kom vell frem til at alle former for fiberskader skal holdes langt unna strykejernet, man flater de ut, men skal det bli bra må de også “ligge riktig vei”… . Så jeg dro til Daniel. Ville nok aldri forsøkt strykejernet på ett ordentlig print etter denne testen. Og om noen vurderer det, forsøk på ett vanlig ark først - så ser man hvordan resultatet kan bli :wink:

Skal denne testen være gyldig må man jo prøve seg på samme type ark som printet. Men er helt enig at strykejernet må holdes unna!

Enig!
Jeg forsøkte på 220g papir og etterpå på 80g papir fra printeren som var ment som mellomlegg papir. Begge deler vil jeg fraråde :wink:

2 Likes

Hadde faktisk vært gøy å prøve, kan du beskrive prosessen?

For den nyskjerrige… :upside_down_face:
https://www.strathmoreartist.com/blog-reader/how-to-flatten-a-buckled-painting.html
Sikkert flere måter å gjøre dette på(?)

Dette har jeg gjort med et trykk jeg fikk av Axel Void når jeg besøkte hans studio i Miami. Store deler av opplaget ble ikke solgt siden de ble skadet, så jeg fikk en av dem.

Etter endel research kom jeg fram til følgende.

Start med strykjernet på svak varme, tørk med en fuktig klut på baksiden av trykket hvor skaden er, legg et silkepapir oppå før du stryker med jernet. Da jager du fukten gjennom fibrene på papiret, før du legger trykket i press.
Gjennta prosessen med høyere varme om nødvendig, vær varsom med varmen og kluten. La deretter trykket under en plexiplate med vekter for å presse det mens det kjølte seg ned.

Resultatet ble greit, men skaden var ganske stor så ble langt fra perfekt.

Er det noe verdifullt, så ville jeg nok valgt å bruke en profesjonell konservator.

1 Like

Mange gode tips her, men jeg tar ikke fatt på strykejernet… etter å ha ødelagt en dyr silkeskjorte har jeg lært.:grimacing:

Hva mener folk om skaden på akkurat dette trykket? Noe som burde gitt et avslag eller er dette for lite?

Slik jeg ser det så er ikke denne skaden kommet under transport om tuben er like hel. Da ville skaden i alle fall ha gjentatt seg regelmessig da printet er rullet. At selger aldri har tatt det opp av tuben er ingen unnskyldning. Selv om det skulle vise seg at det kom slik fra kunstner så bør selger kontrollere at alt er greit før han sender trykket.

Den skaden der viste selger garantert om. I slike tilfeller ber jeg selger om å enten få noen kroner i rabatt eller få retunert trykket og få pengene tilbake. Om selger blir grinete og påstår at du har skadet bildet selv for å kreve rabatt ville jeg minnet ham på at det koster 1500-2000 kr å få fisket noe slikt OM det lar seg gjøre og det tar 1-2 måneder hos konservator. Det gir heller ingen mening å skade et bilde man skal ramme inn for 2-3000 kr midt der det er mest synlig.

1 Like

Skaden på bildet her ser ut som om den går ut av motivet (fra front og mot bakside). Dette vil ikke være mulig under transport hvis trykket var rullet med motivet innover.

Har selv fått flere trykk fra selgere med godt rykte som hardnakket mener at skadene ikke var der da det ble sendt. Har to eksempler hvor trykkene hadde så mange merker/skader at det ikke var mulig at selger skulle tro at jeg som kjøper ikke skulle se eller bry meg om disse. Det var ingen merker på tube, og trykkene var pakket godt.
Selger prøvde å skylde på at det var jeg som hadde ødelagt trykket ved utpakking. Så det er en vanskelig situasjon med ord mot ord…

2 Likes

Er det noen som vet om en konservator i Bergen?

Lurer på det samme som Svennis her. Noen som vet om konservator i Bergen eller andre som kan fikse en liten skade ytterst i kanten på et hvitt papir?

1 Like