Skulpturer - utendørs

Er i gang med et hageprosjekt og i den forbindelsen så kom jeg til å tenke på om det er mulig å finne en skulptur eller lignende som kan stå i hagen/ute.

Klarer ikke helt å finne noe som både er innenfor det jeg liker og som ikke går langt over det jeg har økonomi til.

Liker nonfigurative skulpturer. Barbara Hepworth og Henry More er helt fantastiske men selvsagt helt uoppnåelig.

Håper på litt inspirasjon, navn på kunstnere, linker og bilder å se på :slight_smile:

Har ingen vegger utvendig som kan males så dette er egentlig ikke et alternativ på nåværende tidspunkt.

1 Like

Spennende tråd, jeg lurer på det samme :slight_smile:

Hvilket materiale for utendørsstatuer passer best i Norge? Bronse?

Finnes det noe annenhåndsmarked for skulpturer til hage i en viss størrelse? Ser ting sjeldent til salgs…

Spennende, dette har jeg tenkt på selv. Det dukker opp en Waksvik eller Bast med jevne mellomrom på Blomqvist om man ønsker den stilen, det er vel utelukkende bronsefigurer. Ville uansett fulgt med der og eventuelt på andre auksjonshus, da det dukker opp utendørsstatuer med jevne mellomrom.

Har også registrert Ståle Gerhardsen i en eller annen hage.

Det selges noen få Arnold Haukeland hvert år. De små koster omkring 20k, mens de større går gjerne for flere hundre tusen. Av og til millionen.

Av non-figurative skulptører er Arnold Haukeland av de absolutt fremste vi har.

Ellers er det å saumfare markedet. Som sikkert flere har fått med seg liker jeg Atelie. Her er det mye og hyggelig priset kunst.

Fineart pleier ofte å ha en håndfull skulpturer av Melgaard og Wideberg. Fra 50k og oppover.

1 Like

De her fra Marthe Stamrud skal kunne stå ute. God pris også nå ifm flytting av Atelier

e

3 Likes

Jeg har selv en steinskulptur av Gunn Harbitz, som per nå ligger trygt bortgjemt fordi den veier altfor mye og jeg har et nysgjerrig småbarn.
https://www.gunnharbitz.com/page-2/

Hvilken størrelse kunne du tenkt deg? Pidestall eller ikke? Materiale?

Har også en trefigur av Anders Pfeffer Gjengedal/Løvfall, som også jobber i stein.

Du kan også lage fantastiske elementer av drivved og vanlige steiner, med litt kreativ belysning.

2 Likes

Gunn Harbitz virker spennende, takk for tips.

1 Like

Tar opp denne tråden igjen. Noen med anbefalinger eller som vil dele bilder av egen hage / uteområde?

1 Like

Støtter @Oisteinh i Marth Elise Stamrud, knallfin keramikk som tåler å stå ute. Hun sender deg installasjonstips om du ber om det

1 Like