SNIK for NUART STVG WIP





Incoming, after Whatson, Hama Woods, Nuno Viegas and Halfstudio, we have our old friends SNIK back in town,. Quite a month considering the kommune’s attempts to tone street art in the city down.

10 Likes

Dette er vel et godt eksempel på #FakeNews

Stavanger Kommune har vel på ingen måte forsøkt å tone ned gatekunst i kommunen, selv om nå det gamle monopolet til Nuart har blitt brutt.

Tvert i mot har kommunen økt bevilgningene, skapt konkurranse og tildelt oppdraget til nye og yngre krefter som vil sørge for ny gatekunst i større deler av kommunen og ikke kun i en liten del av byen, slik tilfellet har vært frem til nå.

Økt konkurranse om kommunale kunstmidler fører forhåpentligvis til et mer moderne uttrykk med mindre gjenbruk av de samme kunstnerne.

4 Likes

Nemlig! Om bare Martyr Reed hadde brukt like mye tid og energi på søknaden sin som han har på det falske narrativet om at han er blitt en for fritt-talende og for hard-slående persona så kommunen har måttet cancle han (lol)…eller kansje mer tid på å overbevise hvorfor Nuart fortjener pengene, og mindre tid på å prøve å mobilisere de 3-4 løpeguttene og jentene sine til å sende hundrevis av mailer og meldinger til politikerne som skulle stemme i et forsøk på å sabortere for sine konkurenter, med tomme trusler, falske anklager og mer til i et desperat forsøk på å snu skuta …så kanskje han hadde fått pengene i år også. Istedet: no soup for you!

2 Likes

Hva var galt med søknaden til Nuart? Hører gjerne mer om det siden du virker til å ha inside information? Ellers er jo søknadene offentlig tilgjengelige og jeg har lest begge (dvs den som vant og den til Nuart). Liten tvil at Nuart’s søknad er mer profesjonell, grundig, detaljert og favner videre enn vinnersøknaden. Samtidig synes jeg personlig at det er helt greit at noen andre får prøve seg - uten at man trenger rakke ned på Nuart for det. Sidenote; at Reed påpeker halvkorrupte tilstander i Stavanger kunstutvalg er forsåvidt en annen sak, endog interessant den også.

3 Likes

grow up




End of Day 2…sister to the earlier pieces at Tou and Sola Airport, stunning location next to the “living wall”. Also for prepping for what will be the UK’s largest stencil work for Nuart Aberdeen in June. Expecting good things from SNIK in the future.

7 Likes

Nice decorations :wink:

2 Likes

Enda en useriøs kommentar fra den kanten.

Når man ikke har saklige kommentarer å komme til torgs med, tyr man til en ureglementert takling istedenfor.

Denne type uttalelser og holdninger har også vært medvirkende årsak til at et 20 års subsidiert kunstmonopol ble brutt og åpnet opp for sunn konkurranse fra yngre krefter med nye alternative idéer. Det å forsøke å påvirke beslutningstakerne med «gråt for din syke mor-brev» bestilt fra støttespillere med professortitler har nok virket mot sin hensikt, vil jeg tro.

Hyggelig med 3 x Snik, men «folk flest» vil nok kanskje synes det er mer gøy med noe nytt istedenfor alle disse ønskereprisene med de samme gamle «Nuart-kunstnerne.»

Nice Surprise og happy constitution day :norway:

2 Likes

ha, see my first resopnse, speaking of “old”, aren’t you a little “gamle” to be trolling Nuart online like this? it’s a lil embarrassing buddy, we get it, you’re not happy with Nuart, but get over it hey. Nevertheless, wishing you a fabulous 17th May, have a drink, relax. There are more important things in life hey.

1 Like

Det kan neppe kalles trolling at jeg avkrefter din innledende påstand om at Stavanger kommune toner ned sin fokus på gatekunst?

Det at de har valgt en bedre skikket leverandør, iht deres egen evaluering, kan man vel ikke bruke mot dem?

I et demokrati får vi de politikerne vi fortjener, siden vi har valgt dem selv. Like de eller ei :blush:

2 Likes

Have a great day. Thanks for your contribution

1 Like

Uten at jeg har noe spesialkompetanse på dette vil jeg anta at det som var «galt» med søknaden til Nuart var det som ble skrevet i konklusjonen til kultursjefens anbefaling. At Nuart sin søknad forteller mye om hva de har gjort tidligere men lite om hva de har planer om å gjøre om de får pengene i år. Samt at største delen av pengene (jeg mener det var 700-800 tusen) var satt av til lønn og husleie og en mindre del til å produsere selve kunsten.

4 Likes

Not really, the 700 k is for the daglig leder, production staff and studio… of that, 200k goes back to the kommune in rent. Our last festival cost 2.5mill, so we’d still need to self fund it to the tune of over 1million. Which we have done for a decade. The model the kommune proposed, was1.5mill and applicants should deliver for that. The most they’ve ever granted Nuart in the past is 475k. Which is one of the reasosn we thought the festival model, was no longer sustainable. Traditionally they gave 475k, we paid rent of close to 200k, accountants 100k. Leaving 175k, you don’t get a single mural for that these days, let alone an international festival. Nuart was fundamentally self funded. We wish Nice Surprise and everyone involved in producing work on the streets all the best in the world. Looking forwards to seeing what the team come up with !

And just to be clear, the cultural bureaucracy and the Right campaigned hard to throw this out, it was the Politicians in the Red/Green majority that forced it through.

2 Likes

Jeg klarer fremdeles ikke å forstå din påstand tidligere:

«Quite a month considering the kommune’s attempts to tone street art in the city down.»

Med det du sier nå at kommunen har ØKT bidraget til gatekunst fra 475.000kr til 1.500.000kr årlig.

For meg er dette en dramatisk forbedring og det burde bety det motsatte: «attempts to tone street art in the city UP.» ?

Det at dere har husleie på 200.000kr og regnskap for 100.000kr betyr for meg at dere burde flytte til et rimeligere lokale og bytte regnskapsfører, da det er veldig dyrt for en festival uten aktivitet, men det inkluderer kanskje også drift av Nuart Aberdeen og Reed Projects og det kan man vel ikke forvente skal finansieres av kommunen?

1 Like

I wouldn’t worry it mate, afraid you’ll have to get your dopamine hits somewhere else. And sorry if moving you off the Nuart team caused you so much anguish. Not our intention. Feel free to drop me a mail or message if there’s anything I can do to help you get over it. And thanks for all the help over the years.

Fint om du kan følge reglene her på KV og diskutere sak istedenfor å forsøke med dine ufine grisetaklinger av personer.

Det er også fint hvis du slutter med alle disse hersketeknikkene dine. Du gjør det ikke enklere for omdømmet ditt når du holder på slik. Dette hører jeg fra flere, så kun et godt råd.

Og til slutt, jeg har aldri blitt tatt av ditt team. Jeg avsluttet VELDIG frivillig - akkurat på samme måte som jeg begynte som frivillig :joy::joy:

ok, have a fine evening.

1 Like

SNIK (UK) in STAVANGER : “OVERCOME”

It was an absolute honour to host our good friends Snik last week where the Nuart team came together to produce this gem of a work in Stavanger East as part of a larger project titled “Exhale” which kicked off in Utsira. For me, one of the finest works of public art in the city. Absolutely perfect site specific location that relates to the buildings history and identity, past and present, not to mention acting as a sister piece to the work on Tou as well as a contemporary companion to Hugo Frank Wathne’s “Monument for hermetikk-kvinnene” sculpture which stands close by.

Huge thanks to everyone who help this vision become a reality.

13 Likes

For de av oss som ikke kjenner til bygningens historie og identitet, hva er knytningen til dette motivet?

SNIK today announces EXHALE, a multi-site mural project spanning the remote Norwegian island Utsira and mainland city Stavanger. EXHALE explores our connection to nature, a notion Utsiran locals are well accustomed to – the small community lives in respectful harmony within the surrounding scenery’s cycle of growth, bloom and decay. SNIK’s interest in the natural world and its timeless encroachment into our lives found poignancy in that intertwinement. With a population of only 200, the island has previously played host to the works of numerous contemporary artists (Icy & Sot, Issac Cordal, Pichiavo, Borondo), and acted as a particularly fitting location for the first half of SNIK’s ten-day, four-mural trip. SNIK were delighted to be invited by UtsirArt to join this impressive roster of artists, which has been ever growing for the past ten years. Three murals were painted across the island to explore and amplify those associations – Pathways, Afterthought and Exhale – each chronicling the natural world overrunning and overwhelming calmly accepting subjects, the inevitability of floral abundance reclaiming the scene.

In collaboration with and supported by UtsirArt, and Martyn Reed of Nuart Projects.
https://vimeo.com/829851472

5 Likes