Spørsmål angående auksjoner

Har et lite spørsmål angående verdivurdering på kunst som blir solgt for på auksjoner, da tenker jeg på blomquist.

Hvis noe blir solgt på auksjon for la oss si 30.000kr. Kommer vel noen utgifter i tillegg til kjøpssummen. Er kunsten da verdt 30.000,- eller inkludert de ekstra avgiftene?

Tenker på en pøbel Lofoten liten som fikk tilslag 36.000,- kr nå i november, inkludert de ekstra utgiftene fikk jeg vite at den kom på totalt 45.000,-. Er den da verdt 36.000 eller 45.000,-? Er litt som å kjøpe noe fra utlandet til x verdi og måtte betale moms på varen. Betyr jo ikke nødvendigvis at den er verdt noe mer

2 Likes

Min erfaring er at man skiller på “hammer price” og den totale prisen etter “buyers premium” (salær). Men det er vel stort sett tilslagsprisen som blir ansett som verdien da dette er det markedet var villige til å by på aksjonsdagen. Salær er bare betalingen for tjenesten auksjonshuset gjør ved å tilby objektet gjennom sin salgskanal i deres nettverk. Salær må man alltid betale (satsen varierer, men normalt mellom 15-25%). Dette er en avtalt sats. Men selve budgivningen kan ikke avtales. Det er opp til markedet å avgjøre. Når de lager et verdiestimat blir samtidig en minstepris avtalt mellom partene. Slås objektet under minstepris er det med såkalt “forbehold” - dvs selger må godkjenne budet. Hvis ikke går det som usolgt og blir regnet som dødt i markedet i en tid fremover før objektet kan forsøkes solgt på nytt.

Men man må ikke forveksle med galleripriser. Galleripriser er en pris som blir til gjennom en diskusjon mellom galleriets kurator og kunstneren. Gallerier er en egen salgskanal akkurat som auksjonshus. De tar også betalt for sine tjenester. Hva de tar er varierende, men det gjengse er 30-50%. 30-50% høres grotesk ut, men de gjør en stor jobb. De tar seg av markedsføringen, stiller sine lokaler til disposisjon, kontakter interessenter, lager eventer, du kan låne med deg verk hjem, reiser land og strand rundt med arbeider for bredest mulig kringkasting.

Hva man foretrekker er opp til en selv. Et galleri setter høyere verdi på verk, men da er dette en fastpris med alt bakt inn i prisen. På auksjon er verdien ofte vesentlig lavere enn hva man forventer å få. Den psykologiske effekten skiller dog på at gjennom galleri føler man liksom at man får en “second chance” på verker. De henger jo der med en prislapp. Du kan gå hjem og tenke litt. På auksjonshus bygger de på at dersom du ikke slår til nå øyeblikkelig er verket borte for alltid. Derfor er budgivere ofte villige til å strekke seg lenger enn de egentlig ønsket - noen ganger lenger enn de egentlig har betalingsevne til.

Dette ble en kort novelle. :rofl:

11 Likes

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et godt og utfyllende svar :blush:

1 Like

Hei
Jeg vil bare påpeke at jeg ikke er helt enig i svaret over. Alle som kjøper hos Blomqvist f eks vet at salær kommer på toppen av kjøpsprisen, og dermed vil jeg anta at folk tenker over dette når de byr. Ja det er en pris for en tjeneste, mend et er likevel en del av en totalpris du betaler for et verk. Er det nå nylig solgt noe på blomqvist, og jeg skulle legge ut et helt likt trykk på finn så ville jeg sammenlignet min pris på finn med total kostnad kjøper har betalt inkl salær til blomqvist.

10 Likes

Altså, folk betaler jo også ekstra for den proveniensen Blomqvist (eller andre auksjonshus) gir kunstverket - så auskjonsprisene er nesten uten unntak høyere enn vanlig markedspris( finn.no). På finn.no er det fortsatt mulig å gjøre gode kjøp - det er det sjelden eller aldri mulig på Blomqvist. Nå snakker jeg generelt - for jeg ser at Gatekunst er en spesiell nisje som enda ikke er spesielt populær på det tradisjonelle Blomqvist, ei heller Christiania eller noen av de andre for den saks skyld.

5 Likes