Til helgen åpner Stavanger Secessions, en internasjonal kuratorisk festival, hva nå enn det betyr. Mye bra folk involvert og jeg tenker meg en tur til Stavanger fredag til lørdag for å få med meg dette. Hvis du er i Stavanger vil jeg anbefale å ta en titt på programmet.
Jeg liker måten du fremhever kuratorisk. Du trenger ikke svare, men jeg skulle likt å vite hvordan kuratorer er ansett innad i kunstverdenen.
For meg som betrakter er kuratorene stort sett så venstrevridde som det er mulig å bli. Det selv i en situasjon hvor jeg lånte ut noen bilder til en utstilling som det ble utgitt en bok fra. Bildene ble saklig beskrevet, men plassert i et forutsigbart narrativ.
Dette er selvsagt bare en anekdotisk fortelling hvor jeg har puttet inn noen fremmedord, men likevel, hvordan er kuratorer ansett?
Det er de selv som kaller det en kuratorisk festival (curatorial festival), og det er gøy å se hvor mye energi to franske kuratorer har brukt på å bli kjent med Stavanger sin historie, for så å sette sammen utstillinger og eventer knyttet til den.
Spørsmålet ditt er vel like vanskelig som å svare på hvordan blir kunstnere ansett? Som med kuratorer kommer de i alle størrelser, former og kvaliteter.
Noen høydepunkter fra mitt besøk. Fikk bare med meg den første dagen så gikk glipp av ganske mye.
Blackhaine performance
Emily Kraus hos Galleri Opdahl
Sandra Vaka
Yngve Holen