Sveriges Radio om Sveriges mest kritiserte gatekunstner, Dan Park

Sveriges Radio har laget et portrett av gatekunstneren Dan Park: LINK. Dan Park har laget gatekunst siden slutten av åtti-tallet - mer enn 25 år slik Sveriges Radio beskriver det.

Finnes det andre gatekunstnere i Norden som har holdt på like lenge som Dan Park? Jeg vet ikke om noen. (Noen av dere har tipset meg om gatekunstnere som har holdt på like lenge i andre land. Det ser ikke ut til å være mange.) Jeg blir imponert av sånt.

Men det egentlige spørsmålet handler om kunst. Hva er kunst? Det finnes en “omhet” i mye kunst som skiller kunst fra annen virkelighet. Jeg tror det finnes en slik omhet i Dan Parks bilder. Et bilde av et landskap er ikke landskapet men om det, et bilde av forholdet mellom hvite og svarte er ikke forholdet mellom hvite og svarte men om det. Magrittes pipe er et eksempel på omhet - som Dan Park i sin tur har laget en satire om.

Dessverre forstår ikke svensk rettsvesen omhet og lager mye trøbbel for kunstneren.

Tidligere kunstprofessor Lars Vilks er nevnt i radioprogrammet. Han holdt et foredrag i Oslo i 2014 om Dan Parks kunst som kan ses her: LINK. Han vurderer Dan Parks kunst historisk i forhold til punkbevegelsens estetikk og som del av en større etablert satiretradisjon.

Hvis en kunstners viktighet reflekteres i prisene han oppnår er Dan Park lite verdt, knapt noenting. Han klistrer kunsten sin på el-skap hvor den blir rablet over. Mye blir dokumentert på bloggen hans: LINK. Jeg vet ikke om Dan Park engang ønsker å tjene penger på kunsten sin. Siden han slår alle veier er kunsten hans innrettet slik at den alltid vil treffe en så liten potensiell kundegruppe som mulig. Felles for gatekunstnere som gjør det godt økonomisk er at de utfordrer etablissementet akkurat passe. Det er lite som er “akkurat passe” i satiren og punkestetikken til Dan Park.

Jeg tror at Dan Park en viktig kunstner fordi han er uvanlig treffsikker i sin kritikk av vanetenkning og falskhet. Resultatet er et slags ubehag som det er menneskelig å prøve å beskytte seg mot. Det kan skje ved fornektelse, ved å avskrive bildene hans som rasistiske eller nazi-propaganda. Antidemokratene reagerer på ubehaget med vold, som vanlig. Myndighetene reagerer med fengsel og forbud.

Dan Parks versjon av Magrittes pipe:

Bildet av Hitler som Makode Linde snakker om i intervjuet:

To av mine personlige favoritter som også er nevnt i programmet:

Disse fire bildene, og tre andre, er forbudt vist offentlig i Sverige. På nettet kan man se fotografier av svensk politi som bærer ut bildene fra galleriet de ble utstilt i. Situasjonen er absurd. Man blir minnet om andre tider og andre typer regimer. Bildene ble dømt til å destrueres, og Dan Park ble dømt til fem måneder i fengsel.

Jeg er glad for å kunne eie dem.

Har ikke vi (les Kunstveggen) vært igjennom dette før??

8 Likes

Det finnes en rekke graffitimalere og gatekunstnere som har vært aktive i Norge siden 80-tallet. Helt sikkert i Sverige og Danmark også, men den historien vet jeg lite om.

Internasjonalt er det mange. Kaws, Keith Haring, Cope2, Basquiat, Haze, Futura, bare for å nevne noen.

Resten av innlegget gidder jeg ikke kommentere

1 Like

Haring og Basquiat har vel strengt tatt ikke holdt på siden 80-tallet. De holdt på på 80-tallet, og fortsatte dessverre ikke utover det. Ellers så må jeg si at jeg ikke deler Istes oppfatning av Dan Park som en imponerende kunstner. Hans utrettelige kamp for ytringsfrihet derimot er mer imponerende(dog ville jeg brukt andre virkemidler enn å såre og krenke enkeltpersoner og folkegrupper basert på hudfarge, kulturell bakgrunn osv).

1 Like

Magnus har rett, det finnes mange!
Graffiti kunsten blir ofte skyvet til side i Norge, desverre, men den er i aller høyeste grad en del av gatekunsten og ikke minst er mye av streetarten i dag ett resultat av de første graffiti pionerene. Det overrasker meg hvor lite kunnskap og interesse det er rundt graffitikunsten på ett forum som er dedikert til gatekunst.

Uansett - fine startpunkter er Nug (Sverige), Beates (Danmark), Egs (Finland) og Coderock (Norge) som alle har vært aktive siden 80 tallet og som i dag er kjente kunstnere eller illustratører.

3 Likes

Korrektur: Bates, ikke Beates :slight_smile:

En god ting kan ikke sies for ofte.

Poenget var å gjøre oppmerksom på et grundig og godt radioportrett av en unik kunstner. Jeg håper det er plass til slikt selv på et forum som er trettende klisjefylt til tider. Litt Bjørneboe blant alle kioskromanene.

Takk for tipsene om navn. De skal undersøkes.