Beklager @Pinkerton @anon66149847 klarer ikke å se forskjell på alle navnene til urbane gate malere AFK eller Tøddel lyder likt i mine ører.
Tro for både min og dere på kunstveggen det er best å jeg sier takk for meg - jeg vil aldri med min vinkel og tilnærming til kunst bli annet en en leieboer i den verden dere på kunsteggen bor i. Noen av dere har kanskje lært noe, men tror det er best å sette stopp nu - 400 innlegg skrevet og 777 gitt.
Hjertelig hilsen fra Charlotte Av Reyni.
Vi trenger kunnskapsrike stemmer som din + noen som samler og er opptatt av andre kunstnere enn «massene», så jeg håper vi kan si «på gjensyn» God sommer!
Nå er ikke jeg noe afk fanboy bare så det er sagt. Ei heller tøddel og alle de andre svada folkene. Eier ingenting av denslags som omtales mest her inne. Men følte uansett det var greit å korrigere når du skulle tråkke ned et navn at det i det minste var riktig😀
Enig i det du skriver @Gulosten mtp at vi trenger kunnskapsrike stemmer, men samtidig var det vel ingen her som kom med skarp kritikk til personen som uttalte at AFK hadde nådd et nytt bunnpunkt. Med slike bemerkninger må man jo også forvente, og akseptere at enkelte vil melde seg på for å ytre sine meninger. Konstruktivt er så klart å forvente ved slike tilfeller, og det var vel også det som skjedde her?
Da stusser jeg mer på utfallet, og tenker at det var sikkert 399 gode innlegg, 777 flotte hjerter og lykke til på andre arenaer. Vi må ha rom for gode konstruktive diskusjoner, og ønsker en ikke det velkommen så er kanskje ikke dette riktig plass når en melder seg ut på den måten. For ordens skyld. Jeg eier hverken Tøddel eller AFK i min samling.
Litt brutalt sagt kanskje… men… ja…
Ja, gnageren du kan stusse på utfallet -
Har i lenger tid tenkt å trekke meg ut av kunstveggen, ett familiemedlem som er på ferie her nå og har fått seg en liten stilling fra høsten på samme arbeidsplass som meg, oppfordret til å prøve meg på kunstveggen igjen.
Når jeg logget inn på veggen etter 3 - 4 ukers pause lå det 37 meldinger i innboksen om spørsmål hvem er kunstneren, hva er verdien osv…
I 9 år har jeg vært til disposisjon frivillig for medlemmene, med gratis vurderinger, råd og lange granskninger av tilsendt materiale for å finne ut av kunstnernavn og verdi.
Jeg har gjennomført det for jeg mener vi skal dele av lærdommen/kunnskapen vi sitter på og ikke stenge oss inne på et kontor.
Det er ikke “bare” 399" gode innlegg som ligger bak min deltakelse her, det er et hart arbied jeg har lagt ned for å hjelpe felleskapet.
Gatekunst er ikke mitt spesialfelt, det er få med min yrkesbakgrunn og utdannelse som har - den eneste jeg kan tenke meg er Diba Pakzamir.
Gode diskusjoner er bra, men en gang kan det renne over for de fleste av innestengt frustrasjon. Jeg ser gleden derre har over urban kunst den deler ikke undertegnede - har i slutten av Juni vært en tur å besøkt bekjente i bransjen i Norge, alle jeg snakket med delte mitt syn på urban kunst i hovedtrekk - det er noen få som har en fremtid på verdensbasis i denne sjangeren over tid, det pøses ut verk som ikke har noe med kunst å gjøre, men det er få som ønsker å snakke om det offentlig, spesielt i galleri/kunsthandlersegmentet.
Det er i dette skjæringspunktet jeg og de fleste veggens medlemmer aldri vil komme til enighet selv ved lange diskusjoner, noe jeg ikke har tid eller ork til å begi meg inn i nå - har prøvd, kløften er for stor mellom våre ståsteder.
Mitt ønske fra begynnelsen av var å lære bort om kunst jeg brenner for og få noen av de som kaster bort sine hardt arbeidede penger til å begynne å se på andre typer kunst.
Men føler mange, ikke alle har fellestrekk med feks akp-ml bevegelsen på 70-tallet, der de ikke kunne se andre veier en den doktrinen sa.
Jeg forlater dere, men ønsket å gi dere mere bakgrunn for mitt utbrudd i går.
Og til gangeren du kan kalle meg @julia eller Charlotte og ikke personen, det er ganske kaldt og kjølig fra din side. Har i de årene her aldri kalt noen noe så arrogant.
Ha et fint liv alle sammen og tenk på alle som nå er fattige i dagens verden og hvor heldige vi er som kan kjøpe oss kunst, uansett om det er urban kunst eller andre retninger.
alt godt til dere fra Charlotte Av Reyni aka Julia.
Ja, det er et skille mellom de med kunstutdanning og de som ikke har det. Heldigvis har jeg min egen formening om hva kunst er og det er de verkene som gir meg en eller annen følelse og de verkene som jeg ønsker å se igjen. Da er det ett fett om det er urban kunst på gata, eller om det henger på et museum. Men det er som oftest urban kunst og spesielt gatekunst som fenger meg mest. Kunst er det uansett.
Bryr meg fint lite om en med kunstutdanning har en annen formening og sier at det ikke er kunst. Min erfaring er at de som kommer for langt inn i kunstens utdanning ofte får en veldig sær kunstsmak og etterhvert et snevert syn på hva kunst kan være.
Kunstveggen er på mange måter et miljø som gir og tar. Noen tar mer enn de gir, og andre det motsatte. Det er jo slik nettsammfunn fungerer, på godt og vondt. En velger selv hvor mye en ønsker å bidra, og jeg er ganske sikker på at alle de sjelene du har hatt kontakt med setter pris på den hjelpen de har fått. Det er jo på mange måter også belønningen i slike fora. Ref. kommentaren din under;
Du ble omtalt som person da jeg oppfattet det slik at du hadde forlatt denne plattformen. Da refererte jeg deg i den formen da jeg tenkte du ikke ville være tilstede, og anonymisere det noe da du ikke var her for å svare. Så det var faktisk mer til hensyn enn å gi deg en kald skulder.
Deling av kunnskap er veldig bra, og det er noe nettsammfunnet på kunstveggen trenger. Flere som deler sin kunnskap, men samtidig må det jo balanseres. Om du tar et lite steg tilbake, og reflekterer litt over hvordan du ordlegger deg over. “Kaster bort sine hardt arbeidende penger”. Er det å kaste bort mine penger om jeg kjøper noe jeg anser som verdt de pengene, og ønsker få på veggen urban kunst? Og hva sier kommentaren din om min eller andres vurderingsevne, eller smak for den saks skyld. Det kan fort oppfattes av den som leser det som nedlatende eller kritikk. Litt velment tilbakemelding der altså da jeg har sett flere innlegg i litt samme gate.
Håper du får en fortsatt fin sommer Charlotte, og nyter de neste dagene med besøket.
Det skille er heldigvis blitt mindre. Jeg har flere venner som er kunstutdannet, og har familiemedlem som har undervist på KiB i mange år. Deres oppfatning er at gatekunst har for mange åpnet dørene inn til annen kunst. Meg selv inkludert. Jeg hadde aldri dratt på kunstmuseum i ulike europeiske byer hadde det ikke vært for at gatekunsten vekket min interesse.
Innlegg oppsummerer din følelse av en ny global kunstverden - alle kan delta i diskusjonen og ha sine meninger. Er ikke den største samleren selv, men kjøper et par bilder i året.
Er bare innom her i rykk og napp, Street art fenger meg ikke og forumet skriver mest om det.
Har merket meg dine innlegg, de er lærerike og ikke handler de om nye slipp og skryt av hvem som har kjøpt det nyeste hippe.
Kjipt ikke forumet tar bedre vare på sånne som deg.
Takk for svaret på mitt spørsmål tidligere.
“Mitt ønske fra begynnelsen av var å lære bort om kunst jeg brenner for og få noen av de som kaster bort sine hardt arbeidede penger til å begynne å se på andre typer kunst.”
Med en nesevis kommentar som dette kan du for min del fint pakke sakene dine og sette nesa en annen vei.
Å melde at vi som setter våre «hardt arbeidene penger» i urban kunst er bortkastet penger, kjente jeg var i overkant provoserende.
Energi som dette føler jeg ikke hører hjemme på en plass som dette.
Og det er vel derfor hun er borte og nå får dere en til som forlater forumet. Bye Bye.
Trist lesing. Når folk har andre meninger enn deg selv så kan de like gjerne ikke være en del av et forum? Om du ønsker ekkokammer så tror jeg du er på feil sted.
Å bli krenket av andre sine meninger sier mer om den som blir krenket enn noe annet. Reflekter litt over det og kom tilbake med en mer voksen tilnærming når du er klar for det.
Svar-hvit tenkning er det verste jeg ser, spesielt når det nærmest krever at det ikke er plass til andre på et forum som er tiltenkt alle (ALLE)…
Uff og huff, nå ble jeg oppgitt på forumet sine vegne.
Å mene at noen kaster bort penger fordi de ikke har samme smak og mening som en selv mener jeg er svart hvitt tenking, og ikke hører hjemme på en plass hvor folk skal dele og nyte all type kunst.
Jeg mener 100% at den type holdning ikke hører hjemme på et forum som dette, og at om hun ønsker å forlate forumet så gjør hun det.
Dette er en plass hvor man skal dele det man er glad i og ikke tråkke på, hvilket jeg absolutt mener hun gjorde i dette tilfellet.
Hvordan er dette mindre svart/hvit enn hva Julia skriver?
Skal det ikke mer til enn at noen har en annen mening enn din egen før de mister sin rett til tilhørighet?
Har du så liten tro på egne kunstkjøp at du må ansvarliggjøre andre som er uenig med deg når de sier i mot deg? Da er det de som er problemet?
Ser du hullene i tankegangen din? Da er vi plutselig ikke på et åpent forum for alle lengre. Men i et ekkokammer for urban kunst.
Mener du oppriktig at vi ikke trenger andre input fra folk som er ulik den generelle mening her inne?
Jeg mener det selv er ganske frekt å skrive at folk kaster bort pengene sine ved å kjøpe den kunsten flere av oss liker her inne, var denne type kunst som dro meg inn i kunstverden som jeg er veldig glad for, her er det masse fint!
Selv om jeg ikke er så stor fan av all kunsten som blir lagt ut her ville jeg da aldri snakket ned om kunsten å sagt det var bortkastet penger, syns du det er innafor?
Men ja, hent klart folk må få ha sine egne meninger! Er jo akkurat derfor vi er her. Vi har jo diskutert lanseringer tidligere hvor man er veldig uenig om det er en god eller dårlig release ( Scuba og Mr.Jago sin nå sist ) det er sunt mener nå jeg.
Jeg syns vi alle skal respektere hverandre og ikke komme med sånne kommentarer angående kunsten kanskje opp til 90% samler på her inne? Ikke engang om det er kunst kun ett par her inne også liker.
Smaken er som baken og delt! Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle likte akkurat det samme! Men her på kunstveggen hører det ikke hjemme å verken slenge drit eller snakke ned kunsten til noen. Vi alle skal respektere hverandre og kunsten.
Er du redd for å bli utfordret på smaken din? Må alle like det samme som deg? Må alle være like?
Skal vi alle kjøpe Rolex og ha LV vesker? Skal vi gå med Canada Goose jakke når det er kaldt ute? Kjøpe tesla fordi det har naboen? Er det farlig å skille seg ut? Eller er det usikkerheten til den som blir krenket som kanskje er problemet?
Man velger selv hva man tar til seg. Om noen har en ulik mening enn deg så er det helt lov. Det betyr ikke at verken du eller motparten har rett. Det betyr at vi er forskjellige. Og det er HELT ufarlig.
Mulig jeg formulerte meg dårlig.
Enkelt å greit så mener jeg at alle har hver sin smak å det syns jeg er BRA. Jeg følger overhodet ikke strømmen alltid med kunst/klokker/bil eller lignende.
Men å si at enkelte kaster bort pengene sine dem har jobbet hardt for som dem legger inn i kunst syns jeg er frekt. Mulig jeg er en liten snowflake, men ja…
Veldig tydelig at du på lik linje som meg har en trang til å dele en mening om dette, så hvorfor er din kritikk til meg og mine meninger mer greit en min kritikk til hennes meninger? Av fet faktum at jeg støttet opp under hennes ønske om å forlate forumet på bakgrunn av hennes utsagn om at alle som handler urban kunst har hue opp i ræva og må lære å investere i rett kunst?
Til å starte med å sitter ikke jeg på kunst for å investere, men for å nyte og sette pris på.
Jeg trenger derfor ikke mennesker som kommer hit å forteller meg at jeg bruker penger på feil ting. Den jobben er samboeren min sin.
Jeg mener oppriktig at de fleste av oss her inne respekterer andres meninger, og vi vil på ingen måte ha noe ekkokammer.
Men i all ytring av meninger synes jeg det er viktig at en prøver være litt reflektert og konstruktiv. Når folk velger å forlate forumet fordi folk svarer på det som enkelte oppfatter nedlatende eller kritikk. Da synes jeg de bør stoppe litt opp, og reflektere litt faktisk hvordan de selv oppfattes. Ja de som velger å melde deg ut altså. Det var da ikke slik at noen var ufin. De påpekte bare at det var feil ref til kunstner…
Jeg er ikke krenket her altså, bare prøver se ting fra litt flere sider av saken. Og mine betraktninger tilsier at det på ingen måte er svart/hvit her…
Trang til å dele min mening? Jeg stiller deg spørsmål, regner med du kan stå for det du sier? Spesielt når det ytrer at du tenker de som har ulik mening enn deg bare kan forlate forumet.
Hva hun mener er irrelevant. Det er ekskluderingen jeg kommenterer. Derfor må du stå for det du sier og forklare deg for alle her inne. Jeg kan ikke stille meg bak dine påstander, det må du selv gjøre.
Hvis du kjøper for å nyte, hvorfor lar du deg da krenke av at hun mener noe annet enn deg? Såret hun følelsene dine? Har du hørt om å la det andre sier gå inn det ene øret og ut det andre? Om du er så uenig så tror jeg flere ville satt mye mer pris på et konstruktivt svar i stedet for å hoppe rett på at det er helt greit at Julia forsvinner fra forumet.
Trist at @Julia firsvinner. Et friskt pust i en ellers grå tilværelse. Selv om jeg for min del ikke alltid var enig i hennes utsagn.
Jeg tenker det kommer tydelig nok frem at jeg står for mine meninger og kommenterer rundt dette.