Temperatur og lysforhold

Ved kjøp/salg og plassering av kunst, hvor stor påvirkning har direkte sollys og stor temperatur endringer over tid på trykk og Canvas? Er det noe man bør være obs på ved kjøp av eldre trykk og hvor stor effekt har UV glass? Håper å kunne starte en tråd som kan gi tips til forumets medlemmer til å ta godt vare på kunsten sin.

3 Likes

Jeg lurer også på dette .Anyone?

Les denne
http://www.ukiyoe-gallery.com/sunfade.htm

1 Like

Mao UV-glass ser bare fint ut?

Although not precise or scientific, we hope that this simple and easily understandable experiment has PROVEN to the reader that “UV-shielding glass” offers at best a very minimal degree of protection from sun-fading exposure. Indeed, it now seems obvious to us that collectors who rely on “UV-shielding glass” to protect their prints are being seriously mislead by marketing claims provided by these glass manufacturers.

Clearly, the best overall advice we can now offer to collectors is to minimize (or entirely eliminate) the light exposure which meets his/her print collection. As suggested previously, prints on display should NEVER be hung onto walls exposed to direct sunlight. Any wall display locations should thusly be selected with an eye towards minimizing sun or other continuous light exposure.

Hadde vært spennende om en rammemaker kunne svart på dette. Har selv brukt mange tusen på UV-glass :grinning: ser jo veldig bra ut.

1 Like

Å lene seg på et UV. beskyttende glass å tro du bare kan henge bildet opp hvor som helst vil være dumt. Direkte sollys vil uansett falme alt som blir utsatt for det. Et refleksfritt og UV beskyttende glass er i første omgang dritlekkert og luksus, men vil helt klart bremse skader fra UV stråler til et visst punkt. Denne testen høres litt bastant og naiv ut, spør dere meg :slight_smile: Papir og papp er et levende materiale og vil UANSETT reagere på luftfuktighet, varme og kulde (temperaturforandringer) Det skjer med gjevne mellomrom at mine kunder kommer å sier: Det må være noe feil med innrammingen du har gjort, for passepartouten bølger seg, eller; trykket har blitt helt bølgete. Velkommen til livet :wink: det er nok som regel slik at bildet har hengt i et ustabilt miljø. Å bo i nærheten av sjøen feks, er et ustabilt miljø. I Oslo feks forandrer luftfuktigheten seg drastisk, det samme med temperaturer natt/dag. Det viktigste er at innrammingen ikke er helt trang/ gir mulighet for at trykket og pappen får lov til å bevege seg litt. Lufteluker, panelovner og peiser er kjempe ustabile miljøer forresten. (Disse tingene tenker ofte de billigeste rammemakerne ikke over.)

Spør gjerne hvis dere lurer på noe.

7 Likes

Nå er det mye stoff der ute på dette, men av ren egen erfaring med lerreter, så har jeg aldri hatt kunder som har rapportert noe om famling , flaking eller discolorization, selv om glazingen jeg bruker visstnok har en sjans for dette. Det betyr ikke at det kommer til å skje, bare at det er mulig. På malerier er det stort sett da snakk om litt gulning.

Når gjelder canvas så er det eneste problemet som er litt irriterende, at vi i temperaturforandringer i norske forhold får en blindramme som har en tendens til å bøye seg, det vil si stikke litt ut fra veggen over tid (ikke i vater), dette er fordi tre helt naturlig gjør dette. Vil man unngå at treet vrir seg til temperaturen, bør man kjøpe blindrammer i stål, og det er veldig få kunstnere som bruker det (det er nok bare tradisjon for tre, dessuten er det billigere). Man kan dog betale litt for å strekke om lerret hvis man syns det er et så stort problem at man vil gjøre noe med det.

Så lenge filmen i maleriet er fleksibel, skal ikke flaking være noe problem når det blir veldig varmt eller kaldt for maleriet. Akrylmalerier hvor det er brukt mye vann (renneteknikker uten polymer) har større sjans for å flake av om noen år (jeg bruker polymer og aldri vann, det gjør at malingen får en solid film som ikke flaker - polymer er det som binder akrylpigmentet sammen).

Det var litt kort oppsummert.
Håper det var til hjelp :slight_smile:

  • Ingrid

Kan skrive under på dette. Bra svar!