Tips angående printing og salg (fotokunst)

En venn av meg (Rune Carlsen) har de siste +/- 10 årene tilbragt mye tid som naturfotograf. Han har etter hvert en solid portefølje, og har solgt litt bilder (prøvetrykk) til venner/bekjente. Nå ønsker et firma å kjøpe inn om lag ti bilder.

Bildene skal være spent opp på blindramme, typ 90x60cm.
Et trykkeri tar seg av dette (antakelig Sandnes Fineart, selv om bildene skal henge i Oslo). Pris vil visstnok være 1100kr per bilde/lerret.

Spørsmålene er:

1. Hva er gangbar og vettug salgspris for disse ti bildene?
    På hytteveggbilder.no ligger tilsvarende str på 8-9k per stk. Der er opplagene på 15.

2. Bildene til Carlsen vil da være 1/1, dersom han kun lager ett trykk på lerret i denne størrelsen én gang, ikke sant?
    Altså en serie på 10 bilder, med 1/1-nummerering.

3. Det er mulig at han trykker opp tre stk av hvert bilde, for å smi mens jernet er varmt, og da ha opplag på 3 på hvert bilde. Ikke sant?
    Eller kan han like greit kalle de Artist Proof, selv på så lite opplag som 1/1?

Fint hvis noen kan bidra med mer innsikt enn hva jeg kan. Tips tas imot med takk!:slight_smile:

Her er et lite utvalg av bildene hans (personlig foretrekker jeg de i sort/hvitt. Har et sjøl)

6 Likes

Jeg er ikke sikker på disse reglene selv, men er det ikke 10% av opplaget? Om han da lager 1/1 er det vel ingen AP på disse?

Som sagt jeg er jo ikke sikker, men sånn jeg forstår det om man kun kan lage 10% AP

2 Likes

Mulig @Iste og @Julia kan si noe om dette? Vet ihvertfall at iste har en forkjærlighet for photo, så sikker på at han kan være veldig behjelpelig bl.a. Julia er jo selve guruen på forumet her😅

1 Like

Bra innspill, Tage. Jeg skulle akkurat til å poste denne:

Jeg vet heller ikke. Man må vel få lage et par AP selv om opplaget er så lite som 1?
@Gard og/eller @azidops - en av dere (eller andre) kan gi et oppklarende svar? :pray::blush:

Det har for øvrig vært et par henvendelser om hvilke bilder som skal printes. Det er fortsatt uvisst, men her er hjemmesiden hans med et utvalg bilder.

https://www.runecarlsen.photos/

Hvis det er interesse blant noen i forumet, så kan helt sikkert opplagene utvides :slight_smile:

1 Like

Syns han hadde mye fint og virker som en dyktig fotograf! Kunne godt tenkt meg noen av bildene hans på veggen

1 Like

Det er lite regler, som gjør svaret litt mindre konkret. Normen er 10 % AP, men typisk kommer dette fra fysiske trykkeprosesser (silketrykk, litografi etc.) hvor man gjerne lager opp litt mer enn opplaget hvis noe ødelegges i frakt etc.

For foto, kan man tillate seg “print as you go”, hvor man holder oversikt over hva som er trykket og nummerert, og printer opp etter hvert som ting selges.
Hvis canvas størrelse 60x90 er en størrelse Rune tenker han vil selge eller lage av andre motiv, bør man selv tenke hva et passende opplag er - for enkelhets skyld kan han feks tenke at alle motivene i denne størrelsen og mediumet har opplag 3. Så selger han 1/3 av disse 10 motivene nå, og kan printe opp 3 stk senere (2 i opplaget og 1 AP). Siden det ikke er noen regler, kan han selvfølgelig lage flere enn 1 AP hvis det trengs - men greit å ta noen standpunkt her for kundenes del.

Det er selvfølgelig mye enklere om Rune tenker at dette er en størrelse ingen andre vil ha, da ville jeg printet opp 10 stk og nummerert de 1/1 og tenkt lite mer på det.

Størrelse og medium tillater egne opplag, men hvis man ønsker eksklusivitet bør man prøve å unngå at det går inflasjon i det.

Angående prising synes jeg det er vanskelig - hytteveggbilder virker som et greit utgangspunkt for prising - men det kan også være for lavt priset. Det kommer i stor grad an på hvor høy kvalitet man leverer. Jeg ville hatt et enormt fokus på at print og materialer er top-notch, for å bygge en merkevare.

5 Likes

Det Carlsen må ta stilling til er segmentet han ønsker å henvende seg til.

1. Er han kunstner eller dekoratør.
  2. Tar utgangspunkt i en begynner karriere som kunstner.
  3. Han må finne seg en kopist som han kan samarbeide over tid.
  4. Er det kun fotografier på lerret han ønsker å arbeide med, som i nevnte tilfelle eller skal han arbeide med flere medium er det ennå viktigere å ha en fast å samarbeide med.
  5. Opplag på foto har ingen fast mal, men tar utgangspunkt i opplagene til de etablerte foto kunstnerne. NB: lager han et opplag over 30 er det i Norge mva på det, hvis ikke loven er endret de siste par årene.
  6. Opplag 1/1 er et unikat og han kan ikke ha A.P - som den franske duoen Pierre et Gilles. Opplag 3 + 1 A.P, noen lager 2.A.P personlig synes jeg det er for mye. Opplag 5 til 10 + 2 A.P. Opplag 25 + 3 A.P. Opplag 100 + 10 A.P. Men generelt er det ikke noen fasit, men over tid er det lurest å ikke sjonglere for mye med forskjellige opplag, størrelser, teknikker. Det grelleste eksempelet er kanskje Dag Alvenes: Selvskutt - der lager han nye størrelser, opplag, teknikker konstant etter de er solgt ut.
  7. Tre størrelser synes jeg er maks, og mest brukt de siste årene. Men i dette tilfellet er en grei løsning å gjøre som Ulrik skriver å la denne utsmykningen være 1/1 i denne størrelsen, som en prøve. Han kan heller se på responsen og lage et opplag om kundeunderlaget er tilstede - om han ser denne størrelsen slår ann kan 1/1 være hans A.P og f.eks skrive med romertall I/I, så skiller han dem fra et fremtidig opplag.
  8. Prissettingen er vanskelig, ca 12000-15000 NOK er en grei pris for denne størrelsen.
8 Likes

Stiller meg bak det Julia skriver. Viktig poeng med opplag er som sagt dette med maks 30, ellers må det legges på mva.

Fotografiet er originalen her og om noen ønsker eksklusivitet så bør de betale for det. Det som ofte lønner seg er å gi flere valg, med et av valgene som det primære prisen man ønsker å få betalt.

Man kan for eks tilby eksklusivitet for hvert bilde på 25.000 k (dette er høyt, men også poenget) eller selge dem for 12-15k hver, men da har han mulighet til å lage opplag på 10-15 senere på papir. Dermed får han en god pris hvis de aksepterer og slipper å binde seg til å aldri produsere mer igjen.

1 Like

Tusen takk for meget utfyllende og oppklarende svar, @Julia @Ulrik og @azidops !
Her var det mye jeg ikke visste - og heller ikke fotografen, som takker så meget.

Om han vil omtales som kunstner eller dekoratør (ref: @Julia ) skal jeg ikke si sikkert, men jeg tipper at han iaf ønsker at bildene anses som mer enn generisk «IKEA-veggpryd». Det blir opp til publikum å bestemme da :slight_smile:

Carlsen har lagt ned tusenvis av timer, både i felten og i redigeringsarbeidet i de siste 8-10 årene. Vi ble kjent i studietida, så jeg vet hvor oppslukt og ærgjerrig han blir i alle deler av arbeidet :nerd_face:
Han har tidligere blitt spurt om å selge bilder, men det er først nå i den siste perioden at han har vært tilfreds/trygg nok med arbeidet til å slippe bildene sine.

Jeg har iaf fått et helt helt annet syn på fotokunst etter å ha sett hvor mye arbeid og planlegging det ligger i ett bilde - både før og etter selve knipset.

Ett siste spørsmål, bare: signeres det på baksiden, eller nederst på selve lerretet?

2 Likes

Signeringen er opp til kunstneren.
På lerreter er det vanligst å signere på baksiden når jeg ser på andre norske kunstnere, som har printet på lerret - Tom Sandberg, Dag Alveng, Rune Johanssen, Mette Tronvoll signerer eller signerte på baksiden av lerretet. + COA.
Estetisk synes jeg personlig signatur på selve fotoet er forstyrrende, men det er smak og behag.
Et obs ved signering bak på selve lerretet, har opplevd på noen utstillinger bla på en med Mette Tronvoll signaturen har syntes igjennom på lyse partier - var utstillingen med foto fra Rena Leir - det kan løses ved å signere på blindrammen eller teste ut forskjellige skriveredskaper. Har sikkert også noe med tykkelsen og strukturen i lerrete hvor mye blekk/tusj/malig/kull det suger.

2 Likes

Husk at det er MVA på alt over 25 i opplag når det gjelder foto

Åja, og der så jeg du hadde skrevet det også :slight_smile:

3 Likes