Tips nr. 1 for å lage bedre street art

Lurer du på hvordan folk som Kong Halvor som er Norges-kjent igjennom Asker Farvehandel ved russebuss-maling med Tes fra Asker lager muralsa sine (murverks-maleriene sine, kan også være betong, men kalles mural på engelsk)?

Jeg personlig blir absolutt ikke imponert når jeg ser gatekunstnere som har blåst opp bilder med Photoshop-teknikken der man bruker et eldgammelt Photoshop-filter “Posterize” og så lager en grid (rutemønster) og så det eksakt samme f.eks. 3 ganger større og gjentar linjer. Det er andre året tegning/form/farge som “alle” kan gjøre, og det er fortsatt utrolig mye av det.

Det kan kanskje gi kjappe wows av folk som ikke kjenner teknikken. Men ikke meg - langt ifra.

Så selv om proffe portrettmalere også bruker masse oppbygningsteknikker som å tegne en oval sirkel først for å deretter legge til øyner på en diagonal linje osv, så er det som imponerer meg håndlaget til dyktige kunstnere. Det er derfor den teknikken med “Posterize” selv om den kan skape naturalistiske bilder, faktisk blir “for” nøyaktig siden det ikke er tegn til naturlig håndlagd og det blir staccato.

Men - Kong Halvor bruker prosjektor som til film. Han går til og med om natta for å få det mørkt nok til å se, og da kan man både “tegne av” samtidig som man får mer naturlig håndlag. Så selv om “avtegning” også er sett ned på av mange, er det i hvert fall hakket over Posterize.

Så det å sette en prosjektor på et bord med hjul som kan settes sperre-brems kan man lage veldig bra bilder med. Som da viser et bilde man har valgt som motiv.

Anbefaler utendørs lerret-maling ved å bygge et lite tak med god naturlig lufting på hver side og god klaring for god dunst-vekkblåsing om man vil male lerret, for øvrig i god avstand fra sårbare overflater for blåse-støv med malingsinnhold, samt godkjent maske.

Språklig betydning mural fra engelsk er vel egentlig fra latin murus i entall/muri i flertall og muralis når det er på mur/betong vegg/tak som i mye street art.

1 Like