Tips/råd til å henge på vegg

Fant ingen tråd for dos & don’ts for å henge opp kunstverk. (Irettesett meg om det finnes)
Dette er så klart helt avhengig av stil og smak, men dette kan være en tråd for å dele erfaringer hva gjelder å henge opp kunstverk. Det er helt sikkert mange her inne som har borret i veggen, hengt opp kunstverket for så å gjøre seg en erfaring rikere på hva som skulle vært anderledes. Det være hvor langt fra tak/gulv, høyde over sofa, kunstverkets størrelse ift. veggstørrelse, nærheten til TV, etc.

La oss dele erfaringene slik at de mindre erfarne (bla. undertegnede) slipper å gjøre samme feil :slight_smile:

3 Likes

Her er noen. Tror du vil finne flere lenker om dette tema.

[Henge opp innrammede bilder på gipsvegg

Anbefaler laservater, og sørge for at alle bildene i et rom henger med samme midtpunkt. Altså at midten av alle bildene er i samme høyde. Det gir en fin symmetri selv om bildene ikke er samme størrelse.
Her avhenger det selvfølgelig av takhøyde, men normalt sett rundt 150-160 cm fra gulvet til midten av bildene pleier å være fint. Jeg har selv 155 cm.

5 Likes

Veldig godt råd! Ser at jeg ubevisst har havnet rundt 151cm fra gulv og har tenkt tidligere at det gjerne kunne vært løftet 4-5cm opp, ift min høyde på taket (275cm).

Det finnes jo regler for hvordan man skal henge opp og installere kunst, men det blir jo lite personlig hvis man skal følge reglene til punkt og prikke. Henger simpelthen opp slik jeg selv føler er riktig.

Eneste regler jeg følger er å la kunsten få litt albuerom. Lar skulpturer stå litt vekk fra vegger - enkelte ganger nærmest midt i rommet for å gi den plassen de fortjener. Og monumentale verker får alltid egne vegger alene, slik de skal. Samt at alle vegger må være i hvitt. Moderne kunst ser alltid best ut i hvitt. Grått blir rart. Moneygreen og sennepsgult passer klassisk kunst med forgylte rammer.

Har i fremtiden lyst til å gi kunsten enda mer rom. Gi hvert arbeid mer effekt. Bygge litt dramatikk. Rake motsetning av mine foreldre som mer eller mindre har tapetsert alle vegger med kunst.

6 Likes