Oppheng / Hengsler (istedenfor vaier)

Har noen innspill på hvor man kan få kjøpt slike hengsler til å henge opp rammene med?

Ønsker å bytt til slike/like hengslee på alle rammene mine, og gå bort fra vaier, hovedsakelig for å unngå at rammene henger ut fra veggen i toppen (se bilde under).

Tips/erfaringer folk ønsker å dele?

Hvorfor er du imot at de henger ut oppe? Er jo igrunnen bare stress med 2 fester. Da må ihvertfall vateren frem😳

Hvis festene til vaieren er høyt oppe på rammen, så vil ikke bilde henge ut like mye som ditt gjør her…

1 Like

For å få bilder med vaieroppheng til å henge (nesten) helt inntil veggen er det viktig at vaieren henger helt inntil veggen og ikke langt ute på skruen. Skruen må også nesten helt inn slik at ikke skrivehodet dytter bilder ut fra veggen.

2 Likes

Får prøve litt triksing med skruene og festepunkter av vaieren da! Ønsker bare å unngå skygge i toppen av bilde. Har her hengt det ut for å demonstrere effekten, det er ikke så mye luft vanligvis, men nok til å “plage” meg…

Men om eg skulle ende med oppheng/hengsler, noen som kjenner til hvor mang får tak i slike?
Bør man spørre rammeverkstedet om å få kjøpt via dem?

Ett par gode alternativ jeg har brukt som du får hos rammemaker.

1 Like

Rammemakeren jeg bruker har «1000 forskjellge» oppheng å velge i mellom, men jeg pleier generelt å bruke wire da det forenkler opphengingen,men som azidops sier,så må skruen tett inntil osv…
Vil tippe din rammemaker også har er utvalg av forskjellige oppheng. Dumt å bruke penger på dette i ettertid,når du har betalt tusenvis av kroner på innramming.

3 Likes

Jeg bruker 3M Command som jeg limer på ramme og vegg, en slags borrelås.
Lett å fjerne igjen uten at den setter merker.
Da ligger ramme helt intil vegg og går ikke ut av vater, selv om folk smeller med dørene :slight_smile:

Det første alternativet du lister der eller noen liknende er helt klart å foretrekke. Man kan også måle slik at man får skruene under den skrå delen. Da trenger ikke skruene være 100% i vater, for da kan du justere dette selv.
Men vil anbefale alle å skaffe seg et laservater, dette gjør alt oppheng mye enklere.

Bilde bør vel ikke henge «klistret» på veggen mtp. kondens? Spesilt på yttervegger hvor det er større fare for temperatursvingninger. Om ikke rammemakeren monterer det, så limer jeg på små «plastikkdotter» nede i hjørnene. Noe som sørger for konstant luftsirkulasjon bak rammen, samtidig som bilde henger litt rettere på veggen.

1 Like

Møbelknotter kan også brukes, anbefales av både estetisk hensyn, luftsirkulasjon og for å beskytte veggen! :slight_smile:

Møbelknotter heter det vel​:joy::+1:

Alt finnes nesten gratis på ebay, Gratis frakt til og med. Her:

https://www.ebay.com/itm/20pcs-Iron-D-Ring-Photo-Picture-Frame-Hanging-Organizer-Hooks-Hanger-w-Screws/272934250532?hash=item3f8c262824:m:mpm3VoL5Dgwteq__jqZqOFA:rk:37:pf:0

1 Like

Takk @notpc og alle andre for mange gode innspill ! Godt å se litt hjelpende forumånd nå i hektiske førjulstider :christmas_tree: :tada::grinning:

Biltema kr.39.90

image

1 Like