Tips til en nybegynner - kjøpe original?

Hei alle kunstinterreserte!

Jeg har nettopp begynt å interessere meg for kunst da vi i husholdningen har begynt å se etter noe å ha på veggene. Jeg er av den oppfatning av at dersom vi først skal ha noe på veggene så vil jeg ha noe “ordentlig” og ikke IKEA/Bohus bilder eller plakater med evig opplag. Fruen er ikke nødvendigvis enig. Hun vil bare ha noe “fint”, men det er en annen diskusjon.

Uansett, jeg er kunne tenke meg noen tips og triks fra dere som er mer bevandret i denne verden enn meg. Hva bør jeg for all del unngå? Hva bør jeg se etter?

En annen ting; jeg kom over et originalt maleri på canvas av en mer eller mindre ukjent kunstner (norsk street art kunstner). Både jeg og fruen likte bildet (sjelden hendelse i seg selv), men jeg er usikker på om det er et fornuftig kjøp. Ikke det at jeg er så opptatt av profitt, men jeg ønsker heller ikke å kjøpe noe som er verdt 0 med en gang jeg går ut av galleriet. Selv om det er en ukjent kunstner er jo ikke verket gratis. Prismessig ligger canvaset på rundt 10k. Er det mer fornuftig å gå for f.eks et trykk av Dolk/Pushwagner/Martin Whatson/etc i samme prisleie?

På den annen side så tenker jeg at når jeg først skal ha noe på veggen hadde det vært artig med en original. Kan alltids supplere med trykk senere. Antar at det blir vanskeligere (og dyrere) å få tak i en original.

Tanker?

Hørtes ut som litt mye for en ukjent type. Har du bilde av motivet og hvor stort er det?

Men hvis dere liker noe og har råd til det er det vel bare å kjøpe det.

Vet ikke om jeg vil legge ut motivet i et åpent fora mtp at noen kan snappe det opp før jeg får muligheten til å kjøpe det selv.

Motivet er relativt stort. 70x70

Det blir litt vanskelig for folk å ta stilling til verdi på noe man ikke vet hva er…

Det er jo bare å ringe galleriet å be dem holde det av noen dager, det gjør de gladelig.

Ja, det forstår jeg jo ikke er så lett. Jeg får kontakte galleriet og be de holde av motivet, så kan jeg alltids oppdatere denne tråden. Tenkte kanskje at det fantes noen generelle retningslinjer å forholde seg til når det gjelder originaler, men det er kanskje mange faktorer som spiller inn.

Den generelle retningslinjen er vel å kjøpe det man synes er fint og man vil ha på veggen. Annenhåndsverdi kan i beste fall være en fin overraskelse dersom man blir nødt til å selge en dag. Om man liker et motiv godt nok vil man uansett ikke bytte eller selge det, så da vil salg først bli aktuelt når noen arver bildet eller det er økonomiske problemer.

Hei @Benbjo,

anbefaler deg å lese denne posten for litt info (samle kunst): http://kunstveggen.no/t/samle-kunst/103

Personlig ville jeg aldri ha kjøpt et bilde til 10k av en ukjent gatekunstner, med mindre du liker motivet så godt at det ikke gjør noe om det evt. er verdt 0 om noen år…

Hadde ikke nødvendigvis hengt meg så opp i at det “må” være en original/canvas hvis valget står mellom en “dårlig” original eller et trykk fra en “bedre” og mer etablert kunstner. Du kan kjøpe trykk av Munch, Warhol, Banksy etc. som har hatt en fantastisk prisutvikling sammenlignet med andre kustneres originaler, så hvis du er opptatt av verdi, er navnet på kunstneren viktigere enn materialet kunsten er laget på :slight_smile:

Lykke til med første kjøp! :wink:

3 Likes

10k hørtes litt mye ut hvis han/hun er helt ukjent, ja. Hvem er det snakk om? Ble litt nyskjerrig nå :slight_smile:

Helt ukjent og helt ukjent… Lite kjent (enda ?) er vel kanskje en bedre betegnelse.

Dette er motivet det er snakk om:

Kunsteren hadde utstilling hos Popop i Oslo i februar og dette var det siste tilgjengelige maleriet. Kolleksjonen er altså helt utsolgt nå.

Snakket lenge med Jonas hos Popop og snakket litt med kunstneren selv. Jeg følte det var mer riktig å bruke penger på en original som det kun finnes 1 av enn et Dolk eller Martin Whatson print til samme pris. Skulle kunstneren “ta av” så har jeg gjort et godt kjøp. Hvis ikke så digger både jeg og fruen bildet. Det er tross alt det viktigste :slight_smile: Planen er jo uansett å beholde bildet.

2 Likes

Sinnsyktshit er ingen smågutt

Sinnsyktshit er ingen smågutt.

Om det er verdt det kommer an på perspektivet du har. Hvis du liker ett bilde og ønsker å gi en kunstner en klapp på skulderen for godt arbeid så er det ikke mye. 1000-1500 i materialer, og 8500 for 10 arbeidstimer - galleriets andel synes jeg ikke er helt bort i natten for noe helt unikt. Du det er samme pris som å få satt inn en soveromsdør. Er perspektivet hva du kan tjene på sikt, evt hvor mye tapet blir så er det en annen vurdering.

Kjøpte selv et lerret av en “ukjent” kunstner i februar i fjor for 16.000 og var i samme dilemma som deg. Jeg kjøpte det fordi jeg likte det så godt. Et annet lerret av samme motiv ble samme høst solgt for 40.000. You never know.

For ordens skyld så driver jeg galleri selv. Ta det for det det er verdt.

5 Likes