Tips til utstillinger/messer i utlandet

Følger opp tråden til @Gard
En kompis og jeg vurderer å dra på en utstilling (nesten) hvor som helst i Europa en gang ila april/mai. (Andre tidspunkt kan funke)
Gjerne en fremadstormende, spennende kunstner, hvor man fem år senere kan skryte og si: «Jepp. Var der».
Forslag tas imot med hjertelig takk!

Jeg tror du stiller feil spørsmål, jeg ville heller funnet en by der det enten er en messe eller art weekend. Typ Gallery Week Berlin i september eller Zürich i juni. Ser at Amsterdam er i slutten av mai

Stockholm har Market Art Fair i mai.

4 Likes

Andre Europeiske messer det er verdt å dra på før sommeren er: Arco Madrid i februar, Nomad St. Moritz i februar, Tefaf Maastricht i mars (mye gammelt, men topp kvalitet!!), Miart Milano i april, Art Brussel i april, Market Stockholm i mai, Basel i juni (Basel, Liste og June. her er det også masse museer, kunsthaller og alt mulig annet. Årets høydepunkt for mange).

Det er nok å gjøre før sommeren! Dette er bare Europa masse bra utenfor også. Høydepunktene er vel Mexico City (Zonamaco), Hong Kong (Basel), New York (Frieze) og LA (Frieze).

Typisk når det er store messer så er det flere mindre messer og galleriene åpner nye utstillinger da også.

De messene jeg nevner over er det jeg mener er de viktigste de første seks månedene. Det kommer mange etter sommeren, men starter ikke før i September.

Eller det har kommet en på Ibiza om sommeren. Ikke viktig men gode gallerier med.

Jeg skal være med på to av de over selv (tre hvis jeg er heldig).

6 Likes

Takker for innspill, @Gard !
(Endra tittel på tråden.)

Til helgen er det Zurich Art Weekend, og på mandag starter årets største sirkus Art Basel.

Josh Baer, en av verdens viktigste kunstrådgivere, har laget en podcast der han intervjuer to som har startet viktige messer i USA. Jeg har ikke hørt den selv enda, men det pleier å være høy kvalitet på det han gjør.

8 Likes

Det var en herlig tur til Basel! For de som ikke fikk det med seg kan det være interessant å logge seg inn på online viewing room til Basel og se hva som var stilt ut! Det er åpent i 2,5 dag til.

De har laget en film med der en drone flyr igjennom Unlimited delen av messen. Kan være verdt å se for å skjønne omfanget. Dette er den delen av messen der de viser større ambisiøse prosjekter. Hoveddelen av messen er mye større!

6 Likes