Tolkning - Thomas Klevjer

Ble litt inspirert av Witchdoctor sin analyse av Dolk, og dette er noe jeg selv også vil ha mere av- så da får jeg prøve å bidra litt selv også. Vil ikke på noen måte kalle dette for en kunstanalyse, for det har jeg ikke peiling på, men heller en tolkning/observasjon eller liknende.

Har vel ikke inntrykk av at klassisk figurativ kunst er det som folk her inne syntes er mest interessant, men jeg liker også dette.

Thomas Klevjer er tidligere elev av Nerdrum, 2008-2010,
Han er opptatt av historie som knytter sammen fortid, nåtid og fremtid.
Tidløshet sees som en høythengende verdi i motsetning til kortsiktig trend.
Farger, tid og sted skal være nøytralt. Jeg har sansen for symbolikk, og dette finner man mye av i bildene til Klevjer.

En throbber er et animert grafisk kontrollelement som brukes til å vise at et dataprogram utfører en handling i bakgrunnen (for eksempel nedlastning av innhold, beregninger eller kommunikasjon med en ekstern enhet, f.eks. Bluetooth)

Throbber- symbolet er noe det fleste av oss ser hver dag og er brukt i disse bildene som en «kobling» som nettopp knytter sammen fortid, nåtid og fremtid. Har disse fire bildene selv, og er utrolig godt fornøyd med dem. Kommer til å kjøpe mer av han i årene som kommer.

# Loading #

  • Livet, og vi utvikler oss ettersom tiden går, vi vokser og blir større og større. Og til slutt snur jo dette og det går motsatt vei.

# Waiting #

  • Hodeskaller har alltid, i mange kulturer vært et symbol på død.
  • Menneskets hodeskalle har så langt tilbake som man kjenner, vært brukt som et symbol på døden.
  • Avbildninger av dødninghoder, med eller uten korslagte knokler, var vanlige på gravsteiner på 16- og 1700-tallet
  • I andre kulturer har hodeskallen hatt en tilsvarende betydning, og ble særlig mye brukt i Mellom- og Sør-Amerika i dekorasjoner av aztekiske templer.
  • Hodeskallesymbolet brukes i dag ofte som piktogram for å merke gift.
  • Klokken tikker jo mot døden, og det er dødskjedelig å vente, men dette kan også like gjerne ses på som en påminnelse om å leve.

# Dreaming #

  • Varmluftballong ble første gang demonstrert for publikum i Paris i 1782 – Brødrene Montgolfier sendte av gårde en ballong med en sau, en and og en hane som svevet tre kilometer av gårde før den landet etter åtte minutter. Året etter, den 21. november 1783 sendes to mennesker til værs i Paris.
  • Folk drømte om å reise lang at sted, og ballong var den eneste muligheten de hadde til å gjøre dette.
  • Ballongen hadde også ballast, og som vi ser blir både ballongen og ballasten større og større. Man kan jo også se på dette som om at drømmene vi har også blir større og større og mer krevende/tyngre etter som tiden går, eller vi kan kanskje se det på det går den andre veien at vi reiser lettere og lettere, med mindre ballast, man vet hva man vil?

#Connecting #

  • Vi venter på noe. På at noe skal lastes ned, og at tiden går og vi blir klokere- får mere kunnskap ettersom tiden går.
  • Alle tannhjulene må gå i hverandre for å få maskineriet til å gå rundt, og alle, små som store er like viktig for å få til dette.
  • For å trekke dette tilbake kan man jo tenke på solur, Soluret er et av de eldste kjente astronomiske instrumenter, kjent fra Kina ca. 500 f.Kr. og fra det gamle Egypt. En form for solur er også nevnt i Det gamle testamentet
4 Likes