Urban kunstauksjon - 10 - 22. november 2021 - Blomqvist + Kunstveggen

Dette er helt crazy!

2 Likes

Er alt utstilt fysisk så man kan komme på besøk å se verkene sier du?

3 Likes

Nesten alt et utstilt! Så en sykt bra utstilling kan en si :sunglasses:

8 Likes

Som @torulv skriver er nesten alt utstilt, men det var ikke plass til alle 162 verkene på veggen. Alt av kunstverk er hos Blomqvist, så jeg vil tro de er behjelpelige med å finne frem ting om det ikke er utstilt. Kanskje ikke i kveld men i de vanlige åpningstidene.

5 Likes

Woow! Her var det mye fint ! Så utrolig mye bra Pøbel !!

5 Likes

Her var det mye snadder!

Gleder meg til å ta en tur innom Blomquist for en titt på fredag :slight_smile:

1 Like

Utvilsom mye bra, men å sette startpris tilnærmet lik estimert pris er i mine øyne meningsløst

14 Likes

Har ikke noen erfaring med auksjoner selv, men tipper det er noen her som ikke vil risikere å tape mye penger på verkene de har levert inn. Litt kjedelig å å risikere å tape x-antall tusen om man ikke engang oppnår prisen man selv ga for det.

1 Like

Enig med deg, og det har vært ganske mye frem og tilbake med nesten alle selgerne.
Noen vil jo helst at minsteprisen er tilsvarende det man kan forvente å få på finn.no, mens vi ønsket å sette lavere priser for å få flere interesserte. Blir spennende å få et erfaringsgrunnlag her.

6 Likes

Absolutt, men de har også muligheten til å få langt mer enn “takst” også. Kan jo selvfølgelig ta forbehold om salg, men da en del lavere. Føler det er grådig og vulgært. Samme som å si at ting vurderes solgt.

Kanskje ikke helt det samme, for her blir det vel solgt om man oppnår pris som står i annonsen?

4 Likes

Ja startbudet Blomqvist opererer med er minsteprisen. Så alle bud fører til salg.

2 Likes

Ja, forstår jo at selger ønsker å få betalt, men det er jo risikoen man tar på en auksjon. Risikoen for tap og potensiell fortjeneste mtp verdivurdering. Er jo byers fee på 25% i tillegg til tilslag, så noen har jo da høyere utropspris enn “i butikken”. Noe av gleden med auksjon er jo muligheten til å sikre seg ting en del under takst. Auksjonshuset setter naturligvis startpris i samsvar med kunde, men Ola Dunk er i dette tilfellet for grådig

Ser de argumentene, men kanskje ikke Ola Dunk er villig til å ta risikoen eller har råd til å tape potensielt mye penger for at andre skal gjøre et godt kjøp? Man tør ikke gamble og jeg skal ikke si at det er feigt, grådig eller vulgært.

1 Like

Her ligger nok mye av grunnen til denne forsiktigheten. Dette er er en ny måte og omsette denne typen kunst på, både for selger og kjøper. Med mere erfaring så vil dette kanskje justere seg i fremtiden.

3 Likes

I utgangspunktet burde minste verdivurdering minus 25% vært høyeste startpris. Dette burde selger opplyses om, og man tar deretter et valg om man ønsker å auksjonere eller ikke. 3,3% som dette tilfellet er jo avsindig

image

3 Likes

Takk for tilbakemeldingen, vi tar det med videre!

6 Likes

Lokkepriser er ofte det beste for å få I gang en budrunde - ennå så urimelig det først måtte høres ut for selger. Alternativet er ofte usolgt. Fordelen med auksjon er at man som kjøper får en sterk følelse av det er “her og nå”. Glipper den nå er den liksom borte for alltid. Og da betyr plutselig prisen litt mindre. Den effekten får man aldri med faste galleripriser.

6 Likes

Ja jeg er helt enig med deg.

1 Like

Bra auksjon med mange flotte verk. Gleder meg til å ta turen ut på fredag. På tide gatekunsten fikk litt større plass på Blomqvist. Blir spennende å se hva som kommer ut av dette :+1:t3:

2 Likes