Urban kunstauksjon: Blomqvist x Kunstveggen II - 3 - 15. mai 2022

Har ikke noe fasit, men tror en del kjøpere ikke er villig til å betale premium, og selgere som ikke vil gi fra seg av sitt salg.

1 Like

Det stemmer nok bra. Jeg vet også om tilfeller hvor potensielle selgere synes estimatene/vurderingen i denne runden var for lave til at de i det hele tatt ville sende inn trykkene, og dermed beholdt de…

Noe litt annet: Er det fee/omkostninger for selger, eller er det bare for kjøper? Vurderer å sende inn et par verk. Sendte inn ‘forespørsel’ på ett for et par dager siden (foreløpig uten respons, men tar trolig litt tid).

1 Like

Slik jeg har forstått det er det et salær på 16% + 200,- per objekt. Salæret trekkes kun ved tilslag, altså dersom objektet blir solgt. I tillegg skal kjøper betale 25% på toppen av tilslag. Med forbehold om at jeg har misforstått.

2 Likes

Kjøpersalær er 25% ja, selgersalæret er individuelt og basert på salgspris (høyere pris får lavere prosentvis salær)

2 Likes

Det var en del diskusjoner om dette sist og konsensus både her og hos internasjonale auksjonshus er at lavere estimat og minstepriser gir høyere salgspris til slutt. Problemet er at mange som selger i Norge er lite vant med auksjoner og helst vil ha minstepriser og estimater høyest mulig, som er kontraintuitivt.

3 Likes

Jeg tipper du har rett i hva som fungerer da jeg ikke har peiling. Jeg tror derimot også det vil ofte handle om at selger ikke ønsker ta sjansen på at det selges for minstepris som er satt fordi den er for lav for selger.

5 Likes

Ja jeg forstår også at det er det som er grunnen. Jeg bare synes det er synd, men det er jo lett for meg å si, det innser jeg :blush:

1 Like

Nå er ikke jeg dypt inne i dolk sine priser, men jeg har sett en del lerret til salgs de siste årene. Snittpris på de fleste er +/- 70.000,-.

Om jeg skal selge et slikt lerret med det prisestimatet sitter jeg igjen med 58.800,-.
Kjøper ender opp med å betale 87.500,-.

Min oppfatning er at de som eier dolk lerret har hatt disse i veldig mange år og er trofaste samlere av dolk. De og har også ganske god kontroll på markedet. Markedet har ikke steget noe (av betydelig grad) de siste årene og selger vil da etter all sannsynlighet kun oppnå estimatet som er 70.000,-.

Hvorfor skal de sende et slikt verk til Blomqvist for å tape 11.200,-?

Jeg tror dette handler om at verk som har et lavt/flatt gjennomsnittlig verdiøkning gjør seg meget dårlig på auksjon.
Verk som har (allerede) vist god verdiøkning og er spådd en større oppgang er enklere å kjøpe/selge på auksjon. Da er det greit å tape noen % fordi den %-vise økningen tar igjen dette over x år.

5 Likes

Det korte svaret er vell at markedet bestemmer dette. Ingen vet fasit på forhånd. Det kan være 2 stykket som ønsker å kjøpe akkurat dette lertetet, og eg antar at majoriteten av klientellet til Blomqvist ikke sitter å saumfarer finn med lagrede søk og ergrer seg over repeterende og stagnerte annonser? :sweat_smile: Så myligens du ikke taper noe som helst?


Generelt rundt Blomqvist og urbankunstauksjonen.

Gå inn/tilbake og les postene etter forrige runde - svært mye positivt.

Auksjon og Blomqvist er et helt annet ballgame en det “hobby kjøp, salg, samling” de fleste av oss her på KV har dervet/driver med.

Det er også ikke nødvendigvis penger tapt, det er relativt hvor mye du verdsetter din egen tid på å svare finn-meldinger og alt av påfallende svar/samtaler det fører med seg :sweat_smile:


Forrige runde i november (som var første forsøk fra Blomqvists side) var for meg en stor positiv overraskelse. Eg hadde da ingen verk med i auksjonen (mye grunnet samme tankegang du beskriver over her), men etter å ha besøkt utstillingen, fulgt med og sett resultatene oppnådd så ble eg svært positiv til å være med å drive dette fremover. For meg selv, for Blomqvist og generelt alle oss her pp forumet. Det er bare positivt å skinne lys på kunsten som er høyaktuell for oss her inne. Jo flere som får øyene opp for kunstscenen vi er en del av (nisjen til de fleste her inne) jo mer attraktivt er det for kunstneren vi samler, kunstverkene vi eier og norske kunstnere i sin helhet.

Man må tenker lenger enn 10kr ekstra på konto imorgen. Og bredere enn ens egen konto, for den saks skyld. Bidra, skap, delta.

Ble mye lengre enn tiltenkt, men dere som kjenner meg vet hvordan det er :sweat_smile:
Spesielt når eg føler eg har fått hode mitt litt ut av egen ræv og ser gleden i mer enn de ekstra tusenlappene på konti imorgen.

Kan jo for orden skyld nevne at eg såklart har kunstverk med i utstillingen denne gang, og gleder meg til å se hvordan det blir.
Det er gøy å delta og bidra til økt interesse for forumet vårt også. Og de representantene eg har vert i dialog med hos Blomqvist har eg utelukkende positive tilbakemeldinger på, iform av profesjonalitet, seriøsiteten og imøtekommenhet. Så tommel opp og god helg fra meg.

5 Likes

Enig i noe av det du skriver, men et par kommentarer;

Jeg tror 60-90% av dolk lerret (som jo var bakgrunn for min oppsummering) går i andre kanaler enn Finn.no.
Ja det er mye skvip og mange useriøse kjøpere/selgere på Finn, men skulle jeg kjøpt et dolk lerret (noe jeg har planer om en dag) så kommer jeg nok til f eks å ringe Christer fremfor å styre med Finn eller betale overpris på Blomqvist.

Og en siste kommentar:
Blomqvist har et generelt dårlig rykte; «amatører», «lite kunnskap» og «dyre» er gjenganger. Dette ryktet er vel kjent blant den gruppen jeg antar er brorparten av dolk samlere; menn 30-60 år.

Dette er selvsagt bare spekulasjoner, men jeg tror mange av de som handlet på siste auksjon var av den yngre garde.
Så det kan også være en grunn til at mange avstår fra å levere inn til dem.

Jeg er i gruppen 30-60, har mange verk jeg ønsker å selge og Blomqvist er naboen min. Men; jeg går ikke inn døra der borte (igjen)

4 Likes

Syns det var skuffende at Blomqvist promoterte auksjonen så lite som de gjorde sist. Kjøre nettauksjon på det der med verk som knuser det aller meste av estimater på for eksempel høstsuksjonen er svært merkelig spør du meg. La minst mulig i potta og høstet mest mulig gevinst. Spent på å følge denne auksjonen

1 Like

Her må jeg si rett ut at jeg ikke er enig med deg :blush:

Det ble gjort en omfattende promotering av auksjonen sist og nettauksjonsformatet mener jeg er kommet for å bli, noe man også ser hos de største auksjonshusene i utlandet også.

Sist ble det blant annet:

  • Kuratert en stor utstilling av nesten alle verk på Fornebu som hang oppe lenge ink. vernissage (som fikk masse besøkende)
  • Omfattende markedsføring i SOME, nyhetsbrev++
  • Digital reklamekampanje på flere ulike nettsider, eks. E24
  • Innsalg til ulike journalister hvor flere skrev nyhetssaker om auksjonen, eks. DN
  • Verk ble vist frem gjennom Barnebys og Artprice.com

Vi jobber løpende med å forbedre oss, og ønsker selvsagt å promotere alle verk best mulig for å skape mest mulig positiv drive rundt kunstsjangeren og auksjonen både i Norge og utlandet :grin:

10 Likes

Håper dere på sikt vil etablere en tilsvarende auksjon for samtidskunst. Antar at man mener streetart med “urban” kunst. Navnet urban kunstauksjon ble også litt misvisende når man tok inn verk ifra andre kunstsjangre sist. Eller finne et navn som kan representere en mix :slight_smile: Tror man da vil få flere som følger med på auksjonen noe som vil være et godt utgangspunkt.

6 Likes

Så fint, da har jeg kanskje feil oppfatning. Hva må til for å få sal og hammerslag?

2 Likes


Minner om at vi er inne i siste uken med innleveringer. Fristen er fredag.

Vi har valgt å ha en mindre auksjon enn sist, siden det er planlagt at vi skal ha to auksjoner årlig.

Derfor vil noen nå oppleve å få beskjed om at det er fullt nå i mai, men at man kan bli med på neste auksjon i høst - mens andre får bli med nå fordi det passer inn med de andre verkene som er med i auksjonen til nå.

Vi gjør det slik for å forhåpentligvis sette sammen en bedre auksjon.

9 Likes

Så ikke dette før nå, beklager sent svar

Sist fikk vi jo hammerslag og gode priser på nesten alt, så jeg tror det absolutt viktigste er å samle inn og presentere gode verk og deretter markedsføre auksjonen på en god måte :slight_smile:

1 Like

Vår kontakt hos Blomqvist jobber dessverre med andre auksjoner enn bare vår. Dette, kombinert med mange henvendelser har ført til lengre svartid enn vi ønsker.
Alle vil få svar, forhåpentligvis om ikke så alt for lang tid. Ved spørsmål er det bare å ta kontakt.

4 Likes

Where’s the marketing and build up for this. Not a thing posted for 22days, nothing on the website, no press, no social media and the same imagery and text as the previous auction. Poor form.

4 Likes

Vi tar selvkritikk. Det skal promoteres mer underveis i auksjonen, og nå er det bare en uke igjen til start. Teksten er faktisk ny for auksjonen, ikke det samme som ved auksjonen i november.
Blomqvist har startet monteringen av auksjonen i sine lokaler i dag og skal være klare til tirsdag 3. mai.

3 Likes

Blomqvist er mest interesserte i å ta vare på sine gode gamle kjøpere med flosshatt og årgangsvin. Selge klokker og lamper som ikke er funksjonstestet. Kommer de til å ta dette til nye høyder og få det inn i nye markeder? Har de lyst og interesse av det, eller er det bedre for de å kunne si at dette er en boble og fortsette å pushe en halvgod Erling Enger fra dødsbo til vestkanten? Utdaterte?

3 Likes