Personlig selger jeg kun på auksjon - den markedsføringen, arbeidet, kundesamtalene, katalogisering, pakking osv har jeg ikke tid eller ork til.
I tillegg får jeg som selger en trygghet - slipper å ta reklamasjoner, håndtere betaling, får være anonym osv.
Den summen Blomqvist eller et annet auksjonshus tar sammenlagt fra kjøper og selger er mindre en et galleri tar fra kunstnerne i førstehåndsmarkedet. Et vanlig galleri tar mellom 45% og 50% fra kunstnerne, men det er en jobb de utfører med store utgifter og kunstnerne får tid frigjort til å arbeide.
Ser tage skriver 45% korrekt skal vel være 40% - 5% avgiften er innbakt i 25% kjøper betaler hos Blomqvist.
Har jobbet hos et auksjonshus i 3 år og det er ikke et latmannsliv, selv om åpningstidene var 11 til 17 var det en jobb hvor du ikke gikk hjem før du var ferdig. Det er en jobb hvor du står på pinne for selger og kjøper 24 timer i døgnet, marginene er små for eierne av auksjonshusene og utgiftene store.
I forhold til diskusjonen over her så vil jeg si at for min egen del har jeg både kjøpt og solgt på KV sin auksjon i samarbeid med Blomqvist tidligere. Alt i alt fornøyd med begge deler.
Sitter med et generelt inntrykk av at norske samlere verdsetter kunstkjøpene sine høyt når det kommer til verdi. Bruker man Finn som referanse så ligger det meste jeg har lagret ofte 50%(og gjerne mer) over reell markedsverdi basert på tidligere
salg. Kanskje en grunn til at det meste forblir usolgt i lang tid?
Når det er sagt så må man ikke selge verkene sine på auksjon, særlig om man ikke er enige i estimatet man får fra auksjonshuset.
Nei det er åpenbart ingen tvang. Jeg tror generelt at mange av oss som samler i Norge har en økonomi som tilsier at man ikke må selge, og heller tar tiden til hjelp og venter på gode markeder før man lar seg lokke til å selge. Ulempen er jo selvsagt at man kan vente forgjeves, og at markedet til noen kunstnere slett ikke blir bedre over tid - Da er det fint å like det man eier, så man likevel kan nyte det.
Har kjøpt to fantastiske objekter via Blomqvist i år og blir bra å teste å selge via de også. Som Julia sier, så betaler man «premium» for håndtering, oppbevaring, synlighet, kundekontakt, betaling, frakt ect for minimal anstrengelse. Objektets etterspørsel og tilgjengelighet vil være en fin indikator om du bør heller selge på Finn enn auksjon. Ellers, så krysser man fingrene for at markedsansvarlig for årets auksjon har fått økt budsjettet noe for omtale og synlighet i sosiale medier.
Men ingen info om åpningen i Bergen eller Oslo på Blomqvist sine sider? Tenkte å dele info om eventet med kolleger, men alle er nødvendigvis ikke på Facebook.
Hadde vært fint med en landingsside/artikkel som man kan dele.
Det har ikke vært så enkelt å finne objekter til auksjonen i år som ved tidligere auksjoner, “down” marked har vel gjort selgere skeptiske.
Synes vi har fått samlet mye spennende på auksjonen allikevel, mye man ikke ser så ofte til salgs. Håper flere av medlemmene her inne ender opp med verkene, det er alltid gøy å se
Ett trykk på pil til høyre fra forsiden så finner du det med en gang. Når Flora Danica auksjonen er over vil den dukke opp på forsiden uten å trykke pila